Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Laptop

Produkter
(logga in för att koppla)

Carola7903

Aktiv medlem
Har nog bestämt mig att det får bli en laptop istället för en stationär, klarar mig förmodligen med den jag har.
Men nu är frågan....:
Vad är det jag ska titta efter när jag köper en laptop, har tänkt mig en med minst 17 tums skärm som jag främst ska ha till bildredigering.
Vilket märke?
Processor?
Hörde något om att det skulle va 64 bitars windows och 64 bitars photoshop, kan någon vänlig själ förklara detta för mig?

Tack på förhand!!

MVH Carola
 
Behöver du bild behandla på fält så att säga? Det ger förmodligen en ganska dyr och "stor" bärbar.

Vill du ha en bärbar för att kunna ta med den och i huvudsak göra annat än bildbehandling på fältet kan du spara en slant på att koppla en extern skärm till en lite mindre bärbar. Vinsten med det är att det är nog lättare att hittta en prisvärd och bra skärm löst än bärbara med riktigt bra skärmar för bildbehandling samtidigt som du kan få en mer bärbar dator som du kanske orkar ta med lite oftare.

Behöver du ingen bärbar för att ta med men vill spara plats på skrivbordet så kanske iMac kan vara en bra lösning.

Sådär en massa tankar och nästan inga konkreta råd ;-)
 
Om du vill ha den där stationära känslan så fungerar detta perfekt.

2 skärmar via en dockningsstation OBS alla bärbara fungerar inte VGA/DVI

Så vill du köra på detta viset så fungerar detta kanon.
Kör själv så här på jobbet.
//Kaj


Har nog bestämt mig att det får bli en laptop istället för en stationär, klarar mig förmodligen med den jag har.
Men nu är frågan....:
Vad är det jag ska titta efter när jag köper en laptop, har tänkt mig en med minst 17 tums skärm som jag främst ska ha till bildredigering.
Vilket märke?
Processor?
Hörde något om att det skulle va 64 bitars windows och 64 bitars photoshop, kan någon vänlig själ förklara detta för mig?

Tack på förhand!!

MVH Carola
 
Jag köpte en Sony Vaio i deras F-serie.
Den har premiumskärm och tillräckliga prestanda för bildbehandling.
Skärmen är 16,4" och du kan välja mellan matt eller blank.

http://www.sony.se/product/vn-f-series

Har du en aning om vad som är vad? På Sonys hemsida finns en grafikblaffa som säger "Anti Reflection" och det indikeras att detta endast är tillgängligt på utvalda modeller. Tyvärr kan jag inte se vilka modeller det rör sig om. Eller ska man tolka det som att "Vaio Premium-skärm" är samma sak som "Anti Reflection" och att "Vaio-skärm" inte är "Anti Reflection"?
 
Du har inte fått något svar på detta.

Hörde något om att det skulle va 64 bitars windows och 64 bitars photoshop, kan någon vänlig själ förklara detta för mig?

64 bitars kan du bara använda om du ha en DUAL cpu
antingen AMD X64 eller Intel DUO

Sen om man kör dual så kan du ha mer ram minne i datorn
64 bitars kan du ha ex 12 GB ram
32 Bitars alokerar max 3 GB

Här hittade jag som du kan läsa lite
annars kan du söka på pappa G 32 vs 64
http://www.sweclockers.com/forum/3-ovrigt/931035-ramminne-32bit-vs-64bit/

Har nog bestämt mig att det får bli en laptop istället för en stationär, klarar mig förmodligen med den jag har.
Men nu är frågan....:
Vad är det jag ska titta efter när jag köper en laptop, har tänkt mig en med minst 17 tums skärm som jag främst ska ha till bildredigering.
Vilket märke?
Processor?
Hörde något om att det skulle va 64 bitars windows och 64 bitars photoshop, kan någon vänlig själ förklara detta för mig?

Tack på förhand!!

MVH Carola
 
Har du en aning om vad som är vad? På Sonys hemsida finns en grafikblaffa som säger "Anti Reflection" och det indikeras att detta endast är tillgängligt på utvalda modeller. Tyvärr kan jag inte se vilka modeller det rör sig om. Eller ska man tolka det som att "Vaio Premium-skärm" är samma sak som "Anti Reflection" och att "Vaio-skärm" inte är "Anti Reflection"?

Det ska vara så att modellen med M i namnet har blank skärm. Av den typ som kallas glossy.
http://www.sony.se/product/vn-f-series/vpcf12m1e-h

Enligt Sony så är det en smaksak. Båda typerna av skärm är lika bra.
Skillnaden är att du får välja mellan mindre reflexer från omgivningen eller kunna få lite mer tryck i kontrasterna som den blanka skärmen ger.

De två modellerna med matt skärm har bokstäverna S och Z i namnet.
http://www.sony.se/product/vn-f-series/vpcf12s1e-b
http://www.sony.se/product/vn-f-series/vpcf12z1e-bi

Det jag inte har en aning om är hur stor del av adobeRGB som skärmarna klarar att återge.
Definitivt större del än min gamla iaf. :)
 
Det ska vara så att modellen med M i namnet har blank skärm. Av den typ som kallas glossy.
http://www.sony.se/product/vn-f-series/vpcf12m1e-h

Enligt Sony så är det en smaksak. Båda typerna av skärm är lika bra.
Skillnaden är att du får välja mellan mindre reflexer från omgivningen eller kunna få lite mer tryck i kontrasterna som den blanka skärmen ger.

De två modellerna med matt skärm har bokstäverna S och Z i namnet.
http://www.sony.se/product/vn-f-series/vpcf12s1e-b
http://www.sony.se/product/vn-f-series/vpcf12z1e-bi

Det jag inte har en aning om är hur stor del av adobeRGB som skärmarna klarar att återge.
Definitivt större del än min gamla iaf. :)

Okej, det stämmer i så fall med vad jag antog: Vaio Premium-skärm = matt, och Vaio-skärm = glossy.

Har surfat runt lite, men det verkar vara tunnsått med reviews. Hittade denna som jag antar är en tidigare modell. Lite mer uppgifter om vad skärmen klarar hade varit önskvärt, men nu kan jag i och för sig leva med att täckningen av aRGB inte är total (vilket ju hade varit väldigt överraskande!). Det som däremot gör mig lite mer orolig är jämnheten i belysningen av panelen. Hur upplever du det på din skärm?
 
Köp inte Sony, det ända märket som man inte kan köpa reservdelar till. Man är helt utlämnad till deras egen service, lika med svindyrt! / mats
 
Okej, det stämmer i så fall med vad jag antog: Vaio Premium-skärm = matt, och Vaio-skärm = glossy.

Har surfat runt lite, men det verkar vara tunnsått med reviews. Hittade denna som jag antar är en tidigare modell. Lite mer uppgifter om vad skärmen klarar hade varit önskvärt, men nu kan jag i och för sig leva med att täckningen av aRGB inte är total (vilket ju hade varit väldigt överraskande!). Det som däremot gör mig lite mer orolig är jämnheten i belysningen av panelen. Hur upplever du det på din skärm?

Både den matta och blanka skärmen är Vaio Premium.

Jag har mellanmodellen av de som släpptes nu i juli/augusti.
Som jag upplever det så är den jämn i belysningen. Har inte ägt den mer än en knapp månad iof.
 
Egentligen endast ett val...

Innan pajkastning och annat börjar i diskussionen (vilket det brukar göra med det här) så kan jag berätta att jag är inbiten PC-användare och har 3 HP-laptops och 2 Sony Vaio's hemma. Vidare arbetar jag på Nordens största webbutik och behandlar samtliga märken som kommer i retur så vet även en del av det som pågår när en dator går sönder vilket tyvärr händer.

Med det förklarat så skulle jag vilja påstå att om du ska bildbehandla och ändå vill ha en bärbar så är Mac/Apple det i särklass bästa alternativet. Anledningen till mitt uttalande är att just Mac/apple har så fantastiskt bra skärmar. Det går inte att jämnföra. Om man har valfritt märke på PC-laptop bredvid en Mac/apple laptop så är det ljusår emellan.

Dock så finns det samtidigt mkt som talar emot Mac/apple men för just bildbehandling så är dom riktigt bra och det är antagligen därför flertalet dagstidningar och liknande kör mac/apple. Nackdel är priset eller rättare sagt vad du får för prestanda för pengarna.

Du kan få en likvärdig PC för flera tusen mindre men jag har själv inte sett en PC som har en lika bra skärm som Mac/apple.

Angående PC-laptops så skulle jag personligen inte välja en Sony. De gör helt ok datorer men de är även de ganska dyra för vad du får och dessutom är deras service, som tidigare nämnts, rätt ut sagt värdelös Vi slutade sälja Sony Vaio hos oss delvis på grund av detta. Pinsamt låg kunskap hos kundtjänst, dåliga reparationer och skyhöga priser. Sorry Johan!

Om jag skulle välja en dator i dagsläget i förhållande till pris, prestanda och utseende så skulle jag antagligen köpt en HP. Prisvärda, ser helt ok ut och ger en bra service ( i jämföresle med andra). Detta är då om du inte har pengar till att köpa en mac/apple. Alla de jag pratat med som bytt sida är alltid helnöjda. Allt bara fungerar och det är snyggt, dock ganska dyrt.

Hoppas det hjälpe något!
 
Tre och ett halvt kilo för en bärbar dator, sedan kanske ett halvkilo för nätdel.
Det blir mycket vikt att kånka på om datorn nu ska med någonstans.
 
Jag har lyckligtvis inte behövt varken service eller köpa reservdelar till någon av mina tidigare bärbara.

Högst upp på min önskelista låg Mac Book Pro men de är så förbannat dyra.
Håller med om att HP gör riktigt trevliga datorer. De har många bra modeller.

Det jag personligen tittade på var dels upplösningen.
Känns lättare med samma upplösning på de datorer man jobbar med.
Sedan gott om arbetsminne, en bra skärm och bonusen blu-ray.

Återstår för min del att se om Sony var ett bra val.
Håller med om att Sony kostar mycket i förhållande till prestanda om man jämför med tex HP.

Ett tips till dig Carola är att åka till någon återförsäljare där du kan känna och testa de modeller du funderar över.
 
Jag har lyckligtvis inte behövt varken service eller köpa reservdelar till någon av mina tidigare bärbara.

Högst upp på min önskelista låg Mac Book Pro men de är så förbannat dyra.
Håller med om att HP gör riktigt trevliga datorer. De har många bra modeller.

Det jag personligen tittade på var dels upplösningen.
Känns lättare med samma upplösning på de datorer man jobbar med.
Sedan gott om arbetsminne, en bra skärm och bonusen blu-ray.

Återstår för min del att se om Sony var ett bra val.
Håller med om att Sony kostar mycket i förhållande till prestanda om man jämför med tex HP.

Ett tips till dig Carola är att åka till någon återförsäljare där du kan känna och testa de modeller du funderar över.

Ja det är nog så jag får göra helt enkelt, får kolla uoo det och börja spara så kanske kanske har jag den till jul. :)
 
Med det förklarat så skulle jag vilja påstå att om du ska bildbehandla och ändå vill ha en bärbar så är Mac/Apple det i särklass bästa alternativet. Anledningen till mitt uttalande är att just Mac/apple har så fantastiskt bra skärmar. Det går inte att jämnföra. Om man har valfritt märke på PC-laptop bredvid en Mac/apple laptop så är det ljusår emellan.

[raderat av forumvärd]

Apple har samma dåliga TNskärmar som de flesta andra märken, och Apples skärmar i laptops kommer inte ens nära dell's RGBLEDskärmar för laptops.
Dock så finns det samtidigt mkt som talar emot Mac/apple men för just bildbehandling så är dom riktigt bra och det är antagligen därför flertalet dagstidningar och liknande kör mac/apple. Nackdel är priset eller rättare sagt vad du får för prestanda för pengarna.

Du kan få en likvärdig PC för flera tusen mindre men jag har själv inte sett en PC som har en lika bra skärm som Mac/apple.

Angående PC-laptops så skulle jag personligen inte välja en Sony. De gör helt ok datorer men de är även de ganska dyra för vad du får och dessutom är deras service, som tidigare nämnts, rätt ut sagt värdelös Vi slutade sälja Sony Vaio hos oss delvis på grund av detta. Pinsamt låg kunskap hos kundtjänst, dåliga reparationer och skyhöga priser. Sorry Johan!

Om jag skulle välja en dator i dagsläget i förhållande till pris, prestanda och utseende så skulle jag antagligen köpt en HP. Prisvärda, ser helt ok ut och ger en bra service ( i jämföresle med andra). Detta är då om du inte har pengar till att köpa en mac/apple. Alla de jag pratat med som bytt sida är alltid helnöjda. Allt bara fungerar och det är snyggt, dock ganska dyrt.

Hoppas det hjälpe något!
Att föreslå en Mac till någon som behöver en laptop för bildbehandling är som att föreslå en spade av guld till någon som behöver en snöslunga.
 
Senast redigerad av en moderator:
kanske det mest felaktiga jag någonsin sett.
Apple har samma dåliga TNskärmar som de flesta andra märken, och Apples skärmar i laptops kommer inte ens nära dell's RGBLEDskärmar för laptops.

Att föreslå en Mac till någon som behöver en laptop för bildbehandling är som att föreslå en spade av guld till någon som behöver en snöslunga.

var det inte du som skulle till media markt för att försöka köpa en billig mac?
 
Senast redigerad av en moderator:
var det inte du som skulle till media markt för att försöka köpa en billig mac?
Skulle jag ha den till bildbehandling eller något annat, och var den tretton eller sjutton tum? Thought so.

(Fast jag förstår inte din poäng, riktigt - blir Apples skärmar bättre bara för att jag tänkte köpa en nedsatt 13" till att läsa nyheter i sängen, Spotify, och webcamchatt och sedan sälja den 2 år senare för 7-8000?)
 
Senast ändrad:
Skulle jag ha den till bildbehandling eller något annat, och var den tretton eller sjutton tum? Thought so.

(Fast jag förstår inte din poäng, riktigt - blir Apples skärmar bättre bara för att jag tänkte köpa en nedsatt 13" till att läsa nyheter i sängen, Spotify, och webcamchatt och sedan sälja den 2 år senare för 7-8000?)

jag förstår överhuvudtaget inte varför du ska köpa en mac när du tycker den är så kass. Jag tycker du ska köpa en bra pc istället.
 
Svårt val

Köpte själv en Mac pro och är helnöjd men som tidigare sagt är priserna på apple alldeles för höga för prestandan. Det enda jag saknar tekniskt är blue ray som kunde varit trevligt när man reser.

Något som jag skulle rekommendera dock är att du kanske överväger en mindre lap top sm redan nämnts. 13 eller 15" och sedan ha en extern skärm hemma. 17" är i min smak för stor när man reser och tycker nog att 15" är för mig övre gränsen.

Lycka till med köpet
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.