Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Laptop redigering

Produkter
(logga in för att koppla)

phomand

Ny medlem
Ska återuppta mitt fotointresse men har ingen vettig dator eller nog kunskap i ämnet och ork att sätta mig in i detaljer. Vill bara att den ska vara bra nog för redigering av bilder. Även hyfsad för videoredigering men det är inte det viktigaste. Någon som har tips? Prisklass max 15000kr.

Har kikat på denna exempelvis, vad tror ni? Hade inte skadat att hitta en billigare. Är amatör och längesen jag fotade men vill ändå ha något hyfsat bra för att det ska vara kul.

 
Ska återuppta mitt fotointresse men har ingen vettig dator eller nog kunskap i ämnet och ork att sätta mig in i detaljer. Vill bara att den ska vara bra nog för redigering av bilder. Även hyfsad för videoredigering men det är inte det viktigaste. Någon som har tips? Prisklass max 15000kr.

Har kikat på denna exempelvis, vad tror ni? Hade inte skadat att hitta en billigare. Är amatör och längesen jag fotade men vill ändå ha något hyfsat bra för att det ska vara kul.


Obs inte mac
 
Ska återuppta mitt fotointresse men har ingen vettig dator eller nog kunskap i ämnet och ork att sätta mig in i detaljer. Vill bara att den ska vara bra nog för redigering av bilder. Även hyfsad för videoredigering men det är inte det viktigaste. Någon som har tips? Prisklass max 15000kr.

Har kikat på denna exempelvis, vad tror ni? Hade inte skadat att hitta en billigare. Är amatör och längesen jag fotade men vill ändå ha något hyfsat bra för att det ska vara kul.

Jag har kört med i7 processor i många år och är jätte nöjd.

Det som du skulle kanske fundera på är att om 512 GB SSD är tillräckligt som lagringsutrymme. Jag är osäker om din blivande PC kan stödja flera hårddiskar/SSD:ar. Naturligtvis kan man även ansluta hårddiskar / SSD:er via USB-porten.
 
Om man frågar på en sån här sida som är inriktad på avancerad redigering av foton får man ju naturligtvis svar som att man måste köpa riktigt dyra datorer.
Min erfarenhet är att man kan faktiskt klara sej med betydligt billigare datorer.
Visst, vissa saker kan ta lite längre tid, men har man inte allt för bråttom kan en billigare och enklare dator funka bra.
För ett år sen köpte jag en Acer laptop med I5 och 8 i ram för 5000:- som fungerar bra i både Photoshop och Lightroom. Jag har även en stationär dator från 2014 (4790k med 16ram) som funkar bra. På jobbet har jag heller ingen märkvärdig dator.

Däremot kan jag tycka att en 14" skärm är för liten för att se detaljer bra. Lagring kan ske med en extern hårddisk.
 
Ska återuppta mitt fotointresse men har ingen vettig dator eller nog kunskap i ämnet och ork att sätta mig in i detaljer. Vill bara att den ska vara bra nog för redigering av bilder. Även hyfsad för videoredigering men det är inte det viktigaste. Någon som har tips? Prisklass max 15000kr.

Har kikat på denna exempelvis, vad tror ni? Hade inte skadat att hitta en billigare. Är amatör och längesen jag fotade men vill ändå ha något hyfsat bra för att det ska vara kul.


Borde fungera bra med undantag för skärmen som kommer att kännas väldigt liten. Bild och video redigeringsprogram har massvis med menyer och paletter så det blir inte mycket utrymme för dig att se vad du gör med dina bilder. Skulle föreslå att du kompletterar med åtminstone 24" skärm. Gärna med 16:10 i som är lite högre de skärmar som är gjorda för att konsumera film på. På den högre skärmen får du mera plats för verktyg och timelines.

Den inbyggda skärmen kommer du förmodligen mest att använd i nödfall när du är på resa, eller vill visa bilder för släkt och vänner
 
Senast ändrad:
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.