Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Landskapsfotografiets mästare – Hans Strand berättar om Island

Produkter
(logga in för att koppla)
Kul att artikeln har uppmärksammats!

Hans Strands bilder förtjänar verkligen att synas. Han har varit med länge och det finns säkert många unga fotografer som aldrig sett hans arbete.

Kul att artikeln har uppmärksammats!

Hans Strands bilder förtjänar verkligen att synas. Han har varit med länge och det finns säkert många unga fotografer som aldrig sett hans arbete.

Det håller jag verkligen med om, men det är inte bara han som förtjänar uppmärksamhet. Objektivtest gör det också. Varför följer ni inte Hans utmärkta råd och gör en engelsk version av er site? Finns ingen annan som gör vad det ni gör.

Stefan

Det håller jag verkligen med om, men det är inte bara han som förtjänar uppmärksamhet. Objektivtest gör det också. Varför följer ni inte Hans utmärkta råd och gör en engelsk version av er site? Finns ingen annan som gör vad det ni gör.

Stefan

Det är på gång. Sajten finns redan. Bara lite jobb med översättningar. Artikeln med Hans Strand kommer givetvis finnas med. Viktigt att visa människorna bakom objektiven så att säga :)
Och Hans är ju en perfekt representant. Massor med fotografisk begåvning men också genuint intresse för verktygen. Exakt den typ av fotografer vi nördar vill läsa om, hoppas jag!

Det är på gång. Sajten finns redan. Bara lite jobb med översättningar. Artikeln med Hans Strand kommer givetvis finnas med. Viktigt att visa människorna bakom objektiven så att säga :)
Och Hans är ju en perfekt representant. Massor med fotografisk begåvning men också genuint intresse för verktygen. Exakt den typ av fotografer vi nördar vill läsa om, hoppas jag!

Bra, Christian. Bra att presentera sådana intressanta fotografer för en internationell publik. Hans Strand börjar ju redan få en viss uppmärksamhet utomlands, men det finns många flera svenska fotografer som är värda större uppmärksamhet. Och objektivtesterna lockar ju många.

Bra, Christian. Bra att presentera sådana intressanta fotografer för en internationell publik. Hans Strand börjar ju redan få en viss uppmärksamhet utomlands, men det finns många flera svenska fotografer som är värda större uppmärksamhet. Och objektivtesterna lockar ju många.

Absolut finns det många duktiga svenska fotografer som bör uppmärksammas, både inom Sverige och utomlands. Jag hoppas att fotosidan och Kamera & Bild tar en del av det ansvaret nu när tidningen FOTO är borta. Det känns faktiskt lite tomt, måste jag säga...

Absolut finns det många duktiga svenska fotografer som bör uppmärksammas, både inom Sverige och utomlands. Jag hoppas att fotosidan och Kamera & Bild tar en del av det ansvaret nu när tidningen FOTO är borta. Det känns faktiskt lite tomt, måste jag säga...

Instämmer, borde vara så. Och jag förstår tomheten. Synd att Allers inte skötte det snyggare och erbjöd er att köpa tidningen.

Kvällens bästa kommentar! :)

Hans Strand är verkligen en mästare. Utmärkt att ni uppmärksammar honom!
(Får man häda och nämna Ansel Adams i samma andetag? Inte riktigt samma stil, men de båda är faktiskt jämförbara, tycker jag.)

Kvällens bästa kommentar! :)

Hans Strand är verkligen en mästare. Utmärkt att ni uppmärksammar honom!
(Får man häda och nämna Ansel Adams i samma andetag? Inte riktigt samma stil, men de båda är faktiskt jämförbara, tycker jag.)

Jag tycker inte att det är en särskilt konstig jämförelse.

Ansel Adams var en mycket duktig fotograf med fin känsla för komposition. Men det han egentligen utmärkte sig för var ju uppfinnandet av zonsystemet och ett mästerligt utnyttjande av gråskalan. Och så använde han utrustning av högsta kvalitet. Verktygen var viktiga.

Hans Strand är minst lika bra på att komponera bilder. Och har samma intresse för toner och nyanser fast i färg. Och samma höga krav på utrustningen. Så nog kan man nämna de två i samma mening alltid. Hans Strand och Ansel Adams - så ja, det kändes bra!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar