Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

landskapsbilder

Produkter
(logga in för att koppla)

rhjip

Medlem
Hejsan!

jag har en canon 60 D med 18-135 objektiv och jag har förstått att det inte är världens bästa objektiv, men det fungerar bra för mig när det gäller bilder som är på avstånd.. ja allt från 1 meter till 20 ? men däremot när jag vill ha en bild på ett helt landskap så har jag väldigt svårt att få fokus!
Jag tycker också att det är svårt att se om bilden är i fokus, när jag väl tycker att jag fått in skärpan och sedan tittar på bilden i efterhand så ser det inte alls så bra ut.

Jag har ett stativ så det blir ingen rörelseoskärpa. jag har provat att ta bilder med lång slutartid/liten bländare osv! men jag är ändå inte nöjd! Finns det några generella inställningar jag ska tänka på ? är det jag som är dålig? eller är det objektivet som inte klarar av sådana bilder?

Som ni kanske märker så är jag nybörjare och därför tänkte jag bara kolla med er om ni har några råd :)

Du kan kolla om det blir någon skillnad när du ställer in skärpan med liveview och vanlig AF(autofokus). När man kollar i liveview så ser man hur bilden blir på sensorn, det kan skilja sig mot hur det blir i sökaren. Om det är så att objektivet felfokuserar.
Om du fokuserar manuellt i liveview största förstoring så ska det se exakt likadant ut när du slår om och fokuserar med AF.

Ditt objektiv är inte på något sätt dåligt, bilderna ska bli skarpa. Det finns objektiv som är skarpare framförallt i kanterna men skillnaden är inte så stor som många tror.

I vilket läge är det som du upplever skärpan som dålig? När du tittar på hela bilden eller när du detaljförstorar en del (100% zoom)?
Det kan vara svårt att få perfekt skärpa på en landskapsbild med en enorm mängd bildinformation med ett zoom-objektiv. Även ett ganska enkelt fast objektiv (typ 50/1,8) ger bättre skärpa än ett dyrt zoom-objektiv. Om du tittar på hela bilden på en "normal" bildskärm och inte upplever bilden som skarp tror jag att det är något i dina inställningar som behöver justeras.

Dina bilder ska bli skarpa oavsett vilket avstånd du använder.
Om det är så att du märker att bilderna aldrig blir skarpa på längsta avståndet "oändligheten" så beror det eventuellt på att objektivet och kamerahuset inte trivs ihop. Då måste objektivet justeras el. kalibreras mot huset.
Om bilder på närmre håll blir OK så ska de på långt håll också vara fina.
Om man bländar ned så ökar skärpedjupet men skärpan ska finnas redan på största bländaren (lägsta f-tal)

J O

tack för svaren!

jag ska genast testa att gå ut och fota med liveview inställningen och kolla skillnaderna!

Jag upplever nog framförallt att bilderna inte blir skarpa när jag zoomar in på dom lite i efterhand!

men jag går ut nu på direkten och provar igen, det är säkert så bara att jag inte är tillräckligt duktig ännu! men jag försöker verklige ställa in fokusen så gott jag kan men det kanske behövs "rattas" lite till!

Var i bilden sätter du fokuspunkten när du fotograferar landskap?
Ett tips som jag har följt när jag fotograferar landskap och som gett bra resultat gällande skärpa är att köra en bländare på typ 11,16 eller mer och sätta fokuspunkten ungefär 1/3 upp från nederkanten.
Fast om det är ett fokusproblem med objektiv eller kamera så hjälper ju inte det.

Jag brukar nog ha fokuspunkten i mitten tror jag men det ska jag garanterat testa.

jag provade att ta bilder nu och tycker fortfarande inte att det blev så bra:/

Landskapet jag tog bilderna på innehöll åker med träd långt bort och solnedgång ovanför.
Jag hade bländaren på både 16 och 22. Bilderna känns pixliga, men kan det ha och göra med ljuset från himmeln?

Jag brukar nog ha fokuspunkten i mitten tror jag men det ska jag garanterat testa.

jag provade att ta bilder nu och tycker fortfarande inte att det blev så bra:/

Landskapet jag tog bilderna på innehöll åker med träd långt bort och solnedgång ovanför.
Jag hade bländaren på både 16 och 22. Bilderna känns pixliga, men kan det ha och göra med ljuset från himmeln?

Välj lite större bländare. De flesta objektiv presterar som bäst kring bländare 8. Sen måste man ha rimliga förväntningar. Har man 18 miljoner bildpunkter och fotograferar ett landskap blir det inte så många bildpunkter till varje grässtrå. Kan du lägga upp en bild så blir det lättare att bedömma om det är "rimlig" oskärpa, eller något som går att justera. Vilken bildstil har du valt i kameran och har du lagt på någon skärpa i efterhand eller är det bilden direkt ut ur kameran vi pratar om?

Okej ska tänka på bländarstorleken nästa gång.
Lägger upp en bild imorgon.
Det är bilden direkt ur kameran och jag kör med manuellt läge.

Solnedgång och så liten bländare tycker jag låter som att du kör med högt ISO. I så fall blir det svårt att få till den där krispiga skärpan, då den lätt drunknar i brus och dålig färgåtergivning. Speciellt om man tittar förstorat på skärmen med gamnacke.

Jag är inte säker men jag tror att jag hade auto iso på , kan man kolla vilken iso man hade på just dom bilderna ?
Är det alltid bra att ha så låg iso som möjligt ?

Om man läser Scott Kelbys bok Digital fotografi så ger han råd om hur man får skärpa i bilderna.

nr 1. Använd stativ.
nr 2. Använd trådutlösare alternativt självutlösaren.
nr 3. Lås spegeln i uppfällt läge före exponeringen.
nr 4. Stäng av vibrationsreduceringen i objektivet.
nr 5. Använd skarpaste bländaren, vanligen om man bländar ner två tre steg från full öppning.
nr 6. Köp bra objektiv.
nr 7. Använd lågt ISO tal
nr 8. Skärp bilderna i Photoshop eller annat program efteråt. Det måste man alltid göra med digitala bilder, och det är lite av en vetenskap i sig. Det finns många tips på Fotosidan.

Good luck/Stefan

Jag är inte säker men jag tror att jag hade auto iso på , kan man kolla vilken iso man hade på just dom bilderna ?
Är det alltid bra att ha så låg iso som möjligt ?

Det följer med en programvara med kameran (tror att den heter Zoom Browser) och med den kan du se exakt vilka inställningar du haft när bilden togs. Det är kombinationen av slutartid, bländare och iso som är viktig och om du ger oss dessa värden blir det lättare att komma med eventuella förslag till förbättringar.

Tack för råden ! Dom ska jag garanterat lägga på minnet( hur låser man spegeln ?)

Kanon ! Kollar det direkt när jag kommer hem och återkommer !

Senast ändrad:
Vill man vet mer om landskapsfotografering, så kan jag rekommendera DVDn "Fotografera Landskap" med Patrik Larsson. Jag tycker han tar upp det mesta man kan tänkas behöva veta när man fotograferar landskap som t ex olika typer av landskap, ljusets betydelse, komposition, utrustning och en hel del andra nyttiga tips. Själv har jag hållit på med landskapsfotografering under ett antal år, men det fanns många tips för mig att testa. En bra grund att stå på när man utvecklar sig eget arbetssätt för att fotografera landskap.

DVDn säljs på moderskeppet.se.

/Gunnar

låter intressant med dvdn! tackar tackar!

försökte ladda upp en bild men den blev väldigt liten!

detta är värdena för just denna bilden

Manual exposure
Tv:1/13
AV:25
ISO Speed: 250
Auto ISO Speed : on
focal Length: 38 mm
White balance mode : auto

Bilagor

• IMG_0961ad.jpg
    IMG_0961ad.jpg
    10 KB · Visningar: 369
Om du fotar med Live view behöver du inte oroa dig för att fälla upp spegeln då den redan är uppfälld.

Har du stängt av IS när du tar fotona? Jag brukar glömma det ibland och då blir det suddigt direkt på långa slutartider på stativ.

Fjärrutlösare eller 10 sekunders fördröjning på avtryckaren är ett måste också.

låter intressant med dvdn! tackar tackar!

försökte ladda upp en bild men den blev väldigt liten!

detta är värdena för just denna bilden

Manual exposure
Tv:1/13
AV:25
ISO Speed: 250
Auto ISO Speed : on
focal Length: 38 mm
White balance mode : auto

Du använder för liten bländare för att uppnå bra skärpa. Som flera föregående har påpekat kan du testa med olika bländare mellan 10-16 och se vilken bild som blir skarpast.

Nej IS har jag haft på! men från och med nu ska den vara av:)

anledningen till att jag hade liten bländare var för att jag ville ha långt skärpdjup, men man kanske kan uppnå långt skärpdjup med 10-16 också? om inte annat så säger ni att bilderna blir skarpare med större bländare så det ska jag ha nästa gång! nu regnar det och är mörkt så det blir nog inget test förens på söndag!

Nej IS har jag haft på! men från och med nu ska den vara av:)

anledningen till att jag hade liten bländare var för att jag ville ha långt skärpdjup, men man kanske kan uppnå långt skärpdjup med 10-16 också? om inte annat så säger ni att bilderna blir skarpare med större bländare så det ska jag ha nästa gång! nu regnar det och är mörkt så det blir nog inget test förens på söndag!

När du har fokuspunkten väldigt långt bort får du ett långt skärpedjup ändå.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar