Annons

Landskapsbilder med vidvinkel

Produkter
(logga in för att koppla)

makikaltio

Avslutat medlemskap
Hejsan

Jag ska till Afghanistan om några månader och är intresserad utav landskapsbilder. Jag är ju tyvärr inte den vassaste utav fotografer, men har några månader att träna.

Jag har just köpt en Canon EOS1100D med standard 18-55. Jag tänkte om man ska köpa ett vidvinkel för grymmare naturbilder. De jag kollat på är.

Sigma EX 10-20
Sigma 17-70
Canon EF 35

Vilket är bäst för ändamålet? och är det värt att stoppa ett 3-4 k objektiv på min EOS1100?

Av dem du kikar på är det bara 10-20 som är nämnvärt vidvinkligare än den du har, 17-70 är ju bara en millimeter vidare än ditt 18-55 och 35 mm ger ingen vidvinkel alls på din kamera.

Det är definitivt värt att sätta vilket objektiv som helst på kameran, kameran är ingen begränsning på det sättet!

Lite som att fråga hur långt är ett snöre,du har ju vidvinkel på din standardglugg så det bör ju passa för landskap.
Japp vill man ha kvalite så får man betala mycket för en bra glugg,kanske nån med fast brännvid du ska satsa på.

köp ett Canon EF 50 1.8 (ca 900kr), de krossar kitobejktivet, perfekt för porträtt och bilder vid svagare ljus. Om du har pengarna köp dig ett 10-20! jag kör ett 16-35mm på min fullformatare och skulle inte kalla någon annan bräddvid för vidvinkel. 10-20 blir ca 16-35 på din kamera, alltså perfekt! det är alltid bra att investera i objektiv då kameran går att byta ut och samtidigt behålla objektiven, som även behåller sitt värde ganska starkt. kolla begagnatmarknaden, länge sedan jag köpte någon kamerapryl alls ny från butik.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar