Annons

Lagfoto/Gruppfoto

Produkter
(logga in för att koppla)

froslunda

Aktiv medlem
Har svårt att få till gruppfoton/lagfoto.
Brukar bli suddiga på dom som står längst ut på kanterna. Ibland blir hela bilden suddig
Hur brukar du göra?
Har Canon EF 28-135mm f/3.5-5.6 IS USM
Och
Canon EF 50mm f/1.8 II
Canon EF 85mm f/1.8 USM

Canon EOS D60

Brukar köra bländare ca: 5-6.

Gunnar

50/1.8 borde ju bli skarp på 5,6.

Några saker jag själv brukar tänka på när jag tar lagkort.

- Se till att raderna du ställer upp är tätt mot varandra för skärpans skull.
- Raderna ska inte vara helt spikraka, utan gå i en liten båge. Annars blir det längre avstånd till kanterna än vad det är till mitten.
- Vet inte hur det är med D60, men med min 20D är det nästan inget brus på 200 och 400 ASA, så jag brukar använda 200 eller 400 för att kunna använda bländare 8.
- Stativ.
- Bra ljus, helst 2 paraplyblixtar på varsin sida.
- Motljusskydd på objektiv för att minska reflexer från blixtarna.
- Om du har tre led, ställ in skärpan på mittledet.

Ja, lite tips iallafall.

Här lite exempel: http://www.basketbilder.se/USM05.htm

/Staffan

Skarpa lagfoton brukar kräva mycket ljus.

Använd den bländare som ger skarpast bilder. Ofta är det bländare mellan 8 och 16. Bländare större än 8 ger för kort skärpedjup. Kanske är din 28-135 tillräckligt skarp på 28 mm. 50/1,8 är också bra. Nackdelen är att man måste stå långt bort vid fotografering av större grupper.

Staffan: Vad har du för kamera som gör att du måste ställa grupperna i en liten båge. De flesta moderna kameror har ett rakt skärpeplan. Om du höjer blixtarna eller förlänger slutartiden får du mindre fula skuggor på bakgrunden.

PerFogelberg skrev:
50/1,8 är också bra. Nackdelen är att man måste stå långt bort vid fotografering av större grupper.

Staffan: Vad har du för kamera som gör att du måste ställa grupperna i en liten båge. De flesta moderna kameror har ett rakt skärpeplan. Om du höjer blixtarna eller förlänger slutartiden får du mindre fula skuggor på bakgrunden.

Nej, sant, man ska ställa dom i rak linje (får skylla på att det är måndag morgon). Tack för tipset om blixtarna.

En annan sak att tänka på är att är dom väldigt många (kanske fler än 17) så ställ dom gärna i 3 led, så dom fyller upp bilden ordentligt.

Också sant som Per skrev att man får stå ganska långt bort om man använder 50/1.8 och D60. Själv kör jag 28mm, vilket blir ganska behagligt avstånd till gruppen.

Den inbyggda blixten räcker inte många meter. Det kommer att bli skuggor i ansiktena. Se till att det inte faller direkt solljus i personernas ansikten.

Glöm inte stativet.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar