Annons

ladda kamerabatterier med mobilladdare

Produkter
(logga in för att koppla)

hasselelle

Medlem
När man ansluter kameran till datorn via USB laddas då inte batteriet i kameran?

Moderna mobiltelefoner laddas via USB-kontakt och ström och spänning borde väl då följa USB-standard?

Är det då möjligt att ladda kamerabatteriet i kameran genom att ansluta mobilladdaren till kamerans USB-anslutning?
Några risker att prova det?

Jag har en Canon 60D men alla moderna Canon borde funka lika.

Nej. Vill Du köra kameran på nätet så måste Du köpa en ersättare för batteriet och ansluta till vägg. Det skulle inte behövas om den kopplingen fanns.

Kameran laddar inte batterierna via USB-kontakten, du måste använda en extern laddare.

Det är antagligen inte farligt att plugga in USB-laddaren, kontakterna som används för strömförsörjning är troligtvis inte anslutna, men ta inte min gissning för sanning och skyll inte på mig om något brinner upp! ;-)

kan ju vara av den enkla anledningen att USB-kontakten på datorn inte ger tillräckligt med kräm för att kunna ladda batterierna i kameran. Kolla specen på ett mobilbatteri och ett kamerabatteri. För min del tar det betydligt längre tid att ladda via dator än via vägguttag.

Min iPhone: Apple är ett jävla skitföretag som inte skriver ut spec på sina grejor.....
Min canon Eos1D: 11,1V 2300 mAh

/m

EDIT: lite google efter bilder på ifönbatterier: 3,7V 1400 mAh

Att ladda i kameran förutsätter att det finns laddelektronik. Det finns redan i telefonen oavsett om man kör via USB eller med lös laddare i uttaget. I fallet med kameran torde inte detta gälla eftersom den är byggd för att man laddar i lös laddare.

Kan vara bra att veta om man tappar bort laddaren och ska köpa pirat.
(har hänt mig)
iPhone laddas med en USB-anslutning, dvs alltid 5V. Hur mycket ström laddaren orkar med är något som den och telefonen förhandlar om. En standard USB-port klarar 500mA men om en kraftigare laddare används går laddningen snabbare (till en viss gräns naturligtvis). Om batteriet är 3,7V (eller inte) är inte något som användaren behöver veta. Leta reda på ett USB-uttag och koppla in.

Att ladda i kameran förutsätter att det finns laddelektronik. Det finns redan i telefonen oavsett om man kör via USB eller med lös laddare i uttaget. I fallet med kameran torde inte detta gälla eftersom den är byggd för att man laddar i lös laddare.
Men frågan är ju varför det är så. Vad jag vet finns det inte ens enkla kompaktkameror där man kan ladda batteriet i kameran. Och jag har väldigt svårt att komma på någon annan typ av konsumentelektronik där man måste ta ut batterierna för att kunna ladda dem.

Problemet med att ladda från usb är inget annat än som tidigare skrevs är 1D batteriet på 11,1v, 3 celler, och min 40D på 7,4v, 2 celler och usb har endast 5v matning så det räcker endast till 1 cell, 3,7v.
Elektroniken att fördubbla spänningen med blir för dyr samtidigt som usb porten i en vanlig dator endast matar 2,5W så utan förluster blir det 250 mA på 10v så laddtiden skulle bli väldigt lång.

Edit: min gamla powershot G1 laddade batterierna i kameran istället för skild laddare.

Min Fuji F11 laddas med batteriet i kameran ... tyvärr dock inte med en vanlig USB-kabel, utan med ett externt nätagg och en adapter med ett USB-uttag i sig (enbart för datakommunikation) ... så det var bara halvvägs bra. Man slipper ta ur batteriet i alla fall.

iPhone laddas med en USB-anslutning, dvs alltid 5V. Hur mycket ström laddaren orkar med är något som den och telefonen förhandlar om. En standard USB-port klarar 500mA men om en kraftigare laddare används går laddningen snabbare (till en viss gräns naturligtvis). Om batteriet är 3,7V (eller inte) är inte något som användaren behöver veta. Leta reda på ett USB-uttag och koppla in.

Den laddare jag talar om förhandlade inte speciellt bra med i detta fallet paddan.

EDIT:
Tycker generellt att det är trevligt med kompletta uppgifter om en apparats egenskaper.

Den laddare jag talar om förhandlade inte speciellt bra med i detta fallet paddan.
Vad var problemet?

Enligt USB-standarden får en enhet endast dra 50mA från USB-porten. Behöver den mer måste den först förhandla med USB-porten om att få dra mer, upp till 500mA. Det är pga detta man i en del maskiner, ofta en laptop, kan få en popup som säger att en USB-enhet vill ha mer ström än vad som finns tillgängligt.

iPad behöver mycket ström för att belysa skärmen och har också ett stort batteri. Den behöver så mycket att en standard USB-port på 500mA inte räcker till att både ha skärmen igång och ladda. Man kan därför få ett meddelande om att den inte laddar. En del USB-portar kan ge mer än 500mA, t.ex. många moderna Mac-datorer. Dessa kan ladda iPad utan problem.

En simpel laddare kan man inte förhandla med, så den har motstånd kopplade till de två data-ledningarna i kontakten. Dessa motstånd talar om för en iPryl hur mycket ström laddaren kan ge och iPryl anpassar sig. Utan dessa motstånd försöker den inte ta mer än 50mA, dvs den följer standard strikt, även om laddaren skulle klara av en större ström.

Jag vet inte hur standardiserade dessa motstånd är, men de behövs för att ladda en iPryl korrekt.
Jag har en laddare som inte kommer från Apple och den fungerar korrekt, så det är inte bara Apple som har dessa motstånd.

Jag har en Olympus kompakt som laddas via vanlig USB på datorn. Å andra sidan klarar ingen av mina andra kameror det. Å tredje sidan hade jag en Nokia telefon förut som kunde USB-anslutas för att kopiera filer, men den kunde inte laddas via USB. För det var man tvungen att köpa Nokias egna USB-laddare som hade nån särskild pinn-koppling.....

Min Fuji F11 laddas med batteriet i kameran ... tyvärr dock inte med en vanlig USB-kabel, utan med ett externt nätagg och en adapter med ett USB-uttag i sig (enbart för datakommunikation) ... så det var bara halvvägs bra. Man slipper ta ur batteriet i alla fall.
Har en Kodak som laddas i kameran. Där är det ett steg bättre, en adapter i kameraänden på en USB-sladd så fixas både bildöverföring och laddning. Antar att adaptern skulle kosta några hundra kronor om man tappar bort den...

Varför?

Tack för alla intressanta svar
Jag summerar så här:
Canon EOS laddas inte eller drivs inte via USBanslutningen.
Vissa (få) kompaktkameror gör det.
Orsaken är att tillverkaren inte lagt in elektronik som möjliggör det.
Att kamerabatterierna har högre spänning än USB gör det inte omöjligt bara att elektroniken blir krångligare. (Men jämför med all den elektronik som redan finns i kamera och objektiv)
Om den överförda effekten, från en laddare eller dator skulle räcka för att få rimliga laddtider är något som kräver beräkning och det har jag inte gjort.

Men varför skall vi dras med alla dessa olika batteriladdare?
Familjens alla kameror har olika laddare. Naturligtvis har man inte med sig just den laddare man behöver. Och inte kan man låna någon annans laddare.

Mobiltelefonerna led av samma syndrom. Men EU satte press på tillverkarna så de måste enas. Och de kom fram till USB och microUSBkontakt. Det gick att enas under hot (Apple har förstås egen kontakt!).

Vem sätter press på kameratillverkarna så vi slipper alla olika laddare ?

Det enda gemensamma mellan olika tillverkare är väl stativgängan och jpg(jpeg)/Tiff.

Men varför skall vi dras med alla dessa olika batteriladdare?
Det kan vara så att kamerans form, storlek, behov av batterikapacitet mm som påverkar batteriets form och egenskaper ges högre prioritet än att samma batteri ska passa alla kameror.

Mobiltelefonerna led av samma syndrom. Men EU satte press på tillverkarna så de måste enas. Och de kom fram till USB och microUSBkontakt. Det gick att enas under hot (Apple har förstås egen kontakt!).
Motivet till att EU drog i detta var inte att det skulle vara bekvämt för användarna. Det var tanken på miljön (dvs att det behövde tillverkas en ny laddare till varje telefon) som ledde till kravet att laddaren skulle ha en standardiserad kontakt. Det har Apple haft sedan länge (USB) så Apple uppfyllde kraven redan när iPhone kom.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar