Annons

Ladda filmrulle i Olympus OM-2

Produkter
(logga in för att koppla)

jimmy1r

Aktiv medlem
Hejsan allihopa.

Har då köpt en Olympus OM-2n. Men jag förstår inte hur man laddar filmen i kameran. Jag förstår inte heller manualen. Har aldrig använt någon analog kamera förut. Finns det något som kan förklara hur jag ska göra?

Tack på förhand!
 
Jag är inte närmare bekant med just om-2 men du borde följa dessa steg. Detaljer kan skilja sig men generellt laddar man film så här..

1. Öppna luckan i bakstycket. Detta gör du genom att dra upp veven. Eventuellt finns nån liten låsknapp. Det borde du kunna hitta i manualen.

2. När du öppnat luckan så ser du till höger en filmframmatningsspole. På denna ska det finnas någon "glipa" för att fästa filmen i. Tag filmen (den avskurna delen uppåt) och fäst den smalare delen i spolen. Den ska in en bit och det ska vara "lagom" mycket motstånd.

3. Fäst filmkassetten. Förmodligen får du dra upp veven lite när du lägger ner filmkassetten. Tryck sen ner veven och snurra lite på den så den åker ända ner.

4. Dra fram filmen med filmframdragningsarmen och tryck av. Se till att de små kugghjulen hamnar rätt i filmens hål och att filmen inte verkar dra snett, slira eller något. (Eventuellt kan du göra ytterligare en framdragning innan du stängt locket så här i början.)

5. Stäng locket. Det ska klicka till.

6. Ställ in ISO/ASA.

7. Dra fram och tryck av två gånger. Observera att veven ska röra på sig när du drar fram filmen. Sen är det bara att tuta och köra.
 
Tackar tackar!
Ska köpa ny film i morgon och testa så fort jag får chansen.

Hur gör man när man ska ta ett nytt kort då? Är det bara att dra i spaken och sen trycka av?
 
jimmy1r skrev:
Tackar tackar!
Ska köpa ny film i morgon och testa så fort jag får chansen.

Hur gör man när man ska ta ett nytt kort då? Är det bara att dra i spaken och sen trycka av?

Ja bara och bara. Du måste mäta ljuset, ställa skärpa och bländare och så. Har för mig att 0m-2 har tidsautomatik vilket innebär att du väljer ett bländarvärde (ring på objektivet) och kameran ställer in tiden automatiskt. Ett tips är att kolla igenom grundkursen här på fs:
http://www.fotosidan.se/docview.htm/1095

mvh
David
 
Ett tips är att använda en filmrulle för övning. Kolla att veven rör sig vid varje framdragning, o.s.v. Det är inte så kul att upptäcka att man gjort 36 exponeringar på samma ruta.

Ett annat tips, som man kanske inte känner till om man bara fotograferat digitalt är att att filmen måste vevas tillbaks in i filmkasetten när den är slut. På modernare analoga kameror görs detta automatiskt, men på en OM-2 måste du göra det själv.

För att kunna veva tillbaks filmen måste du först öppna en spärr som sitter i botten av kamerahuset (en liten knapp som man trycker på när man roterar veven till vänster om sökaren medurs). Man kan behöva hålla knappen intryckt när man börjar veva, tills man känner att det går lätt att veva.

Hoppas jag inte gick in på alltför grundläggande saker här ...
 
På OM-2 är det inte en knapp på undersidan utan den sitter på framsidan och man vrider den ett kvarts varv innan man vevar tillbaka.


\h
 
hasseper skrev:
På OM-2 är det inte en knapp på undersidan utan den sitter på framsidan och man vrider den ett kvarts varv innan man vevar tillbaka.


\h

Tack för rättelsen. Jag har inte hållt i en OM-2 på en herrans massa år, så jag har glömt en del detaljer :)
 
Tackar! Den där manualen var väldigt mycket bättre än den jag först hittade.

EDIT: Jag orkar inte göra en till tråd och ta upp ännu mer plats i forumet. Men jag vill ha tips på en bra blixt och ett bra macroobjektiv till min kamera. Vars inhandlas det och hur mycket brukar man få ge?
 
jimmy1r skrev:
Tackar! Den där manualen var väldigt mycket bättre än den jag först hittade.

EDIT: Jag orkar inte göra en till tråd och ta upp ännu mer plats i forumet. Men jag vill ha tips på en bra blixt och ett bra macroobjektiv till min kamera. Vars inhandlas det och hur mycket brukar man få ge?

Länk tips: e-sif Teknisk information om hela OM-systemet.

Du köper begangnat på ebay, tradera etc. Kolla även www.zuikoholic.com, där kan du få kontakt med OM-användare över hela världen. Välkommen :)

/ Johan
 
Ok nu har det gått en tid, men jag behöver fortfarande hjälp. Har köpt upp ett litet lager med film (!) som jag har pajat när jag har försökt att ladda kameran. Nya batterier har också inhandlats.

Det som är problemet är om att spaken som man ska dra fram filmen med sitter fast. Det går inte att dra den längre fram. Jag har lyckats med den nån enstaka gång, varför det fungerade då vet jag inte riktigt.

Någon som har nån idé varför jag inte får det att fungera?
 
jimmy1r skrev:
Ok nu har det gått en tid, men jag behöver fortfarande hjälp. Har köpt upp ett litet lager med film (!) som jag har pajat när jag har försökt att ladda kameran. Nya batterier har också inhandlats.

Det som är problemet är om att spaken som man ska dra fram filmen med sitter fast. Det går inte att dra den längre fram. Jag har lyckats med den nån enstaka gång, varför det fungerade då vet jag inte riktigt.

Någon som har nån idé varför jag inte får det att fungera?


Om det är film i kameran och du har exponerat de antalet rutor som filmen är märkt att innehålla är det ett tecken på att filmen är slut och ska spolas tillbaka. Det kan naturligtvis även vara ett mekaniskt fel på kameran, eller något helt annat. Spaken är normalt spärrad tills dess att bild exponeras och frigörs därefter för frammatning av nästa ruta, för att sedan åter låsas.
 
Har haft en OM-2n en gång och använt den i ca 16 år tills jag köpte Nikon. Öppna bakstycket och sätt i filmen i filmhållaren genom att dra ut veven en bit. Lägg nu i filmen och dra fram så mycket film att kuggarna får tag i kanterna på filmen. Stick in ändan på filmen ner i skåran mitt i matarrullen, ungefär 10-15mm. mata fram filmen så att matarrullen greppar. Stäng bakstycket och spänn filmen lite med hjälp av återspolningsveven.
Nu kan du plåta!

MVH/ Ragnar
 
Ok nu hände något väldigt konstigt. Jag laddade filmen. Försökte dra tillbaka spaken och trycka av, det funkade inte. Så då tog jag och mixtrade och skruvade bort objektivet. Efter jag satt tillbaka det så trog jag reglaget till "Check / Reset". Jag hör ett klick och helt plötsligt så går det att dra spaken tillbaka och trycka av.

Fungerar det nu? Och vad gjorde jag egentligen?

EDIT: Nu råkade jag av någon anledning ta ett foto utan att ha igång kameran. Linsen stängdes och nu är spaken precis som förut. Varför? Och hur får jag bort det?
 
Senast ändrad:
Nu har jag kommit på hur man återställer också. Det är en av knapparna som man skruvar loss objektivet med =)

Nu har jag testat att fota en halv rulle. Vad betyder det när allt blir helt svart egentligen? Och hur gör man något åt det? Jag antar att det är jag som fotar fel på något sätt.
 
Slutaren är nog inte stängd. Använder du orginalobjektiv? I vissa fall kan det ha betydelse om du har objektiv som passar eller ej.
Kameran känner nog av med kontakterna om objektivet är på och om man inte har rena kontakter kan den låsa sig.
 
Att kameran helt plötsligt blir svart i sökaren kan bero på att du har dåliga batterier. Då stannar kameran med spegeln i uppfält läge och man får återställa med Check/Reset efter att man satt i nya batterier.

Det sitter en diod på baksidan ovanför luckan i höjd med "powerspaken" Om du drar upp spaken till Check/reset ska dioden lysa med ett fast sken, om den blinkar eller inte lyser alls är batterierna dåliga.

Det där med att återställa med en av knapparna på objektivet förstår jag inte riktig, ingen av dem har någon koppling in i kameran för något sånt. Den som sitter upptill är till för att lossa objektivet den där nere är till för att blända ner och kolla skärpedjupet.

De kontakter som Ragner pratar om finns inte på OM-2, det finns inga elektriska kopplingar mellan objektiv och hus. Det finns bara två spakar, en som talar om för kameran vilken bländare man valt och en som bländar ner när man exponerar.


Vänta nu menar du att det ser ut som om bländarna är nedbländade när du har tagit en bild och de öppnar sig om du trycker på den undre spaken på objektivet så kan det vara så att du har skit i objektivet så inte bländarna går som de ska, men det ska inte låsa hela kameran.
 
En OM-2 är aldrig helt avstängd. Även om vippströmbrytaren (som har lägena auto, off och manual om jag minns rätt) står i läge "off" så kan man ta bilder med kameran. Den autoexponerar då, och om det är lite mörkt så kan exponeringstiden bli väldigt lång.

Om man vill avbryta en lång exponering så trycker man in den lilla spärrknappen som sitter på tidsinställningsringen och vrider ringen till "reset"-läget.

Prova att "torrexponera" lite utan film i kameran för att förvissa dig om att den faktiskt fungerar. Ställ in den kortaste slutartiden (1/1000 sekund är det väl?) på slutartisdsinställningsringen, spänn slutaren (vilket görs med filomframmatningsvredet) och tryck av. Prova med succesivt längre slutartider. När du kommit till 1/15 sekund eller 1/8 sekund så kommer du antagligen att höra att tiderna är längre.

Manuellt är den längsta slutartiden man kan ställa in en sekund (eller är det två?), medan vid automatisk exponering, då kameran ställer in exponeringsiden själv, så kan exponeringstiderna bli riktigt långa, upp till flera minuter om det är riktigt mörkt.

PD
 
Då ska jag försöka svara på alla frågor.

Det är originalobjektivet, tror jag! Jag bifogar en url som leder till en bild av kameran där jag även markerat knappen som jag återställer med.

http://img.photobucket.com/albums/v77/jimmyone/8d0d3f4a.jpg

Har nu tagit och torrexponerat (fin ord) och det verkar fungera som det ska. Det går väldigt mycket snabbare på 1/1000 än på 1/1.

"Om man vill avbryta en lång exponering så trycker man in den lilla spärrknappen som sitter på tidsinställningsringen och vrider ringen till "reset"-läget."

Vilken menar du då? Menar du reglaget som sitter på framsidan brevid OM-2n texten?

"Att kameran helt plötsligt blir svart i sökaren kan bero på att du har dåliga batterier. Då stannar kameran med spegeln i uppfält läge och man får återställa med Check/Reset efter att man satt i nya batterier."

Jag har satt i nya batterier, och dom kan väll inte ha blivit dålig redan? Dioden lyser rött, men tidigare idag så skiftade den mellan att lysa rött och blinka rött?

"Vänta nu menar du att det ser ut som om bländarna är nedbländade när du har tagit en bild och de öppnar sig om du trycker på den undre spaken på objektivet så kan det vara så att du har skit i objektivet så inte bländarna går som de ska, men det ska inte låsa hela kameran."

När man tar ett vanligt kort så blinkar det till svart i sökaren. Men det är som att den stoppar här och det svarta stannar kvar lite då och då.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.