Annons

Lösenordsskydda mappar

Produkter
(logga in för att koppla)

marsbarn

Aktiv medlem
Jag har en familj som älskar att snoka. Inte för att jag har något att dölja men de misstolkar det mesta.

Jag undrar hur man lösenordsskyddar en mapp på datorn? Har verkligen letat överallt men hittar ingenting sånt. Finns det ens?

Jag har windows vista...
 
Jag har en familj som älskar att snoka. Inte för att jag har något att dölja men de misstolkar det mesta.

Jag undrar hur man lösenordsskyddar en mapp på datorn? Har verkligen letat överallt men hittar ingenting sånt. Finns det ens?

Jag har windows vista...

Förutsatt att Du har administratörsbehöruíghet på datorn så kan Du skapa ett användarkonto åt Dig med lösenordsskydd och då är allt Du gör när Du är inloggad skyddat för andra användare, då Du som admin bestämmer vad de får göra eller inte då de andra har endast gäst konton.

Har Du däremot inte admin behörighet på datorn så kan Du inte göra mycket även om det ska gå att skydda en mapp men har en annan medlem i familjen Admin behörighet så ser dem den mappen iaf och kan göra vad dde vill med den.
 
Är du den enda som använder just den dator du har dina filer på? I så fall finns det en lösning för dig: Linux. Du kan skapa ett konto åt dig själv, som kräver ett lösenord. Du kan till och med skapa flera konton åt många olika användare, och de kommer bara att kunna komma åt sina egna filer (om man inte medvetet gör något tillgängligt för andra).

Så länge bara du känner till ditt lösenord är dina filer någorlunda säkra. Det finns förståss diverse sätt att kringå lösenordskravet, men de kräver en hel del kunskap om datorer.

Det är möjligt att Vista har möjligheter att skapa skilda konton åt alla som använder datorn, men det är inget jag vet något om då jag inte använder Vista själv.
 
Ett simpelt sätt att skydda sina filer är att skapa en krypterad zip-fil, till exempel med Winzip. Så länge arkivet är öppet kan du enkelt flytta filer mellan zip-filen och Windows, men för att öppna zip-filen måste du alltid ange ett lösenord.

Annars skulle jag nog skaffa mig ett USB-minne där jag sparar känslig information, som jag sedan tar med eller gömmer på ett säkert ställe. Är enklare än att flytta filer till och från en krypterad zip-katalog, istället kan du jobba med filerna direkt från USB-minnet.
 
Det är möjligt att Vista har möjligheter att skapa skilda konton åt alla som använder datorn, men det är inget jag vet något om då jag inte använder Vista själv.

Vista har samma möjligheter som Linux i det här fallet med olika konton etc. Möjligen skiljer sig standardinställningarna.

Oavsett så kräver det att det bara är frågeställaren som är administratör/root på datorn.

Kanske skulle det räcka om frågeställaren installerade och lärde sig linux för att resten av familjen skulle hålla sig borta. :)
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.