Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Låsta filer på 2.5" hårddisk. HJÄLP!

Produkter
(logga in för att koppla)

Microsaftcom

Aktiv medlem
Det började med att jag råkade dra in 200 RAWfiler i en katalog som windows använde för windowsuppdateringen.

Med följd av att alla 200 filer låsts och försatta i någon mysko karantän. Jag kan se dem i katalogen... inte öppna dem, inte kopiera dem och inte flytta dem till annan USB hårddisk. (kan flytta mellan olika kataloger på samma disk med unlocker) Man kan inte ändra attributen.

De ligger på 2.5" hårddisk i laptop. En startdiskett ger inte access till hårddisken av ngn anledning så jag kan inte mixtra med dem i Dosläge...

Jag köpte en adapter på teknikmagasinet för att kunna koppla in disken via usb på annan dator för att accessa filerna från ett annat OS som extradisk.

Ingen av de fyra datorer jag kopplat disken till har kunnat känna igen disken och installera den. Disken har funkat bra i laptopen mellan dessa försök så det bör vara adaptern som är kass.

Så... körde jag idag scandisk med klusteralternativet... aldrig gjort förr.
Det modifierade någon fil som windows behöver för att boota, så nu bootar inte disken heller.

Jag stoppade i min reservdisk till laptopen och kör på den nu. Men förutsätter att alla filer är intakta.

Imorgon ska jag lämna igen adaptern och prova en annan modell som de har.

Är det någon som har något annat tips?

Nu när jag inte kan boota lär jag behöva installera om windows på den disken, och då kommer ju filerna frigöras... men innan dess vill jag kunna döpa om eller tömma skrivbordet och mina dokument så att windows inte gör det.

Jag älskar 3.5" diskar...

/Fredrik

en Live-cd med ngn smak av linux kanske kan hjälpa dig att komma åt disken och kopiera det du behöver rädda till en extern disk/server?

vet inte vilken som kan vara bäst/enlklast, men det gör nog google.

Testa att ladda ned och skapa en bootbar CD med Knoppix linux på.
Då startar du maskinen med Linux och kan då komma åt disken och kopiera ut bilderna till extern USB-disk.

Jag lyckades rädda en grannes jordenruntbilder på det sättet från en XP disk som skadats så den inte bootade.

http://knopper.net/knoppix/index-en.html

Tackar :) Värt att prova.

Windows egen repair på XP skivan funkade ju inte... den tog inte kommandona.

Edit..

Ehh... 700 Mb... tar ju 14 timmar med 512 kbit...

Finns det verkligen inga smidigare OS?

/F

Fdisk hittar visserligen hårddisken, men den får ingen enhetsbeteckning så jag kommer inte åt den.

NTFS på hårddisken också.

Någon som har något förslag?
/F

Knoppix, som ovanstående skribent rekommenderade. Finns mindre livecd-distributioner också men tankar du Knoppix är du säker på att du får med det mesta (inklusive NTFS-stöd).

Det är iallafall vad jag skulle ha gjort om jag hade haft en disk som jag inte kom åt på något "enkelt" vis.

Äntligen är det över...

Det blev en nyinstallation av windows... sedan var jag tvungen att manuellt ändra säkerhetsinställningarna för alla 200 låsta RAWbilder var för sig och begära ägande av dem... ca 8 klick per fil.

Därefter förde jag över alla intressanta filer, mail, etc till USB disken och har dem nu tillsammans med min backupdisk som numera är standarddisk.

Så skönt.
/F

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar