pby
Aktiv medlem
Jag tar ofta bilder med ganska långt skärpedjup. Dels av bildmässiga skäl - jag vill ofta ha med miljön/bakgrunden. Jag vill inte heller styra betraktaren för hårt - det kan ju finnas intressanta detaljer i bilden att upptäcka, som jag som fotograf inte såg. Men också av tekniska skäl - jag gillar vidvinkel, och då är det svårt att få kort skärpedjup. Långt skärpedjup har också fördelen att vara mer förlåtande vid actionbilder, när det är svårt att hinna fokusera exakt. (Jämför gatufoto med hyperfokal.)
Men ofta har man ett val att göra hela bilden skarp, eller skapa lite oskärpa i förgrund/bakgrunden för att förstärka huvudmotivet som blickfång. Hur brukar ni tänka kring detta?
Min andra fundering är i vilken grad skärpedjupet bestäms av teknik respektive bildspråk? Både kort och långt skärpedjup kan vara svårt att få till i många situationer. Hur kompromissar ni mellan vad ni vill och kan åstadkomma? Eller finns det en koppling mellan teknik och estetik, så att vi ofta gillar långt skärpedjup i bilder tagna med vidvinkel, men föredrar kortare skärpedjup i tele- och närbilder?
Men ofta har man ett val att göra hela bilden skarp, eller skapa lite oskärpa i förgrund/bakgrunden för att förstärka huvudmotivet som blickfång. Hur brukar ni tänka kring detta?
Min andra fundering är i vilken grad skärpedjupet bestäms av teknik respektive bildspråk? Både kort och långt skärpedjup kan vara svårt att få till i många situationer. Hur kompromissar ni mellan vad ni vill och kan åstadkomma? Eller finns det en koppling mellan teknik och estetik, så att vi ofta gillar långt skärpedjup i bilder tagna med vidvinkel, men föredrar kortare skärpedjup i tele- och närbilder?