Annons

Lång timelaps

Produkter
(logga in för att koppla)

PSJ

Aktiv medlem
Hej gott folk.
Jag tänkte göra en timelaps film som ska hålla på och spela in under ca två års tid.

Ett problem jag funderar över är hur jag ska göra med den mörka tiden på dygnet. Jag vill ju inte att filmen ska stå och blinka bara för att natten är med och det är ju ett riktigt skitgöra att rensa bort alla naturbildande manuellt.

Finns det något sätt att styra kameran att bara ta bilder (tex en per timme) bara mellan 6-18?

Vad är det för kamera/utrustning du tänker använda? Ekonomi? Hur många bilder per dag? Ta en kik på Eirik som är rutinerad på området: http://eirikso.com/2008/12/27/one-year-worth-of-images-give-some-amazing-videos/

TriggerTrap går att programmera att ta kort under givna omständigheter.
Inte för att bli allt för omständig och skapa en Rube Goldberg-maskin, men ett skymningsrelä som bryter vid mörker? Eller en som håller grejerna igång när det är ljust?
Ett omvänt skyningsrelä som driver en 220v timer, och kameran tar kort enl TriggerTrapens timer? Bygger dock på att kameran kan gå från strömlös till strömförsörjd och börja ta kort utan problem.

Härligt, lite goda idéer!

Jag har inte investerat i utrustning ännu och min 5d mk3 tänkte jag inte använda.
Jag har en rasberry pi som jag funderade på att använda som trigger men jag är sjukt dålig på linux/unix så det innebär en massa problem att få till scheman eller lägga in ljusrelän osv till den. Då är jag duktigare på elektronik så jag kan bygga nån bra grej.

Har även funderat på att köpa en färdig apparat, typ brinno men dom är inte så justeringsvänliga, det blir vad det blir.

Triggertrapp med ett ljusrelä säger du, ska undersöka saken.

Alltså om jag förstår det rätt kan triggertrap v1 använda den inbyggda ljuscensorn för att skapa undantag i timelaps-programet.
Kan någon bekräfta detta?

Hej gott folk.
Jag tänkte göra en timelaps film som ska hålla på och spela in under ca två års tid.

Ett problem jag funderar över är hur jag ska göra med den mörka tiden på dygnet. Jag vill ju inte att filmen ska stå och blinka bara för att natten är med och det är ju ett riktigt skitgöra att rensa bort alla naturbildande manuellt.

Finns det något sätt att styra kameran att bara ta bilder (tex en per timme) bara mellan 6-18?

Prova lite manuellt innan du börjar köpa prylar, jag tror man kommer uppfatta hacket 18-6 rätt tydligt.

Ska du bara ta 12 bilder per dag? ljuset kommer hoppa väldigt.

Jo jag är rädd för att det blir väldigt hoppigt och det är det jag vill motarbeta.

12 bilder är lite för lite, det blir knappt 9000 bilder på två år och uppåt 15000 är önskvärt men effekten kommer bli densamma oavsett.

Ett bra skymningsrelä skulle nog banne mig göra susen. Ställer man det ganska högt (ljust) så borde man komma runt problemet.

Någon som har förslag på kamerautrustning som kan vara lämplig? Jag vill såklart att den ska vara så billig som möjligt men den behöver samtidigt vid vinkel, motsvarande ca 14mm på ff.
Ska man koppla den till en triggertrap är man lite begränsad till systemkameror.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar