Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

lång slutartid i ljus

Produkter
(logga in för att koppla)

hagebon

Medlem
Hej!
Som ni säkert märker på frågan är jag en amatör. En amatör som skulle bli mycket glad att få hjälp med detta:

När jag försöker ta foto med låång (för att få rörelse oskärpa) slutartid utomhus dagtid så blir de alltid helt, eller nästan helt vita. Jag kan ju alltid korta ner slutrtiden tills de inte blir det förståss men får då inte det resultat jag är ute efter. Bländaren inställd på F8.0

Går det att använda låång slutartid i dagsljus? finns det några knep? eller är det helt enkelt så att kameran tar in för mycket ljus då...
 
Testa att sätta bländaren till minsta möjliga (22 och uppåt brukar vara normalt) och iso 100 eller mindre - om du har en kamera som fixar det.
Använd stativ.
Slutartid på ½-1 sekund till att börja med.
Testa dig fram :)
 
hagebon skrev:
Hej!
Som ni säkert märker på frågan är jag en amatör. En amatör som skulle bli mycket glad att få hjälp med detta:

När jag försöker ta foto med låång (för att få rörelse oskärpa) slutartid utomhus dagtid så blir de alltid helt, eller nästan helt vita. Jag kan ju alltid korta ner slutrtiden tills de inte blir det förståss men får då inte det resultat jag är ute efter. Bländaren inställd på F8.0

Går det att använda låång slutartid i dagsljus? finns det några knep? eller är det helt enkelt så att kameran tar in för mycket ljus då...

ND-filter (gråfilter) av varierande grad är att rekommendera.
 
Samma ljusmängd ska alltid träffa filmen/sensorn för att bilden ska bli riktigt exponerad (lagom ljus) vid en viss ISO(ljuskänslighets)inställning. Använder du längre slutartid än vad kameran visar (för att exponeringen ska bli rätt) vid en viss bländare så måste också bländaren ändras. Kör du med samma bländare så blir bilderna otvivelaktigt för ljusa. Räcker inte de bländare kameran/optiken kan ställas på till (för att få tillräcklig rörelseoskärpa) så får man i regel byta till en mindre ljuskänslig film (lägre ISO-tal) eller ställa ner ISO-talet till lägre (digitalt). Problemet med digitala kameror och även nyare analoga är att de sällan kan ställas på ISO lägre än 64-100. Då kan ett gråfilter vara lösningen.
 
Olle Bjernulf brukar ha en bra liknelse. Att exponera en bild är som att fylla en hink vatten.
Man kan öppna kranen bara lite (liten bländaröppning - stor siffra) och låta det rinna länge (lång exponeringstid) eller man kan öppna kranen helt och låta det rinna kortare tid.
Detta vid ett givet ISO.
 
Suverän beskrivning! Det var så jag förstått det sedan tidigare men de här tankegångarna gör det ju lättare att komma ihåg. Tack!

En sak till:
Har jag förstått rätt om jag säger att ju högre ISO desto ljuskänsligare film och det behövs mindre bländaröppning och/eller kortare slutartid för samma ljus som på bild tagen med lägre (mindre ljuskänslig film)ISO?

Och stämmer även det på digitala kameror?
 
Det stämmer!

En dubblering av ISO´t är ett "steg" och kräver då halva exponeringstiden, eller hälften så stor bländaröppning.
 
Bländare

Så för att reda ut begreppen med bländare. Folk här på FS har en tendens att blanda koddarna med morötterna. Det som blandas ihop är bländare, bländarvärde, och bländaröppning... helt skillda saker.

Vad är "stor bländare" som vissa säger? Om bländaren är stor, så är bländaröppninginegn liten. Är bländaren liten, är bländaröppningen stor och bländarvärdet lågt.

Sanningen är:

§ Ju högre bländarvärde, desto mindre bländaröppnng, resulterar i längre slutartid och längre skärpedjup. (och vise versa såklart)

För att sen jämnföra olika media (digitalt vs. analogt) Så är det ingen skillnad gällande ISO-känslighet. Ju högre ISO-värde, desto ljuskänsligare är mediet.

Alltså, krävs det mer ljus för att teckna på lägre ISO än på högre.

Det var väl det hela?
 
hagebon skrev:
Hej!
Som ni säkert märker på frågan är jag en amatör. En amatör som skulle bli mycket glad att få hjälp med detta:

När jag försöker ta foto med låång (för att få rörelse oskärpa) slutartid utomhus dagtid så blir de alltid helt, eller nästan helt vita. Jag kan ju alltid korta ner slutrtiden tills de inte blir det förståss men får då inte det resultat jag är ute efter. Bländaren inställd på F8.0

Går det att använda låång slutartid i dagsljus? finns det några knep? eller är det helt enkelt så att kameran tar in för mycket ljus då...

Mitt tips efter egana försök är följande:

Ställ kameran på önskad slutartid, välj sedan passande bländare till den valda slutartinen för att få rätt ljusmängd på filmen. Motivet kommer sedan att passera förbi och bli rörelseoskarpt, medan resten av bilden blir skarp.

Om du väljer att fånga en bil i flykten som du vill ha lång slutartid och skapa rörlseoskärpa i allt annat än bilen så panarorerar du med i rörelsen. Skärpedjupet i detta fall ointressant och därför är bländarvärdet av underordnad betydelse. Välj slutartid och därefter en passande bländare.

Bifogar ett expempel som kombinerar panorering och rörelseoskärpa. Det syns tydligt att hjulen har roterat, samtidigt som jag följt cyklisten med panorering. Slutartid ca 1/25 s och bländaren valde kameran åt mig.
 

Bilagor

  • crw_3080b.jpg
    crw_3080b.jpg
    28.3 KB · Visningar: 1,898
Re: Bländare

Vad är "stor bländare" som vissa säger? Om bländaren är stor, så är bländaröppninginegn liten. Är bländaren liten, är bländaröppningen stor och bländarvärdet lågt.

Sanningen är:

§ Ju högre bländarvärde, desto mindre bländaröppnng, resulterar i längre slutartid och längre skärpedjup. (och vise versa såklart)

Det var väl det hela?

Ja mycket utförligt och intressant tack!
Men inte riktigt det hela, ditt inlägg resulterade i en följdfråga:

Med längre skärpedjup menas? att längden mellan den punkt där skärpan blir sämre på grund av att det är för nära kameran och den punkten där den blir det för att det är för långt ifrån kameran är längre?

Betyder detta att om man vill ha "kort skärpedjus"(?), endast det objekt som är på exakt ett avstånd ska vara i fokus, så använder man lägre bländarvärde (större bländaröppning) och kort slutartid?
 
Med skärpedjup menas det avstånd i djupled som vi betraktar som skarpt. Kring det avstånd du fokuserat på. Som tumregel ligger ungefär 1/3 av skärpedjupet hitom dit fokuseringsavstånd och 2/3 bortom.
Detta skärpedjup minskar med ökad bländaröppning.

Så egentligen kan man tänka så att man styr skärpedjupet med bländaren och exponeringen med slutartiden, inom rimliga gränser. Eller tvärt om, rörelseoskärpan med slutartiden och exponeringen med bländaren

Skärpedjupet minskar också med ökad avbildningsskala, men det kan du läsa om i massa andra trådar ;)
 
Senast ändrad:
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.