Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Låna bilder

Produkter
(logga in för att koppla)

osip

Medlem
Hejsan
Har en person som vill låna mina bilder för att måla av och
ha på en utställning. Jag har vad jag förmodar upphovsrätten till
bilderna. Om personen vill använda bilderna kan jag kräva en viss ersättning??
Är ganska novis på området

Hejsan
Har en person som vill låna mina bilder för att måla av och
ha på en utställning. Jag har vad jag förmodar upphovsrätten till
bilderna. Om personen vill använda bilderna kan jag kräva en viss ersättning??
Är ganska novis på området

Enligt domslut nyligen verkar det vara fritt fram att måla andras bilder utan tillstånd. Sök på Christer Petterson i trådarna här på FS.

Ifall du vill ha ersättning bör du nog ordna ett avtal om detta, innan du lämnar ifrån dig bilderna. Du har helt riktigt upphovsrätten till alla bilder du tar, men ifall någon sedan målar av dem förefaller det att vara näst intill omöjligt att få ut någon ersättning i efterhand.

Se denna information om en fotograf som inte fick någon ersättning ifrån en som målat av hans bild nästan "på kornet":
http://www.fotosidan.se/cldoc/fotosidans-jurist-om-foto-domen-i.htm

Enligt Hovrättens tolkning av upphovsrättslagen räcker det med att målaren använder lite annorlunda färgskala och kontrast, så är det fritt fram att planka. Många fotografer hoppas förstås på en fortsättning i Högsta Domstolen för detta fall, och en ändring av denna tolkning.

Ev. kan du ju göra ett avtal med två priser - ett lägre pris för att målaren ska få lov att använda dina bilder som förlaga, och ett högre arvode senare för de målningar som ev. säljs. Ifall du kan lita någorlunda på konstnären ifråga.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar