Annons

Läskig spindel

Produkter
(logga in för att koppla)

Svarfvar

Aktiv medlem
Vad är detta för läskig spindel? Ca 6cm lång och kröp omkring i skärgården utanför Östhammar på vattnet.
 

Bilagor

  • läskigspindel.jpg
    läskigspindel.jpg
    6.5 KB · Visningar: 16,674
Hej !

Vi såg en likadan på bryggan(insjö i Småland) vid ett par tillfällen förra sommaren. Den var oxå minst 6cm, det absolut värsta vi sett i
vilt tillstånd i Sverige.
Vi kom fram till att det var en vattenspindel, men problemet är att
de blir bara 2-3cm, så......

Sitter faktiskt just nu och ser ner på bryggan, men i år har det varit
lugnt...än så länge....
 
Helt rätt. Kärrspindel eller källarspindel. Kärt barn har många namn. Hittas väldigt ofta i vanliga lägenheter oxå.


Nope. Kärrspindlar, Dolomedes fimbriatus, hittas inte i hus & lägenheter. Däremot husspindlar Tegenaria domestica. De kan bli rejäla vidunder de med...
 
Hej !

Vi såg en likadan på bryggan(insjö i Småland) vid ett par tillfällen förra sommaren. Den var oxå minst 6cm, det absolut värsta vi sett i
vilt tillstånd i Sverige.
Vi kom fram till att det var en vattenspindel, men problemet är att
de blir bara 2-3cm, så......

Sitter faktiskt just nu och ser ner på bryggan, men i år har det varit
lugnt...än så länge....

Nu är det ju kroppen man mäter, den var nog inte 6 cm om det inte var en förrymd fågelspindel ;-)
Men kärrspindlarna blir ju läskigt stora :)
 
Nu är det ju kroppen man mäter, den var nog inte 6 cm om det inte var en förrymd fågelspindel ;-)
Men kärrspindlarna blir ju läskigt stora :)

Ok, då får alltså kärrspindlar en kroppslängd på 7cm PLUS BENEN !!!!!
Då är det ju en Svensk fågelspindel !!??
"Dom lever på jakt och fiske" så våra Abborrar vid bryggan får passa sig..he..he..
 
Ok, då får alltså kärrspindlar en kroppslängd på 7cm PLUS BENEN !!!!!
Då är det ju en Svensk fågelspindel !!??
"Dom lever på jakt och fiske" så våra Abborrar vid bryggan får passa sig..he..he..
Nej, nej. Kroppslängden är max drygt 20mm på dom, däremot kan säkert diametern på dom med ben ligag på 6-7 cm. Men av någon anledning så mäter man inte spindlar så.
 
Vad är detta?

Denna dök upp på köksgolvet. C:a 5 cm i "diameter".

Men vad är det för art?

Skitläskigt!


/Stefan T
 

Bilagor

  • Spindil2web.jpg
    Spindil2web.jpg
    12.2 KB · Visningar: 11,414
Ännu en läskig krabat...

I morse hittade jag den här gynnaren i garaget. Liknar inte den Husspindel som jag fotade för en tid sedan (se ovan) så vad kan det här vara för art?

/Stefan T
 

Bilagor

  • Spindel01.jpg
    Spindel01.jpg
    24 KB · Visningar: 2,438
I morse hittade jag den här gynnaren i garaget. Liknar inte den Husspindel som jag fotade för en tid sedan (se ovan) så vad kan det här vara för art?

/Stefan T

Jag tycker även detta ser ut att vara en husspindel, om än i en annan pose. Släktet husspindlar har iofs två arter, Tegenaria domestica och Tegenaria atrica, men även inom de båda arterna varierar storlek och färg en del.

/Niklas
 
En gång vaknade jag och hade en sådan där megastor läskig och hårig spindel död på kudden bredvid mig. Det var ingen trevlig syn att vakna till kan jag säga. Flyttade en månad senare.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.