Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Lämplig brännvid för helkropps porträtt

Produkter
(logga in för att koppla)

mighty mattis

Aktiv medlem
Jag har lite funderingar kring vad som kan vara en lämplig brännvidd på optiken för helkropps porträtt. Spontant känns 50mm ganska lagom, men det kanske kan vara lämpligt med lite längre brännvidd? Det bör kanske nämnas att jag är nybörjare på poträttfoto med allt vad det innebär. Tacksam för svar.
 
har väl en del med hur mycket utrymme du har också, men utan att vara nåt proffs så tycker jag spontant att 50mm duger fint (men det kommer säkert andra med andra åsikter snart ;)
 
Det finns väl ingen "regel" egentligen... Allt funkar beroende på vad man vill åstadkomma.

Kort brännvidd ger förvrängningar i perspektivet, vilket kan vara effektfullt i vissa stilar... Lång brännvidd kan vara nödvändigt för att göra bakgrunden "större" (dvs. så att man inte ser kanterna av bakgrundsduken eller vad man nu använder)...

... och så har det förståss mycket med att göra hur långt ifrån du kan stå modellen.
 
Jag tycker det kan vara snyggt med aningen lägre brännvidder så man kan komma närmre motivet och få lite vidvinkel. Vad ska det vara för typ av bild?
Med vidvinkel tycker jag att man får lite mer effektfull bild. Smaksak och i vilket sammanhang kanske.

Ska du köpa optik för det eller en ren fundering?
Tycker mitt Sigma 25-70 f/2.8 fungerar bra och är dugligt till det mesta.
 
Jag har fotat helfigur med allt från 14 till 400 mm, och både kan vara snyggt även om känslan blir totalt olika. Ett bra riktvärde för defaultbilder ligger någonstans mellan 50 och 100 mm.

Undrar du för att du ska köpa fast optik?

Jag såg att du hade ett antal zoomar. Testa helt enkelt att fota helfigur med dem och se vilka brännvidder du gillar bäst.
 
jag planerar att investera i fast ljusstark optik. Jag står i valet mellan 50mm och 70mm optik dock är 50mms optiken mer ljusstark. Jag tänker använda gluggen som allround men främst till porträtt.
 
Jag tycker att mitt 50mm är lite för lite vidvinkel för att enkelt kunna fota helkroppspoträtt.

35mm skulle jag snarare sattsa på, och använda typ 50 för halvkropp.
 
mighty mattis skrev:
jag planerar att investera i fast ljusstark optik. Jag står i valet mellan 50mm och 70mm optik dock är 50mms optiken mer ljusstark. Jag tänker använda gluggen som allround men främst till porträtt.

50mm är alltid bra att ha i väskan. Jag använder Nikons 50mm 1.8D och det kommer till nytta ganska så ofta både till porträtt och till detaljbilder, blommor m.m.
 
Mattias, menar du motsvarande 50mm i småbild eller typ Zuiko 50/f2.0? Tror inte du ska ha längre än så på Olympus iaf.
Men som redan sagt, prova med dina zoomar.
 
50mm ær kanske lagom på en Olympus kamera med lite mindre sensor? Jag tycker att Nikon 85mm/1,8 ær perfekt før "Portrættbilder". Svårslagen skærpa och ett bra utsnitt, på bekvæmt avstånd.
 
Tack så mycket för alla åsikter och tankar kring helkropps porträtt. Min tanke är att ta porträtt i miljöer där miljöerna är lika viktiga som personerna. Min kitzoom gillar jag skarpt men ibland räcker inte ljuset till riktigt. Därför är jag ute efter en fast brännvidd (för att ljusstarka zoomar är ganska dyra)som passar ändamålet. Då jag använder och gillar olympus så finns det inte så många alternativ. 25mm(50 mm om man räknar i småbildsformatet) ligger bäst till för att den är den ljusstarkaste.
 
Sigma 20mm 1,8

Hoppar in med en fråga i denna tråd med hopp om att det är ok samt bra svar :)

Har tänkt ta lite helkroppsporträtt men får problem att få med allt med 50 resp 90mm objektiven (pga liten studio).Tror ni det går få ok porträttbilder med sigmas fasta 20/1,8? Någon med erfarenhet eller tips? Har en softbox o ett paraflax mm
 
Om du tycker att du får problem med 50mm så kommer du att få en helt ny upplevelse angående problem med ett 20mm objektiv. Med 10mm kan du komma ännu närmare... knappt en meter och ändå få med både tårna och kaluffsen i samma bild. Även dina egna tår. Nä, leta upp ett annat utrymme med 4-5 meter mellan dig och din modell om denne är ca 170cm lång. Om du fotar med vidvinkel (20-28mm) så kommer modellen att se väldigt konstig ut.
 
Om du tycker att du får problem med 50mm så kommer du att få en helt ny upplevelse angående problem med ett 20mm objektiv. Med 10mm kan du komma ännu närmare... knappt en meter och ändå få med både tårna och kaluffsen i samma bild. Även dina egna tår. Nä, leta upp ett annat utrymme med 4-5 meter mellan dig och din modell om denne är ca 170cm lång. Om du fotar med vidvinkel (20-28mm) så kommer modellen att se väldigt konstig ut.

Mmm du har säkert rätt och det var min första tanke. Tänkte ändå det kunde vara värt att slänga ut frågan:) Har dock ingen möjlighet att fixa större lokal så jag får inrikta mig på halva kroppar. Eller trycka upp mig och modellerna på var sin vägg i rummet :)
 
Gör porträttbilder och halvkropp i din trånga studio, så är du en mästare på det tills våren kommer. Utomhus har du sen världens största studio med oändligt många bakgrunder och plats så att det räcker.
 
Tack för alla tips. Jag inhandlade en sigma 18-50 2.8, det motsvarar 36-100 på min olympus. Zoomen ger lite större flexibilitet och hittills har den fungerat utmärkt till helkropps porträtt. skulle jag köpa en fastbrännvidd skulle det bli sigma 30 1.4.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.