Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Lägga in XP efter W7 och garantier

Produkter
(logga in för att koppla)
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Det får jag upp på en ren installation men inte i VPC där jag testat XP och det blev dåligt. Jag har en XP-skiva med licens och MS tjänar nog med pengar ändå, när Gates Miljarder går till välgörande ändamål.

Nu tänker jag vara vuxentråkig och påpeka att om man inte har en _retail_ licens eller en MVLS-licens så får man inte köra den virtualiserad.

Går igång för enkelt? Någon hårdvara VILL att den skall gå igång, och du har tillåtit det.
Resten av ditt inlägg förstår jag ärligt talat inte exakt vad du vill säga med.

Rycka sladden? De senaste femton(?) åren har man genererat em kallstart genom att hålla in powerknappen ett gäng sekunder.

Vill du förhindra att systemet startar upp från en minnesavbild så använder man i Win7 F8. Precis som man gjorde på Vista... och precis som man gjorde på XP... och precis som man gjorde på Windows 2000.
Strömbrytaren är det enda stället som finns att lägga vilande och det har nu Vista och W7 i 3 datorer.
Kör Väntande/strömspar ofta också för då startar det snabbast.
Frun lämnar sin dator med TV online i W7, flickan kör Mario mm i Youtube i Vista och mitt i natten kan det braka loss med ljud i strömsparläget men inte vilande.

Jag vill inte simulera en krash och har just börjat med W7 åt mig själv. Hinner man inte med F8, vad händer då?

Strömbrytaren är det enda stället som finns att lägga vilande och det har nu Vista och W7 i 3 datorer.
Kör Väntande/ströspar ofta också för då startar det snabbast.
Frun lämnar sin dator med TV online i W7, flickan kör Mario mm i Youtube i Vista och mitt i natten kan det braka loss med ljud i strömsparläget men inte vilande.

Jag vill inte simulera en krash och har just börjat med W7 åt mig själv. Hinner man inte med F8, vad händer då?

Det du vill göra är att ändra inställningarna i din Power Plan. Maskinen startar, som jag tidigare sagt, på precis samma villkor oavsätt vilket strömsparläge som används.

Ställ in vilka villkor som SKALL få "väcka" maskinen istället för att falla tillbaka på att "det var så här jag arbetade för tio år sen".

Nästa gång en maskin "vaknar" oförklarligt, gör då så här (Det måste dock göras innan maskinen byter power-mode igen):

1. Starta en kommandotolk
2. Kör kommandot: powercfg -lastwake

Detta talar om VAD som "väckte" maskinen.

Skall jag spekulera så är problemet att du har en dator med ett Realteknätverkskort, gissningsvis ett 8139 eller liknande. Drivrutinen för detta har ett hyss för sig under Win7 (med vissa specifika revisioner av RT-chip) som gör att det väcker datorn vid en DIX-frame, vilket relativt ofta inte är önskvärt, eftersom det händer rätt så ofta... exempelvis om en annan Win7-dator vill accessa delade resurser via "home group".

Fixas lätt genom att deaktivera "Wake on pattern match" i egenskaper för kortet.

Själv gillar jag funktionen, eftersom det väcker min huvudsakliga arbetsmaskin när min laptop vill komma åt filer, utan att behöva bråka med Wake-on-lan eller liknande.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto