Annons

Lägga ihop bilder till en?

Produkter
(logga in för att koppla)

Johan.Ä

Avslutat medlemskap
Hej, är rätt ny med Photoshop. Eller ja just denna funktion som jag tänkte nämna nu. De är så att jag ska sätta ihop flera foton till ett.
Åkte ut till flygplatsen i min hemstad för att fota ett av planens avgång i en bildserie. de blev ju då ett antal bilder som togs under hela starten och en bit iväg i luften. Jag tänkte nu lägga ihop alla dessa bilder till en och få den där "ljusstrimman" efter planet i luften. Finns de någon form av automatisk funktion där CS5 fixar allt eller måste man kopiera in varje bild i ett nytt lager och sudda ut eftersom så man får till bilden man vill ha? vad finns de för alternativ till att fixa dett??
bifogar en Bild på hur jag menar så ni förstår :)

Bilagor

• Skärmavbild 2011-12-06 kl. 23.03.38.jpg
    Skärmavbild 2011-12-06 kl. 23.03.38.jpg
    11.7 KB · Visningar: 550
Du får nog kopiera in varje bild en i taget. En sak som är lite enklare i just det här fallet är att du inte behöver sudda. Eftersom bakgrunden är helt svart räcker det med att sätta varje lager till blandningsläget Lighten.

Hur har du förresten tagit bilden som ger strecket med lång slutartid medan du samtidigt tagit bilder där planet befinner sig på olika plats längs banan? Eller missuppfattar jag hela grejen?

Du har ju kommandot Photomerge under automate-menyn.

Det används väl främst av dom som vill göra panoramor. En annan (rolig) användning är att leka mellanformatskamera med små sensorer (och klistra ihop typ 3x3 bilder).

Det borde gå att sätta samman dina bilder beroende om planet syns eller inte. Men jag kanske missuppfattat vad du vill göra... är inte säker.

Grymt, funkade fint men blev lite suddigt, kan bero på mitt lite enklare stativ eller liknande. just att spegeln fälls ju upp så kan ha orsakat de lite, men ska testa igen någon gång senare och få lite längre slutare, blev så jädra många bilder att lägga ihop nu :S men tack för tipset, funkade klockis!
Du får nog kopiera in varje bild en i taget. En sak som är lite enklare i just det här fallet är att du inte behöver sudda. Eftersom bakgrunden är helt svart räcker det med att sätta varje lager till blandningsläget Lighten.

Hur har du förresten tagit bilden som ger strecket med lång slutartid medan du samtidigt tagit bilder där planet befinner sig på olika plats längs banan? Eller missuppfattar jag hela grejen?

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto