Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Lägga ihop 3 bilder till en.

Produkter
(logga in för att koppla)

mrpimmy

Aktiv medlem
Hej.

Jag har tagit 3 bilder med samma bakgrund men med personen på 3 olika ställen. Dessa skulle jag vilja sätta ihop så att de tre personerna syns på samma bild.

Nu förstår jag att jag lägger dessa i lager och försöker få dem på samma ställe och maskar fram. MEN Jag vet ju också att ifall man använder HDR i photoshop så förstår jag att bilderna läggs ihop helt automatiskt.

Så min fråga är om det går att photoshop passar in bilderna utan att jag behöver göra en HDR bild?

Jo, just det. Jag har CS 6.

Lägger jag ihop bilderna med HDR pro i photoshop så blir det ju perfekt matchat. Men personerna blir ju transparenta allihop, och det är ju inte så konstigt när den vill göra en HDR bild av dem. Så jag vill ju bara att photoshop ska hjälpa mig med matchningen.

Hej, som du har märkt så underlättar det ju med stativ när man gör en sån grej, men jag har för mig att det finns nåt som heter photomerge som jag tror kan underlätta för dig. (Samma som man kan mixa panoramabilder med - har inte PS där jag sitter nu och kan därför inte kolla.)

Toppen, jag letar.

Ja, stativ är alltid en bra sak, men jag kunde inte med att använda manuell fokus...

Borde väl funka att dra in alla bilderna som lager i samma dokument. Markera alla lager och välja Auto-Align Layers under Edit menyn.

Tack

Provade det. Det gör ett hyfsat bra jobb, men jag skulle vilja att den transformerade bilden lite mer själv så att allt passade in.

Tack

Provade det. Det gör ett hyfsat bra jobb, men jag skulle vilja att den transformerade bilden lite mer själv så att allt passade in.

Varför inte göra det manuellt då, om det nu bara handlar om tre bilder. Det kan omöjligt ta längre tid än att leta andra program för att göra jobbet åt dig. Då borde resultatet dessutom bli absolut bäst, förutsatt att du vet vad du gör i ps.

Varför inte göra det manuellt då, om det nu bara handlar om tre bilder. Det kan omöjligt ta längre tid än att leta andra program för att göra jobbet åt dig. Då borde resultatet dessutom bli absolut bäst, förutsatt att du vet vad du gör i ps.

Née. Jag hoppas ju på att det finns ett sätt. Och eftersom det funkar så bra HDR så borde det ju finnas i ps.

Nu är det så att jag kom åt zoomen en aningens mellan bilderna och att jag inte stod på exakt samma ställe, så att göra det för hand skulle krävas en helt del transformation, och vad jag tror så skulle det bara bli pankaka till slut, men men, jag söker vidare.

Wow.

Detta är ju helt otroligt. Med photomerge (file-automate-photomerge) och sedan Auto Align layer så blev ju detta superbra, helt otroligt. Men jag fick ta två bilder i taget. Sedan för sista bilden så fick jag maska, men lagren var ju helt supermatchade.

Tusen tack till alla.

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto