Annons

Kvällskurs i foto för nybörjare - Medborgarskolan?

Produkter
(logga in för att koppla)

hannouschka

Medlem
Hej!

Jag har äntligen lagt vantarna på en digital systemkamera - en Nikon D3000 + 18-55 mm kitobjektiv som jag haft i några månader. Jag har ett hum om bländare, slutare osv, men behöver nog lite struktur för att riktigt få grepp om grunderna. Vill nå en punkt där jag kan använda kameran som ett verktyg för att realisera mina bildidéer/uttrycka någonting - och då krävs det ju en viss kontroll över tekniken! ;-)

Jag tänkte jag skulle gå en billig kvällskurs nu i höst, och såg att det fanns sådana i Medborgarskolans regi. (http://medborgarskolan.se/Search.aspx?lid=1480&sgid=1&p=systemkamera) Är det någon här som har erfarenhet av dessa kurser? (Jag bor i Göteborg, så det är kurser förlagda hit som intresserar mig. ;-)

Har ni annars något annat tips på kurser, böcker, metoder eller andra sätt att komma vidare med grunderna? Finns det andra bra kurser i Göteborg?

Hur startade ni själva?

Ha det bra!

/Hanna

Folkuniversitetet har diverse fotokurser, filtrera på Göteborg så ser du vad som finns. Jag har inte gått någon av fotokurserna, dock har jag läst språk på FU i Göteborg och det har varit bra.

Senast ändrad:
Hej!

Jag har äntligen lagt vantarna på en digital systemkamera - en Nikon D3000 + 18-55 mm kitobjektiv som jag haft i några månader. Jag har ett hum om bländare, slutare osv, men behöver nog lite struktur för att riktigt få grepp om grunderna. Vill nå en punkt där jag kan använda kameran som ett verktyg för att realisera mina bildidéer/uttrycka någonting - och då krävs det ju en viss kontroll över tekniken! ;-)

Jag tänkte jag skulle gå en billig kvällskurs nu i höst, och såg att det fanns sådana i Medborgarskolans regi. (http://medborgarskolan.se/Search.aspx?lid=1480&sgid=1&p=systemkamera) Är det någon här som har erfarenhet av dessa kurser? (Jag bor i Göteborg, så det är kurser förlagda hit som intresserar mig. ;-)

Har ni annars något annat tips på kurser, böcker, metoder eller andra sätt att komma vidare med grunderna? Finns det andra bra kurser i Göteborg?

Hur startade ni själva?

Ha det bra!

/Hanna

Hej..fick du inte Nikon´s introkurs i köpet?, har samma kamera som du...

/John

Tack för era snabba svar! Imponerande :).

@PetFish:
Ja, jag såg att Folkuniversitet har kurser. De ger också ett väldigt seriöst intryck tycker jag, MEN deras kurser var betydligt dyrare Medborgarskolans. (Det kan ju vara en avspegling av kvaliteten å andra sidan, svårt att veta :).)

@John:
Visst fick jag det, men kurserna har varit fullbokade. Nu ska jag gå i september i alla fall. Hur var det? Funderar på vad de valt att klämma in på de där få timmarna...

@ MGB:
Tack! Då kikar jag efter den ...

Får jag ge förslag på lite böcker som kan vara läsvärda?

Scott Kelby böckerna (Del 1, 2 ,3, alla lika bra)

Bryan Peterson Kreativ fotografering med rätt exponering

Göran Segeholm Konsten att ta vinnande bilder (när du har kommit lite längre fram i din fotografering kanske)

Vad gäller Medborgarskolan vill jag påpeka en sak: det kanske står "kurs", och allvarligt talat så kallar jag(1) det för "kurs". Men formellt sett är det "studiecirkel", vilket förutsätter att deltagarna kan och får påverka utformning och innehåll. Det medför att du, tillsammans med övriga deltagare, har möjlighet att själva bestämma vad ni vill skall ingå och hur "kursen" skall utformas.

1: Jag håller själv "kurser" på Medborgarskolan. Dock inte i Göteborg, och väldigt sällan i foto.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar