Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

kromatisk aberration?

Produkter
(logga in för att koppla)
Ja, och mer specifikt, "Longitudinal/Axial Chromatic Aberration", vilket är vanligt hos väldigt ljusstarka objektiv.
Massor att läsa på här :) : https://photographylife.com/what-is-chromatic-aberration

Och som kuriosa vad gäller axial abberation så kan man nyttja abberationens färg som snabb indikation till att se om ett objektiv lider av mild bak- eller frontfokus. Lila abberation uppstår i förgrundens oskärpa, medan det gröna uppstår i bakgrundens oskärpa. På så vis, om en något ofokuserad bild t.ex. har gröna kanter runt motivets detaljer, så vet man direkt att man ska microjustera fokus till att hamna längre bort från kameran, så att säga (istället för att kolla runt över hela bilden och försöka hitta det som felaktigt hamnat i fokus).

Jag skulle vilja säga att det är magenta som uppstår i förgrunden. Lila, som i bilden, uppstår överallt vid starka kontrastövergångar, oftast på äldre eller billigare optik. Varför det lila uppstår vet jag däremot inte och väntar ivrigt på svar senare i tråden...

Jag skulle vilja säga att det är magenta som uppstår i förgrunden. Lila, som i bilden, uppstår överallt vid starka kontrastövergångar, oftast på äldre eller billigare optik. Varför det lila uppstår vet jag däremot inte och väntar ivrigt på svar senare i tråden...

Nåja, magenta var väl nog ett mer rätt ordval. :) Det är precis det som uppstår i förgrunden vid stora bländare på föremål med skarpa kanter och ljusblänk. Oklart vilket annat lila fenomen du syftar på.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar