Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Kritik

Produkter
(logga in för att koppla)

pellapoo

Aktiv medlem
I början när jag kom till detta forumet så tyckte jag att jag fick massa konstruktiv kritik. Även om jag blev totalsågad så berättade dom anledningarna.
Pga det så har jag lärt mig många nya ord tex slagblixt. Sånt har sporrat mig till att försöka se vad man kan göra åt det.

Numera tycker jag mer kritiken handlar om vad folk tycker om motivet. Om man har tagit ett kort så är väl motivet oviktigt det handlar om hur man fångat motivet eller?!

Inget illa ment, men du har ett förhållande på 124:1 på ta/ge kritik, vilket förmodligen leder till att många av de mer engagerade kritikerna undviker dina bilder.

Ok nu fattar jag ..

Jag brukar inte bedömma andras bilder eftersom jag inte har kompetens till det.
Jag är ju ingen fotograf, det enda jag kan göra är ju att säga att jag tycker om bilden ifråga.
Nu är det så att jag brukar gilla det mesta men om jag tex tycker att det skulle vara mer skärpa i en bild så kan jag ju inte säga det eftersom att jag inte direkt kan nåt om foto.....det kanske är meningen att det skulle vara suddigt.

Vi är nog inte många här som är proffs men man lär sig mycket själv av att ge kommentarer efter bästa förmåga också. Själv upplever jag att min bildsyn utvecklas mycket mer av att kommentera andras bilder än av att få kommentarer själv.

Du har säkert rätt i det.
Jag känner mig bara inte riktigt kompetent för att bedömma någon annans fotografi.

Hur ska en kille som inte ens vet hur han ställer in skärpan på sin egen kamera kunna tala om för folk hur dom skall göra med sina bilder...

Hade det däremot varit en illustration så hade jag kunnat svara bättre eftersom jag har utbildning på området.

Har du utbildning som illustratör har du säkert också fått en del bildlära? Kör på, kommentera bilden som "bild" (du fattar vad jag menar) och kompositionen, skulle vara mycket roligare med den sortens kommentarer än "Hörru, är den inte lite oskarp i nedre högra?"

Jag kan i näst intill ingenting om fotografering.
Jag skriver kommentarer i alla fall. Om själva bilden, inget tekninskt, då skulle jag troligtvis göra bort mig.

Hej allihop :)

Min åsikt är; Det handlar ju inte alltid om att ge en professionell opinion. Det behöver inte vara värsta utläggen och essäerna, tekniska jargonger och facktermer. Ibland kan det vara lika värdefullt att få åsikter ifrån folk som helt enkelt -ser bilden-, oavsett utbildning och erfarenhet.

Klart du kan kommentera. Det behöver inte vara ett ifrågasättande av teknik etc ens en gång, jag tycker det är lika viktigt att kommentera det man tycker är BRA, som att peka ut vad kunde vara bättre (eller helst både och, så man inte skrämmer en spirande nybörjare till att ge upp). Hur ska man annars veta att man är på rätt spår? :)

Kram // lina

Jag får ju ofta kritik för mina motiv snarare än teknik.
Och för mig är det ju fullständigt ointressant om någon feminist tycker att mina bilder är groteska bara för att det råkar vara en naken tjej.

Då ser jag hellre en vettig kritiker som säger att du kunde gjort så och så istället eller använt ett annat ljus.

Om jag skulle bedömma någon som har fotat en blomma så kan jag ju knappast klaga på personens bild bara för att jag inte gillar bilder på blommor.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar