Annons

Kritik på bröllopsbilder

Produkter
(logga in för att koppla)
BengtJohnsson skrev:
Hur funkar det med rättigheter för musiken?

Precis vad jag tänkte. :)

Musiken som finns på sidan till bildspelet är anmält till stim antar jag?
Tänkte då vi/jag (tro det eller ej men har faktiskt sålt bilder :eek:)) är måna om att få betalt för våra verk om de dyker upp någonstans.


Väldigt snyggt gjort med övergångarna från sv till färg och vise varse. Gillade bilden där sonen omfamnar sin far, den var stark.
Tummen upp för det. :)
 
tack för alla goda ord :)

när det gäller stim så
kan jag missupfattat det hela, men trodde
inte det skulle vara ett problem med att
lägga in musiken i ett bildspel på en DVD
som bara är till brudparet.
Jag tog ju betalt för fotograferingen coh bilderna, bildspelet gjorde jag mest för skojs skull och gav dom.
Saken är att dom sjöng den sången i kyrkan och brudparet uppskattade gesten.
Rätta mig om jag har fel ( vilket jag säkert har )

MvH Jon
 
Jättefint bildspel och perfekt musik!
Jag tycker om dina bilder, man får verkligen en klänsla av att få vara med på bröloppet, och nerverna innan.
Dina svartvita bilder är lite tråkiga i kontrasten tycker jag. De är ganska jämn gråa i min smak.

Annars bra jobbat!
 
I stort fina bilder, porträtten vid sjön på kvällen har ett litet tråkigt/trivialt ljus. Kanske en mer spännande bakgrund hade varit bättre. Men annars riktigt fina och stämningsfulla bilder!

Men musiken var hemsk, men det är ju mycket en subjektiv bedömning. Jag kan inte med såna där pompösa, övertydliga, sliskiga, musikaldoftande kärleksförklaringar. Framförallt inte i bildspel, där tycker jag en mer minimalistisk musik gör sig bättre när kärlek är budskapet.

Mvh Magnus
 
fortfarande är jag nyfiken på rättigheterna att använda musiken. eller tycker vissa att det bara gäller bilder?
för nog skulle vi fotografer bli lite putta om våra bilder användes för att illustrera och ge reklam åt en musikers verk, helt gratis?

jag kör enkom musik som jag har rättigheterna till.
 
Jag tror att många fler fotografer skulle vara beredda att betala för den musik de använder i presentationerna, om de visste hur enkelt det var.

Anmälan gör man till STIM på en blankett som man hittar på deras hemsida. Bara att följa anvisningarna så får man sen fullt legalt använda musiken i sin produktion. Som företagare är det ett tryggt val, eftersom man då kan sova gott om nätterna och slipper ängslas över att bli ertappad någon gång i framtiden, ängslig över om STIM möjligen får tag på just din CD-skiva.

Priser på "Övriga AV-produkter" hittar man också på hemsidan.
 
Säkert.

Frågan är väl bara om kunden vill betala för musiken?

och har man sedan musiken på näter, som i detta fall, så blir priset ett annat.
 
picturethis.nu skrev:
Säkert.

Frågan är väl bara om kunden vill betala för musiken?

och har man sedan musiken på näter, som i detta fall, så blir priset ett annat.
om kunden inte vill betala för musiken så får dom väl helt enkelt köpa bildspelet utan musik.
man får det man betalar för.
 
Självklart ska det vara så!

Vi gjorde en videodokumentation för ett större hotell när det skulle invigas.

Vi filmade förberedelser, gäster anländer, festen, tal, showen, artister mm.

Vi hade föreslagit en del musik som passade bra till filmen. Men då blev de stopp! Kunden ville inte betala för den. Till STIM, alltså. Vi får ju inget extra för det.

Det rörde sig om ca 15000:- för musiken, filmen blev ca 30min.

Själva invingningkalaset lär ha gått på ca 11 mille.

Så deras kopia är stum - vad de nu ska med den till?
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.