Annons

Krigsfotograf?

Produkter
(logga in för att koppla)

KaPow

Ny medlem
Hej!

Vad för utbildning behöver man för att bli krigsfotograf/hur går man tillväga?

En krigsfotograf har en helt vanlig fotograf utbildning. Helst skall du söka dig till en utbildning som är inriktad på dokumentärfotografi. Den utbildningen ger färdigheter i att handskas med utrustning i externa förhållanden. Du måste kunna berätta något både med ord och med bild. Var beredd på en lång utbildning vilket ändå inte garanterar jobb.

Sedan är det värre att hitta arbetsgivare speciellt om du är helt utan erfarenhet vilket alltid är fallet för nybörjare. Större tidningar och nyhetsbyråer har utsända anställda i krisområden. Under utbildningen sök jobb (kontakter) vid tidningar. Skapa en portfolio som visar att just du är en som man vågar skicka till ett krisområde. Försök få kontakt icke statliga organisationer kallas även för non-governmental organizations (NGO) vilka verkar i krisområdet.

En fotograf och en reporter i krisområden bör kunna samarbeta till max. Ofta jobbar fotograferna ihop med andra nationaliteter beroende på uppdraget. Militär utbildning är säkert en fin merit för där lär man sig åtminstone att bli van med oljudet. I en verklig situation får du ju inte mista din förmåga att handla.

Sök på internet. Läs litteratur skrivna av krigsfotografer. Glöm hela drömmen.

Det finns olika typer av krigsfotografer. En del är t.ex. journalister medans andra är soldater. Gemensamt är att de nog alla har rejält med erfarenhet av dokumentär och redaktionell fotografi innan de ger sig in i oroshärdarna.

Här kan du lästa Fotosidans reportage om fotograferna som jobbar för Försvarsmaktens Combat Camera (och alltså är soldater): http://www.fotosidan.se/cldoc/combat-camera-krigar-med-bilder.htm

Dokumentären här är också mycket bra: http://www.fotosidan.se/cldoc/en-dokumentar-om-fotojournnalistik.htm

Det är många som drömmer om detta, men för många blir det nog också många mardrömmar ...

Läs artikeln om krigsfoto i näst senaste FOTO (nr 5/2014; finns kanske på biblioteket eller kan beställas från tidningenfoto.se) och fundera sen på om krigsfotograf verkligen är något du vill satsa på.

Reklamfilm.

Sen kanske man inte ska blanda ihop den svenska "Combat Camera" (varför heter det inte "Stridskamera"?) med det allmänna begreppet "krigsfotograf". De som är anställda inom "Combat Camera" får troligen inte se så värst mycket krig eftersom Sverige inte deltar i så värst många krig.
Det är väl i stort sett bara i Afghanistan som Sverige bedriver krig för tillfället, och efter 2014 ska ju de svenska soldaterna där inte längre ha stridande uppgifter.

Sen kanske man inte ska blanda ihop den svenska "Combat Camera" (varför heter det inte "Stridskamera"?) med det allmänna begreppet "krigsfotograf". De som är anställda inom "Combat Camera" får troligen inte se så värst mycket krig eftersom Sverige inte deltar i så värst många krig.
Det är väl i stort sett bara i Afghanistan som Sverige bedriver krig för tillfället, och efter 2014 ska ju de svenska soldaterna där inte längre ha stridande uppgifter.

"Combat camera" teams kan få åka till i stort sett alla platser där Sverige har FN-obervatörer, vilket i dagsläget är ungefär tjugo olika länder.

Och ja, "Combat camera" och krigsfotograf är två helt olika saker.

"Combat camera" teams kan få åka till i stort sett alla platser där Sverige har FN-obervatörer, vilket i dagsläget är ungefär tjugo olika länder.
Förvisso, men FN-trupper bedriver normalt inte krig så chansen att få delta i och fotografera strid lär vara betydligt mindre i sådana områden än i områden där Sverige har krigförande trupp.

Beror väl lite på vad du vill göra som bestämmer vilken utbildning och arbete du ska ha.
Finns väl alltid möjlighet att dra ner ensam och köra lite frilans med hjälp av kontakter för att få följa med trupper, gerillor eller liknande. Här tror jag dock att man behöver behärska språk bra för att klara sig ensam.

Ex. Vice magazine har ju utsända lite överallt i världen men det är ju endast de som är från regionen, förstår regionen/språket som verkar åka på vissa uppdrag. De hade nåt avsnitt från Syrien och den som åkte såg ut som en lokalbo och pratade flytande med dem har jag för mig, vilket kanske gjorde dennes resa 1000 gånger enklare.

Det fanns väl en dokumentärserie om fotografer som reste till krisdrabbade/krigshärjade zoner på eget behåg. Någon annan kanske kommer ihåg namnet på serien. Visade bland annat en gravid fransk kvinna som reste hejvilt överallt, i serien följde hon bland annat med ut och letade efter "Kony" i Centralafrikanska republiken. En i gruppen blev skjuten mitt under serien under en kvällsspaning om jag inte missminner mig.

Vill du arbeta direkt för FN, NGO, Fotografer utan gränser, Combat Camera, Nyhetsbyråer är det kanske lättare att prata med dem direkt för att höra vad de kräver eller om vidare information/tips kanske.

Vill du leva på att sälja bilder från krig? Tjäna extrapengar ibland och samtidigt få en riskfylld resa? För intressets skull?

Jag har ingen erfarenhet inom detta område men någon här kanske har arbetat inom dylikt och kan ge dig lite konkreta idéer.

Det fanns väl en dokumentärserie om fotografer som reste till krisdrabbade/krigshärjade zoner på eget behåg. Någon annan kanske kommer ihåg namnet på serien. Visade bland annat en gravid fransk kvinna som reste hejvilt överallt, i serien följde hon bland annat med ut och letade efter "Kony" i Centralafrikanska republiken. En i gruppen blev skjuten mitt under serien under en kvällsspaning om jag inte missminner mig.

Du tänker på HBO-serien Witness, som SVT sände under namnet "Livsfarligt uppdrag"?
http://webb-tv.nu/livsfarligt-uppdrag-svt-play/

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar