Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Krav på bild som ska visas på kamerans display?

Produkter
(logga in för att koppla)

perstromgren

Aktiv medlem
Hej på er!

Jag skickade nyss min D50 för reparation och tänkte vara smart och lägga in mitt namn och adress på en bild på minneskortet. Sagt och gjort, jag gjorde en liten bild (600x400) i Gimp, skrev in text, lagrade som jpg och kopierade till kameran i mappen där bilderna brukar ligga. Kameran vägrade visa bilden och hävdar att minneskortet är tomt. Finns det någon sorts index som kameran använder för att veta vilka bilder som finns där, eller är det något annat krav som inte är uppfyllt? Namn-krav, kanske?

Frågan är numera bara av akademiskt intresse, jag skickade kameran utan "text-bilden"(*).

Per.

PS. Jag skrev en följesedel också, men tänkte vara litet extra smart. Följesedeln fick räcka. DS

Vet inte hur det är med just D50.
Men det finns en standard för hur bildfiler ska organiseras och namnges på minneskort i kameror (DCF - Design rule for Camera File system). Det kan behövas viss exif-info i filerna också. Om inte standarden följs kan kameran vägra visa bilderna.

(Jag hade liknande problem när jag ville visa bilder på tv:n via min dvd-spelare, spelaren läser sd-kort. Var tvungen att döpa om filerna och infoga "fusk-exif".)

PÅ D50 kan man även lägga in egen text som skrivs i exif.

Jag har lagt in mitt mobilnummer så att det dyker upp i exif på alla bilder som tas.

Var en liten "om kameran blir stulen av en amatörskydd" försäkring.

mvh
agron

Ta en bild med kameran, öppna den i PS (eller Gimp) direkt från minneskortet och redigera den med din text, spara tillbaka den direkt på kortet. Du måste antagligen ha precis rätt upplösning och inbäddad information i filen nämligen, samt rätt filnamn.

PerFogelberg skrev:
Varför gå över ån efter vatten? Skriv namn och adress på ett papper och ta en bild av pappret.

Vad skulle exakt vara "å" och "vatten" i detta fall? :)

Det känns väl mer rakt-på-sak att skriva in data direkt i filen, i stället för att använda bly, papper, ljus och sensor?

Jag fattar vad du menar, visst hade det varit enklare. Men inte så ingenjörsmässigt elegant, eller hur? Och nu diskuterar vi helt akademiskt, ingen praktik alls inblandad. Kameran är ivägskickad till Lasses utan bild i magen.

Per.

Makten skrev:
Ta en bild med kameran, öppna den i PS (eller Gimp) direkt från minneskortet och redigera den med din text, spara tillbaka den direkt på kortet. Du måste antagligen ha precis rätt upplösning och inbäddad information i filen nämligen, samt rätt filnamn.

Bra tips! Detta verkar nog enklast, efter att ha följt Magnus länktips och tittat in i specen för DSF. Det går inte att veta hur petig D50 är med strukturen, men att ta en befintlig bild måste vara det absolut säkraste sättet.

Tack, Martin!

Per.

Makten skrev:
Om du dessutom har linskyddet på får du en helt svart bild att lägga in vit text på. Då kommer du nog så nära din ursprungliga ingenjörsmässiga tanke som möjligt.

PerFogelberg skrev:
Varför gå över ån efter vatten? Skriv namn och adress på ett papper och ta en bild av pappret.
Att fota ett papper med handskriven text är ju som sagt inte alls lika tekniskt intressant. Och tack vare trasslet som Per fick har många nu fått mycket ny kunskap som de inte hade fått annars :)

Zotamedu skrev:
Jag testade det där med att lägga in en editerad bild i kameran en gång och det gick den inte med på.
Om man inte tar bort någon exif vid sparandet samt behåller bildens storlek (i pixlar) borde det nog inte vara några problem.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar