Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Krashad Lightroom 3.2, långsam ACR

Produkter
(logga in för att koppla)

Smal

Aktiv medlem
Hände mig nu idag. Startade datorn och fick en update för Adobe Reader som jag installerade. Startade LR3 och det fungerade inte som det skulle. Till sist krashade det helt och Windows meddelade att det ställt om kompalitetsinställningarna för programmet. Vilket inte hjälpte. Tycker även att ACR är ovanligt långam. Har väl alltid varit långsamt (senaste versionen) men nu är det direkt löjligt. Att helt ladda in en 25 MB dng tar ca 30 s och om jag drar mättnaden från 0 till 100 tar det mellan 5 och 20 s innan programmet ställt om och samma sak att ställa tillbaka. Att göra manuella linskorrigeringar är knappt att tänka på.

Får väl installera om LR3 men tänkte först höra om någon annan fått liknande problem efter att ha installerat den senaste Adobe Reader-uppdateringen eller har ett tips om alternativ.

Hände mig nu idag. Startade datorn och fick en update för Adobe Reader som jag installerade. Startade LR3 och det fungerade inte som det skulle. Till sist krashade det helt och Windows meddelade att det ställt om kompalitetsinställningarna för programmet. Vilket inte hjälpte. Tycker även att ACR är ovanligt långam. Har väl alltid varit långsamt (senaste versionen) men nu är det direkt löjligt. Att helt ladda in en 25 MB dng tar ca 30 s och om jag drar mättnaden från 0 till 100 tar det mellan 5 och 20 s innan programmet ställt om och samma sak att ställa tillbaka. Att göra manuella linskorrigeringar är knappt att tänka på.

Får väl installera om LR3 men tänkte först höra om någon annan fått liknande problem efter att ha installerat den senaste Adobe Reader-uppdateringen eller har ett tips om alternativ.

Jag använder LR 3.2 64-bit och har installerat uppdateringar av både Adobe Reader och Adobe Flash utan några probeln. LR funkar fortfarande utomförträffligt, även efter uppdateringarna.

Tack, jag avinstallerade och installerade om. Dessvärre fortsätter LR3.2 att krasha även efter ominstallering. Problemen jag ser just nu verkar vara förknippade med manuella linskorrigeringar men vi får se om det händer även annars. Har kört både checkdisk och SFC utan framgång liksom försökt med en återställningspunkt. Verkar inte vara ett problem med operativet. Kanske har någon minnesmodul lagt av, mitt moderkort är känt för att äta minnesmoduler. Ska testa windows eget minnestest till att börja med liksom datortillverkarens men de är tyvärr värdelösa. Nästa steg blir memtest, modul för modul.

Har du testat att stänga av ev. brandvägg och antivirus tillfälligt bara för att utesluta dom?

Ja antivirus men tror inte mycket på brandväggen. Däremot noterar jag att såväl processor som minne kör på i princip 100%. Jobbade lite med justeringspenseln men det är närmast ogörligt.

Ja antivirus men tror inte mycket på brandväggen. Däremot noterar jag att såväl processor som minne kör på i princip 100%. Jobbade lite med justeringspenseln men det är närmast ogörligt.

Vilken/vilka processer är det som förbrukar så mycket CPU och minne?

Jag skulle iaf testa att stänga av brandväggen tillfälligt. Du kan ju alltid rycka ur nätverkskabeln eller stänga av WIFI tillfälligt under tiden. Har sett exempel på att Outlook 2003 t ex kan få maskiner (iofs XP) att uppföra sig jättekonstigt med felkonfad brandvägg. Vissa processer verkar kommunicera med andra processer på samma dator på så sätt att en mjukvarubrandvägg kan påverka.

Hmm, ska testa med brandväggen också. Annars misstänker jag att det har med hårdvaran att göra, alternativt någon driver eller möjligen någon registerinställning. Hela datorn är dessvärre ganska seg, så det är något mer generellt fel här. Har jobbat med ett antal bilder framgångsrikt idag. De jag jobbade med igår är av ngn anledning fortfarande löjligt sega. Inga fler krashar dock. Planerar att bygga mig en ny dator, min nuvarande konfiguration betraktar jag som död på mitt nuvarande moderkort. Kör LR och PS på W7 64 i ett dual bootsystem med Vista x86. W7 på SSD och Vista på Raid 0 med en Q6600-processor och 4GB RAM. Vista tar 2,5 minuter att starta och W7 numera ca 30 s, i början tog det 10s. Benchmark på SSDn kan få en att gråta. Får nog misstänka att det är mitt system som inte fungerar ihop eller om det är något hårdvarufel. Loggarna säger tyvärr inget och de test jag gjort avslöjar inget heller. Det som drar upp minnet och processorn från normala nivåer är LR och ACR, möjligen på grund av att scratchdisken inte fungerar som den ska?

Har den plötsligt börjat gå segt eller är det gradvis?

Du nämner dålig diskprestanda.

1. Gäller det samtliga diskar eller bara SSD:n?
2. Vad är det för SSD?
3. Har den stöd för TRIM (borde iofs inte ge så markant skillnad som du nämner)?
4. Är den nästan full?
5. Är AHCI påslaget?
6. Har du testat att köra eventuellt optimerings -verktyg? Intel t ex tillhandahåller det för sina produkter (Intel SSD Toolbox).

Har du t ex nyligen flashat BIOS? Jag råkade ut för att inställningarna ställdes tillbaka på default trots att jag valde att jag INTE ville göra det (jo, jag vet att best practice är att default:a efteråt).

Det är långsökt men har du kollat med t ex CPU-Z så att alla frekvenser står som dom ska?

Det är väl inte så att burken är full med damm och därför stryper hastigheten pga överhettning? Borde iofs märkas på mer än bara diskprestanda.

Mitt LR3 kraschar fortfarande vid import av bilder. Inte alltid men ibland....... Skitprogram :)

Är bara LR som kraschar? Vad händer om du försöker kopiera filerna mha t ex Utforskaren till något ställe på samma enhet som LR skulle placerat dom? Provat att stänga av antivirus tillfälligt?

Dum fråga, men måste ställa den ändå ,Har du en orginalversion eller har du tagit en kod på typ PB och sen kört en testversion som du sen har skrivit dit koden för att få det att funka???

Har den plötsligt börjat gå segt eller är det gradvis?

Du nämner dålig diskprestanda.

1. Gäller det samtliga diskar eller bara SSD:n?
2. Vad är det för SSD?
3. Har den stöd för TRIM (borde iofs inte ge så markant skillnad som du nämner)?
4. Är den nästan full?
5. Är AHCI påslaget?
6. Har du testat att köra eventuellt optimerings -verktyg? Intel t ex tillhandahåller det för sina produkter (Intel SSD Toolbox).

Har du t ex nyligen flashat BIOS? Jag råkade ut för att inställningarna ställdes tillbaka på default trots att jag valde att jag INTE ville göra det (jo, jag vet att best practice är att default:a efteråt).

Det är långsökt men har du kollat med t ex CPU-Z så att alla frekvenser står som dom ska?

Det är väl inte så att burken är full med damm och därför stryper hastigheten pga överhettning? Borde iofs märkas på mer än bara diskprestanda.

Har inte benchmarkat mina vanliga Raid-diskar. SSDn är en Intel X-25 M G2 på 160 GB som rullar på ett PCIe x 4 - kort (ASUS U3S6) eftersom SSDn inte fungerade vid inkoppling på moderkortets SATA-kontakt (nVidia-kort utan stöd för TRIM och strul med RAID vs SSDn). Nu trimmar den som den ska. Har gott om plats på alla diskar. AHCI körs med Asuskortets egen BIOS och är påslaget i W7. Kör Intel Toolbox regelbundet. BIOS är den senaste version Dell tillhandahåller för mitt moderkort. CPU-Z kört och minnena ser OK ut. Inte särskilt mycket damm i datorn, har ju öppnat den alltför många ggr i år och städat ut den.

Datorn är löjligt seg i Vista och orimligt seg i W7 som synes. ACR fungerade helt OK med CS4 men med CS5 blev det inget vidare. LR3 som sagt inte heller. Skulle behöva öppna datorn och koppla loss lite saker för att se om det är något som påverkar hastigheten men jag vet inte om jag orkar så länge jag håller mig flytande. Fast alla idéer är välkomna. Planerar att bygga nytt. Behöver dock få verifierat om det är något grafikkort (annat än proffskort modell Quadro) som har stöd för 10- bitars färg med drivrutinen.

Om du bootar på en live-CD, typ Ubuntu eller nått så att du får igång ett grafiskt gränssnitt, känns den seg då också (förutom när den laddar från skivan då förstås)?

Om du bootar på en live-CD, typ Ubuntu eller nått så att du får igång ett grafiskt gränssnitt, känns den seg då också (förutom när den laddar från skivan då förstås)?

Något jag har avstått från att lära mig och skaffa erfarenhet av, än så länge :)
Här är lite Benchmark:
400 MB psd, CS5 på W7 x64 på SSD:

Öppna från Raid-0: 18,5 s
Öppna från SSD: 18,0 s
Spara till Raid-0: 49,7 s
Spara till SSD: 48,6 s

Kopierade även en 3 GB LR-databas från Vista till SSDn och det var inte direkt någon snabb process. Idag när jag arbetade med LR fick jag ge upp. Lite snabbare i ACR, 5 sek fördröjning med Adjustment Brush till en början men tappade farten sedan. I slutet tog det ca en minut att gå från 100 % förstoring till skärmstorlek. Tog mig flera timmar att behandla en tröja på en bild (minska färgmättnad med AB). När jag nu startar LR till developläge från avstängt går minneskonsumptionen från In use - standby - free ~750 MB - 217 MB - ~3 GB till ~3,7 GB - 74 MB - 210 MB och däremellan passerar den ett läge där de två sista är nere på 24 - 0.

Misstänker du problem med grafikkortet?

Här är benchmark på min SSD.

Bilagor

• IntelX25_AS SSD Benchmark 20100816-1_R-W.jpg
    IntelX25_AS SSD Benchmark 20100816-1_R-W.jpg
    31 KB · Visningar: 335
  • IntelX25_AS SSD Benchmark 20100816-2_R-W.jpg
    IntelX25_AS SSD Benchmark 20100816-2_R-W.jpg
    30.8 KB · Visningar: 332
Är bara LR som kraschar? Vad händer om du försöker kopiera filerna mha t ex Utforskaren till något ställe på samma enhet som LR skulle placerat dom? Provat att stänga av antivirus tillfälligt?

Bara LR. Inget annat. Skall testa att stänga av anitvirus nästa gång. Nu när du säger det så har jag en känsla av att problemet kom i ungefär samma tid som jag bytte till AVG....... Dock måste jag testa först innan jag vet säkert.

Jag har provat att först kopiera filerna till HD via annat sätt och sedan importera dem till LR. Samma problem.....

Jag har också problem med att LR kraschar!!
Installerade test-versionen här om dagen och kör på prov tiden nu. Programmet startar men så fort jag ska importera bilder så kraschar det. Och efter det så måste jag starta om datorn för att få igång det igen.
Sägs ju vara ett bra program så det är synd att man inte kan få prova ens:(.

Grums i burken.

Jag har också problem med att LR kraschar!!
Installerade test-versionen här om dagen och kör på prov tiden nu. Programmet startar men så fort jag ska importera bilder så kraschar det. Och efter det så måste jag starta om datorn för att få igång det igen.
Sägs ju vara ett bra program så det är synd att man inte kan få prova ens:(.

Jag ser det gnällas på LR 3. här. Jag har kört LR senn den hette RawShooter, utan problem.Leta problemet i Win eller hårdvara.
Röja burken med t.ex. Advanced System Care. Jag gissar på at Registret innehåller skit som "möter sej sjelv i dörren".

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto