Annons

Krashad Lightroom 3.2, långsam ACR

Produkter
(logga in för att koppla)
Mankan. Jag kör AVG (free edt.) och Win7 tilsammans med LR3, PSE7, NIK plugins och Photomatix.....

Nemas Problemas :)

Stängde av antivirus. Avistallerade det. Installerade ett annat. Ingen skillnad. Har ominstallerat LR3, ingen skillnad. Omstart av opsystem gör inte heller någon skillnad. Det enda som funkar är att starta om LR ett par gånger och vips så funkar det.

Till saken här att mitt LR3 endast kraschar vid import av bilder och då endast ibland. Har provat olika åtgärder under importen utan resultat, dvs stängt av funktioner´. Det spelar inte heller någon roll om jag importerar bilderna med annat program från minneskortet och sedan tar in dem i LR3. Har även provat med andra minneskort och med annan kamera. Ingen skillnad. Felet måste bero på något som LR gör vid själva importen som XP inte gillar.

Loggfilerna säger inget intelligent heller. Bara att Lightroom.exe är ett felaktigt program.

Hade noll problem med LR2 och LR1. Min dator är använd till nästan enbart bild och videobehandling. Lite internetbanking bara. Inga konstiga program eller barn som sitter här o leker. De får förstöra sina egna, inte min :)

Det är inte hela världen. Det funkar efter i värsta fall två tre omstarter och jag står i begrepp att byta till W7 inom kort. Har allt hemma utom tiden och orken att göra det :)

Update. Jo det finns faktiskt en extra rad i loggfilen. "felaktig modul ui.dll" Dvs en drivrutin knasar på något sätt....

Update 2. Använder också Pinnacle Studio som inte direkt är känt för att vara stabilt. Trots det så har det aldrig kraschat för mig. Fungerar galant

Senast ändrad:
Jag ser det gnällas på LR 3. här. Jag har kört LR senn den hette RawShooter, utan problem.Leta problemet i Win eller hårdvara.
Röja burken med t.ex. Advanced System Care. Jag gissar på at Registret innehåller skit som "möter sej sjelv i dörren".

Hoppsan. Vågar någon gnälla på ett program från den stora guden som inte fungerar som det borde:) Bäva månde mig som har mage att klaga på Adobe.

För att spä på det mer så använder jag andra produkter från Adobe. Tex Permiere Element 8 som också har den trista egenskapen att det kraschar då och då om vissa funktioner används. Inga andra program påverkar min dator på detta sätt. PS, Illustrator, indesign funkar däremot galant liksom hela MS office. Det är i princip vad jag har i min dator.

Inga spel, inget annat konstigt men tyvärr är bägge strulprogrammen från Adobe. Kanske bara en tillfällighet vad vet jag.... På min jobbdator däremot går samma svit perfekt. Så givetvis är det något som LR och Premiere gör som min XP inte gillar. Vems felet är struntar jag i. Det funkar inte till 100% och det stör mig ....lite. Speciellt som bägge är inköpta med mina surt förvärvade slantar.

Senast ändrad:
Ett internt producerat dokument av detta slag är absolut inget bevis i mina ögon. Jag vill dessutom minnas att vid tiden för uppköpet figurerade helt andra uppgifter. Jag kan givetvis inte bevisa något. Vad Adobe än skriver så är det helt uppenbart för mig och många andra att RawShooter (RSE) ligger till grund för LR. Hur mycket av RSE har då Adobe använt? Inte en aning. Om Adobe har använt några rader kod eller bara inspirerats anser jag vara helt ointressant. Det kan givetvis också bara vara av en slump.

En "intervju" (råkar vara en FAQ i detta fall) av det slaget som din länk hänvisar till brukar jag kalla "corporate bullshit". Jag har arbetet lite för länge i Amerikanska bolag för att sätta tilltro till allt som skrivs i pressmaterial. Men i materialets första stycke står det faktiskt ett par intressanta rader "Combining the best of Adobe’s existing raw technology with the best of Pixmantec’s technology will deliver noticeable improvements to photographers. More importantly, the expertise of Pixmantec founders Kenneth Tang Laerke and Michael Jonsson—developed through their work creating the RawShooter products as well as through their work on Capture One software—will be a great complement to our own expertise and promises substantial technology advances in the future." På Amerikansk "coprorate bullshit" kan detta betyda allt från att de implementerat delar av RSE i LR till att de kanske använder det i framtiden eller inte alls. Människorna bakom RSE ville de i alla fall åt. Hur mycket av RSE som finns med i LR eller om det är inget går inte att få fram via detta dokument.

Egentligen bryr jag mig inte ett dugg. RSE hade det absolut bästa flödet vid tiden för Adobes uppköp och jar är bara glad att LR fick i princip samma. Så något behov av att "komma till insikt" har jag inte. Använder redan LR och det räcker så bra.

Senast ändrad:
Läs länken och om du fortfarande tror att Rawshooter förvandlades till Lightroom, så säger du bara till, så ska jag försöka leda dig till fler källor där du kan uppdatera dina kunskaper och komma till insikt!

http://www.adobe.com/aboutadobe/pressroom/pressmaterials/pdfs/FAQ-Pixmantec.pdf

Rawshooter framtaget av Pixmantec såldes till Adobe, Adobe var intresserade av Rawshooters lösningar som sedan dess är en del av LR
Michael Jonsson först hos Phase One och sedan Pixmantec (Rawshooter) samarbetar sedan med Thomas Knoll Photoshops grundare.
Man kan nog därmed säga att LR är en avknoppning av Rawshooter i mångt och mycket

Senast ändrad:
/.../ Vad Adobe än skriver så är det helt uppenbart för mig och många andra att RawShooter (RSE) ligger till grund för LR. /.../

RSE hade det absolut bästa flödet vid tiden för Adobes uppköp och jar är bara glad att LR fick i princip samma. Så något behov av att "komma till insikt" har jag inte. /.../

Rawshooter framtaget av Pixmantec såldes till Adobe, Adobe var intresserade av Rawshooters lösningar som sedan dess är en del av LR
Michael Jonsson först hos Phase One och sedan Pixmantec (Rawshooter) samarbetar sedan med Thomas Knoll Photoshops grundare.
Man kan nog därmed säga att LR är en avknoppning av Rawshooter i mångt och mycket
Här har ni lite fakta om Lightroom:

Apple introducerade Aperture 1.0 i slutet av oktober 2005. Som svar på detta släppte Adobe en publik betaversion av Lightroom i januari 2006.

Här finns bilder på Lightroom beta 1 från januari 2006, notera hur långt kommet programmet var redan då. Programmet var skrivet för Mac PowerPC. De första Intelbaserade Mac-PC kom i början av 2006 och Apple hade redan sommaren 2005 aviserat att de skulle gå över till Intelprocessorer.

Detta säger två saker. För det första, Adobe har haft Lightroom under utveckling länge. Det kan inte vara ett svar på Apples Aperture enbart. Annonseringen av Lightroom och att Adobe släpper betaversionen av Lightroom till Mac World 2006 är en direkt följd av att Aperture introducerats, men att man skulle lyckats ta fram en välutvecklad betaversion av ett nytt program på drygt två månader faller på sin egen orimlighet. För det andra, skulle man då skrivit programkoden enbart för PowerMac, som man sedan länge visste var på utdöende? Knappast.

Sex månader senare, när Lightroom beta 3 redan lanserats och första Windowsversionen var på gång (släpptes i juli 2006), köpte Adobe Pixmantec. De anställde några av nyckelpersonerna och la ner konkurrenten Rawshooter.

Rawshooter var - som alla vet - endast tillgänglig i en Windowsversion. Det styrker ytterligare det faktum att Rawshooter hade väldigt lite med utvecklingen av Lightroom att göra. Att Adobe däremot såg Rawshooter som en konkurrent de gärna kunde vara utan och att de såg framförallt Michael Jonsson som en tillgång har säkert legat bakom att man köpte ut Pixmantec.

De flesta som har erfarenhet av hur amerikanska företag brukar agera, förvånas väl knappast av att de ofta reducerar konkurrens genom uppköp.

Till Lightroom beta 4, som kom i slutet av september 2006, fanns två funktioner från Rawshooter med; Vibrance och Fill Light. Här är Michael Jonssons bidrag påtagligt. Jag kan däremot inte komma på några andra direkta inslag från Rawshooter och har heller inte hört talas om Michael Jonsson de senaste åren. Han kanske är kvar på Adobe i all tysthet, men jag tror han tog pengarna och drog.

Den som stått för de senaste versionernas verkliga förbättringar är väl snarast Eric Chan. Hans bidrag till den nya rawkonverteringsmotorn och brusreduceringen är det som gjort Lightroom avgörande mycket bättre än tidigare.

Vem bryr sig egentligen. Inte jag i alla fall. RSE hade ett gränssnitt som var kalas men en sämre motor. LR fick i stort sätt samma flöde. Uppköpt, inspirerat eller bara av en slump.

Det enda som räknas för mir är att LR är kalas idag....

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto