Johan Pihl
Aktiv medlem
Hej! I början av förra året så var det en het debatt om en lagändring som skulle ske vad gäller kränkande bilder, tagna i offentliga miljöer. Hur har det gått med den? Har den gått igenom, och börjat gälla än?
Plusmedlemskap kostar 349 kr per år
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Hej! I början av förra året så var det en het debatt om en lagändring som skulle ske vad gäller kränkande bilder, tagna i offentliga miljöer. Hur har det gått med den? Har den gått igenom, och börjat gälla än?
Lagförslaget, som inte har gått igenom, gällde inte kränkande bilder, utan kränkande fotografering. Det är en ganska stor nyansskillnad, i och med att det som föreslogs var att själva fotograferingen skulle vara otillåten, och att det inte hade så mycket med användningen av bilden att göra. Det fanns också ett flertal luddiga implikationer och utökningar för att inte hindra fri åsiktsbildning, men det hela var ett lappverk, som avstyrktes av lagrådet, och såvitt jag förstår lades det på is. Det har i alla fall inte blivit någon lag.
Ok, tack för alla svar. Jag var mest nyfiken, för det har hänt ett par ggr på sistone när jag fotat på allmän plats med iphonen att folk bett (eller rättare sagt, befallt) mig att ta bort bilder jag tagit som de eventuellt kommit med på. Jag har gjort det utan nån invändning. Men det kan vara bra att veta lagen, utifall det skulle vara en riktigt bra bild man tagit, som man inte vill radera bort. Ska bli intressant att följa upp, och så vad det blir av lagförslaget.
Jag vill inte påstå att jag är beläst eller ens hängt med i den här diskussionen. Men jag tycker det är en intressant fråga ur samhälls/individuell frihets-synpunkt. Både politiskt och för individen.
Bara en tanke jag får direkt. Jag får ofta en känsla av att genom mer reglering och lagstiftning så kränks ytterligare lite till av individuell frihet. Jag tror inte personligen på att vi nödvändigtvis gagnas av att staten och lagen "skyddar" oss, det slutar lite för ofta i att begränsa människor där staten inte har någon plats eller rätt enligt min moraliska grundkompass.
.T.ex.. även om du står på en gata och fotar rakt nedför gatan, så kanske du får med några fönster på ett hus där du kan se in i någons hem. Räknas detta då som kränkande intrång i någons privata hem? För vad som är kränkande definieras av individen som påstår sig vara kränkt. Det finns mej veterligen ingen gräns som går att bestämma för vad som är kränkande i form av aktivitet/handling och i många fall inte ens i ord. Vad en person ser som kränkande och svårt är en annans nöje. Alltså är kränkning baserat på uppfattning och förlitar sig på vad någon påstår att den känner. Folk är ofta extremt annorlunda än andra, även om det ligger i mänsklig natur att förutsätta att alla är ganska lika en själv utan att man egentligen vet.
Det är rätt viktigt att tänka på hurpass långt såna lagar kan dras i rätten och hur dom kan användas fel, av fel människor.
Då tänker jag speciellt på journalistiskt foto.
Något med att personen i fråga måste upptäcka ofredandet för att kunna bli ofredad.Det finns i nuläget inte någon lag som hindrar smygfotografering, medan det däremot är förbjudet att ta upp ljud i smyg (buggning). Det är väl logiskt att den skulle kunna utsträckas till att också gälla bild. När det gäller platser där allmänheten har tillträde finns regler om att man dels måste ha tillstånd om automatisk registrering görs på allmän plats, och att man också på andra platser där allmänheten har tillträde måste skylta med att det finns en kamera som tar bilder inom området. Den regeln gäller bara där allmänheten har tillträde, och en företagare kan alltså utan vare sig skyltning eller tillstånd sätta upp kameror inom områden där man normalt inte släpper in utomstående.
Än finns ingen lag som hindrar att man tar bilder så länge man håller i kameran, oavsett plats, med undantag för objekt med fotoförbud.
Om jag minns rätt åtalades mannen med kameran på skon för ofredande, och jag tror att han friades, liksom ordningsvakten som filmade en kvinna under kjolen inne på Stadium. Jag vet inte om målen har gått upp i högre instans. Men i de fallen är det tydligt att det inte är fotograferingen, utan ofredandet som är kärnan i målet. Om den nya lagen hade gått igenom är det möjligt att den skulle ha kunnat tillämpas.
Nytt försök Kränkande fotografering ska vara förbjudet från 1 juli 2013. Det föreslår regeringen i en lagrådsremiss.
...
Något med att personen i fråga måste upptäcka ofredandet för att kunna bli ofredad.