Annons

Kostnadsförslag för justering av en 40D!?

Produkter
(logga in för att koppla)

Tes

Aktiv medlem
Jag är arg, och undrar om det finns det andra som råkat ut för något liknande och hur gick du/ni tillväga?

De väl ändå goa på Canons servicecenter i Mölndal?
Hur kan man lämna kostnadsförslag på 1600 spänn för justering av en ny kamera, utkommen 2007, köpt i början av november, samt inlämnade objektiv som hittills använts och testats på andra kameror utan att det varit några som helst problem med dem!?

40D:n borde väl ändå gå under garanti? Det är ju en ny produkt, felaktig från början. Taskig kvalitet eller måndagsexemplar, I don't give a shit, men jag har betalat för att få en fungerande produkt och nu är den inte fullt fungerande, den har fokuseringsproblem. Den jagar 70-200mm och den missar skärpa i 4 av 5 shots på samtliga objektiv utom 50mm som fungerar bäst.

2 av objektiven är köpta i somras 2007, samtliga har använts stadigt på en 20D felfritt samt fungerat felfritt på en lånad 30D.

Så vad händer nu? Justerar de mina objektiv och plötsligt är de låsta till att fungera enbart på 40D:n? Nä, vad är det här för jävla fasoner.
Byt ut kameran för tusan! Det är den som är felaktig, den ska justeras om något är fel, inget annat.

Till råga på allt, vet ni vad de sa till fotografen som lämnade in utrustningen för mig?

"En riktig proffsfotograf lämnar minsann in hela sin utrustning".

Och det kläcker de till en proffsfotograf som fotograferar med Hasselblad för att han tycker Canon är skit, men han var bussig nog att lämna in prylarna för min skull. Gissa om han är sugen på att skaffa sig en reservkamera från Canon? Skulle inte tro det...
Kan man som serviceföretag förvänta sig annat än att kunderna reagerar negativt ibland?

Det betyder för övrigt enligt vad de säger, att även 20D:n samt alla andra kameror jag planerat låna eller hyra vid behov borde lämnas in också. Och sen då? När jag skaffar en ny kamera (fungerande från början) så ska jag behöva justera om hela min övriga utrustning igen till en ny kostnad?

Näe tack.

Jag ska faxa in mina kvitton idag men nåde dem om kringutrustningen inte går att använda på annan kamera än på 40D:n.
Då reklamerar jag hellre kameran och köper en annan.
 
Betala inte en krona, Therese!

Om det skall vara samma behandling för alla kunder.........

Jag har samma problem med vissa objektiv som var/är "smack"
på 20-30D och EOS 3. Canon skall justera utan kostnad.
Men det gäller bara mina canon-objektiv, tyvärr...
Värre är det med en Tokina 50-135/2.8 som 40D inte vill ha dialog med.......men detta problemet startade efter att jag uppgraderade firmware till 1.05....

Jag undrar om vad Cannon kommer att göra. Vad händer med samspelet obj. och mina gamla hus? Ja, de' du........
Stå på dej!
mvh Erik J
 
Låter ju jätteseriöst...

Ska givetvis vara kostnadsfritt eftersom det är inom garantitiden. jag lämnade in min D80 (köpt i februari 07 på fotokungen) på Nikon i Solna för justering av bakfokus. Dom justerade kameran plus kontroll/justering av mina 3 objektiv som jag påpekade var inköpta i USA gratis på mindre än 2 timmar.
 
Ja, jag tänker stå på mig! Det här är inte första gången jag har problem med Canon, min första 10D hade också problem och det tog 3 månader innan de konstaterade att de inte kunde fixa det, utan skickade mig 20:an istället.

Kvitton ska de få också såklart, allt faxas in idag. De var inte med vid inlämningen, det kanske är därför de försöker ta betalt? Men kameran är ju för sjuttsingen utkommen i år!! Den ska väl täckas av garantin oavsett?

Två av objektiven är också täckta av garantin för övrigt men det kan ju inte de veta förrän de ser inköpsdatum förstås.
Men nu är det ju så att jag inte ville ha dem justerade så de behöver egentligen inga kvitton på dem heller!
De ska ju kunna användas till annan utrustning utan problem, den gamla kameran, lånad, hyrd, nyköpt, whatever. Jag ska väl ändå inte behöva lämna in grejerna varje gång jag köper nåt nytt!?

Jag trodde ju i min enfald att de bara behövde dem som referens för att justera kameran enkelt.
 
Danlo skrev:
Therese, är du yrkesfotograf? Är man inte det så anses man inte viktig av Canon..

Nä. Bara frilansande ibland. Och det var bl a därför jag bad yrkesfotografen lämna in utrustningen åt mig, för som jag sa till honom - det borde slå högre.
Fast han var ju tydligen "ingen riktig proffsfotograf" då istället. Jösses...
 
Självklart så skall objektiven fungera på alla kameror, det är ju själva kameran som måste justeras.
Nästan alla som jobbar som fotograf har ju ett backup-hus och hur kul är det om alla bilder blir kassa om man måste använda reservkameran?
 
Min 40D felfokuserade, gav mängder av "err99" och dessutom strulade med filnumreringen. Den har blivit utbytt, justerad och focuskollad på garantin.
Stå på dig!
 
Tes skrev:
Ja, jag tänker stå på mig! Det här är inte första gången jag har problem med Canon, min första 10D hade också problem och det tog 3 månader innan de konstaterade att de inte kunde fixa det, utan skickade mig 20:an istället.

Kvitton ska de få också såklart, allt faxas in idag. De var inte med vid inlämningen, det kanske är därför de försöker ta betalt? Men kameran är ju för sjuttsingen utkommen i år!! Den ska väl täckas av garantin oavsett?

Visst den kom ut i år, men du måste ju kunna visa att den är inköpt inom Europa... för Canon har väl inte världsgaranti på sina kamerahus eller??
 
Gersemi skrev:
Visst den kom ut i år, men du måste ju kunna visa att den är inköpt inom Europa... för Canon har väl inte världsgaranti på sina kamerahus eller??

Nej. Inte på husen iofs, det gäller nog bara objektiv.
Men det spelar ingen roll tycker jag, kvittot på kameran ska de självklart få men objektiven ska väl ändå inte behöva "fixas"?
 
Nu vet jag att kostnadsförslaget kom pga inte kvitton var inlämnade tillsammans med utrustningen. Det går tydligen ut automatiskt vid ärendebehandlingen. Så den biten löser sig nog alltså.

Återstår att se om de kan fixa enbart huset nu då, eller om de måste strula med objektiven också. Och hur lång tid allt egentligen tar i slutändan.

Ursäkta om jag låtit lite het, men jag har fått härja med Canon tidigare och det var tröööögt.
 
Nu vet jag inte exakt vad jag snackar med då jag inte har insyn i hur Canons injustering fungerar, men jag har hållit på mycket med teknik och ofta fungerar det så att man har vissa toleranser på prylarna.

Gissningsvis är det så att objektiven legat ute i ändarna (eller t.o.m. utanför) på toleransområdet och kameran likaså.

Jag gissar att det Canon kan göra är dels att justera/kolla objektiven så de ligger i mitten på toleransområdet. En justering som alltså borde göra att objektiven fungerar BÄTTRE på ALLA kameror. På samma sätt så kollar/justerar de säkert så att kameran ligger i mitten av toleransområdet.

Sedan kan jag även tänka mig att det finns ett litet minne i 40D där canon kan justera AF individuellt för de olika objektiven.

Dvs samma funktion som i 1D MIII, bara att i 40D fallet är det bara Canons tekniker som kommer åt funktionen (tills någon hackat firmware dvs.)

Så gissar i alla fall jag att det ligger till, och då finns det ingen anledning att jaga upp sig (mer än möjligtvis över bemötandet). Kvaliten på deras arbete blir säkert bättre när de får med alla objektiven.
 
Tack Christian! Bra förklarat.

De får greja med objektiven också så länge det inte blir strul med att använda andra hus som nu inte är inlämnade, därav att jag jagat upp mig, precis som du säger.

Förhoppningsvis kan servicecentret förklara hur de vill gå till väga och vad det innebär också, så fixar det sig nog till det bästa.
 
Tes, jag vet inte om dom justerade mitt 100-400 (troligen eftersom dom bytte focusring (lång historia)), men 70-300 var tydligen lite fel. Däremot så låg tydligen den nya kameran enligt uppgift "rätt", vilket den inlämnade inte gjorde. Jag skickade dessutom med mitt Sigma macro 180mm som referens (satte focus perfect med min tidigare 30D) för att inte justeringen skulle hamna i utkanten av toleranserna. Jag har ingen aning om det spelade någon roll, men jag tänkte att det kan väl inte skada.
Allt verkar i alla fall ok ikväll, både mjölkpaket och månen blir skarpa. :)

Tack Intervision!
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.