Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Kort skärpedjup trots liten bländare?

Produkter
(logga in för att koppla)

Alore

Medlem
Jag fotar småprylar just nu och blir inte klok på varför skärpedjupet blir så vansinnigt kort! Kör med minsta bländaren, dvs 22, och ändå blir skärpedjupet ca 5 mm. Jag fattar att det har med objektets avstånd till kameran att göra, men hur ska jag lösa det så att jag kommer nära objektet och ändå får skärpa över åtminstone 2 cm?
 
Det är fysiskt omöjligt att få längre skärpedjup beroende på sensorstorlek och avstånd till motivet. Du kan använda dig av så kallad focus stacking där du sätter ihop flera bilder till en i Photoshop (eller andra program).

Jag skrev ett blogginlägg om just det för ett tag sedan, och det finns många tutorials om hur du kan gå till väga på nätet.
 
Stefan - Problemet är att bilderna måste vara högupplösta och tar jag tillräckligt många steg tillbaka blir det bara en pyttesak på 1000 pixlar kvar i mitten... Men jag experimenterar vidare med zoom, macrolinser, telekonverter och allt möjligt.
 
Focus stacking är nog det du är ute efter och inte särskilt svårt. Antingen med kameran kopplad till datorn och ta flera bilder, och flytta skärpan litegrann med datorn mellan varje. Eller om du har Canon så är magic lantern ett riktigt vettigt alternativ för samma ändamål, du sätter bara start och slut för skärpan och hur många bilder som ska knäppas på den sträckan. Busenkelt, man slipper datorn och är fortfarande "hands free". Magic Lantern har en bra lättförståelig video om hur man gör; http://www.youtube.com/watch?v=CcRVXuc6Yt4 .
Andra halvan i den berör själva stackningen i efterbehandlingen, och har inget med Magic Lantern specifikt att göra. Bra enkel video tycker jag.
 
Du kan ju testa att använda en kompaktkamera. De ger större skärpedjup vid samma bländarvärde.
 
Jag fotar småprylar just nu och blir inte klok på varför skärpedjupet blir så vansinnigt kort! Kör med minsta bländaren, dvs 22, och ändå blir skärpedjupet ca 5 mm. Jag fattar att det har med objektets avstånd till kameran att göra, men hur ska jag lösa det så att jag kommer nära objektet och ändå får skärpa över åtminstone 2 cm?

Det är ju egentligen på detta vis. Enligt fysiken finns inget skärpedjup, det finns endast skärpa i skärpeplanet, alltså det plan där objektivet är fokuserat. Framför och bakom det har man kontinuerligt ökande oskärpa. Det finns folk som med märkvärdig matematik visar att det finns skärpedjup. Simsalabim så lurar man dig och andra. Däremot får man med nedbländning ett ökat skärpeintryck. Bl a blir skärpan bättre i skärpeplanet men oskärpan framför och bakom blir mindre påtaglig. Men något egentligt skärpedjup finns ej. Skärpeintrycket påverkas av förstoringsgraden, en liten bild ser ju skarpare ut än samma bild mera förstorad. Men, skärpedjup finns ej. Det är bara siffror, den som vill kan ju tro på dem.//K
 
flossy666 - Sitter och försöker installera det nu, håll en tumme för det verkar vara perfekt för mig just nu!! Tack för tipset!

erro.se - Det funkar inte kvalitetsmässigt tyvärr - dessutom har jag inga kompaktkameror liggande att använda ens om det hade känts som ett alternativ :)

Karl - Tack för teorilektion! Det är sannerligen en underlig vetenskap, detta.
 
Det är avbildningsskalan som avgör skärpedjupet, inte avståndet. Det kommer med andra ord inte att hjälpa att laborera med försättslinser, mellanringar eller telekonverter så länge du inte vill ändra avbildningsskalan.
Stor avbildningsskala och stort skärpedjup, då måste du köra med focusstackning. Då kan du samtidigt passa på att blända upp lite eftersom bländare 22 knappast är optimalt för bildkvaliten.
 
Focus stacking is the shit hörni! Fick Magic Lantern att funka efter en del krångel och nu blir skärpedjupet hur långt jag vill. Verkligen magi, rekommenderar denna mjukvara varmt!
 
Focus stacking is the shit hörni! Fick Magic Lantern att funka efter en del krångel och nu blir skärpedjupet hur långt jag vill. Verkligen magi, rekommenderar denna mjukvara varmt!

Grattis. Inte särskilt krångligt bara man förstår principen, eller hur?
En effekt man får på köpet med denna "omöjliga" typ av fotografering är att små små saker kan upplevas mycket stora. På samma sätt som man kan fejka modell-landskap med fejkat kort skärpedjup. Kul att leka med.
 
Det är ju egentligen på detta vis. Enligt fysiken finns inget skärpedjup, det finns endast skärpa i skärpeplanet, alltså det plan där objektivet är fokuserat. Framför och bakom det har man kontinuerligt ökande oskärpa. Det finns folk som med märkvärdig matematik visar att det finns skärpedjup. Simsalabim så lurar man dig och andra. Däremot får man med nedbländning ett ökat skärpeintryck. Bl a blir skärpan bättre i skärpeplanet men oskärpan framför och bakom blir mindre påtaglig. Men något egentligt skärpedjup finns ej. Skärpeintrycket påverkas av förstoringsgraden, en liten bild ser ju skarpare ut än samma bild mera förstorad. Men, skärpedjup finns ej. Det är bara siffror, den som vill kan ju tro på dem.//K

Siffror? Du behöver inte räkna alls för att få fram ett skärpedjup.

Bestäm dig för hur smått något kan vara när du tycker det är på gränsen till skarpt, en oskärpepunkt/cirkel. Enklast ett antal pixlar.

Sen kollar du mellan vilka avstånd som punkten avbildas lika skarpt eller bättre.

Simsalabim, skärpedjup utan matte!
 
Siffror? Du behöver inte räkna alls för att få fram ett skärpedjup.

Bestäm dig för hur smått något kan vara när du tycker det är på gränsen till skarpt, en oskärpepunkt/cirkel. Enklast ett antal pixlar.

Sen kollar du mellan vilka avstånd som punkten avbildas lika skarpt eller bättre.

Simsalabim, skärpedjup utan matte!

Det låter riktigt intressant.

men, skulle du kunna utveckla det lite till en nybörjare som mig?

Jag är nästan med, men inte helt 100.
 
Det låter riktigt intressant.

men, skulle du kunna utveckla det lite till en nybörjare som mig?

Jag är nästan med, men inte helt 100.

Poängen är att det är du som bestämmer vad som du tycker är skarpt och inte skarpt. Allt som är skarpare ligger inom skärpedjupet. Allt som är suddigare, utanför. Notera avstånd och du har definierat skärpedjupet.

Ska din bild betraktas på kort betraktningsavstånd, på skärm, inzoomat, eller stor förstoring på vägg, upplevs skärpedjupet kortare eftersom oskärpecirkeln blir relativt mindre.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.