Annons

Kort skärpedjup med digitalkamera eller?

Produkter
(logga in för att koppla)
nu missuppfattar du nog..
skärpedjupet blir anorlunda därför att sensorn är mindre (vid samma utsnitt, vid samma perspektiv), inte för att man byter brännvidd.
 
Hassan skrev:
Därom tvistar de lärde:)
Terje skriver i en tråd: "4) Skärpedjupet ändras inte alls med brännvidd, bländare 8 ger samma skärpedjup på både 28mm och 400mm."
Både Terje och Kim har ju rätt i det eftersom de bibehåller avbildningsskalan i sitt resonemang.

Grejen är ju den att det är när man byter format som som skärpedjupet förändras. Eftersom man då också byter avbildningsskala för samma utsnitt.
 
Kim7i skrev:
alltså..det är väl lite utan för tråden..och han ska väl välja vilken kamera (märke på systemkameran) han vill ha innan han väljer objektiv?
omodern eller inte..man behöver inte köpa en ny modell bara för att det kommer en ny modell.

Nja, Jag svarar på Foto-Antes fråga.

Nej man ska inte välja kamera innan objektiv.
Först tänker man ut vilka objektiv man är intresserad av.
Sedan väljer man märke efter tillbehörsprogrammet som finns.
Sist väljer man ut huset.
Givetvis så skall alla 3 parametrarna passa din plånbok och kanske en planekonomi på ngt sätt.

Just det! man byter inte modell. Då är det fördel om man satsar på genomtänkt kvalité från första början. Tyvärr är det så att kvalitén hänger på objektivet och bra optiker är dyra.

Det spelar ingen roll vilken digital kamera du tar idag för imorgon är den omodern. taskig datakraft, för liten sensor, för slö.
Men en 20 år gammal bra optik är fortfarande bra idag.
 
Erik Schalin skrev:
Nej man ska inte välja kamera innan objektiv.
Först tänker man ut vilka objektiv man är intresserad av.
håller jag inte med om, inte om man väljer en D-SLR, eftersom sensorn har stor betydelse för bildkvalitén..vore det frågan om småbildskamera så skulle jag hålla med.

Erik Schalin skrev:

Just det! man byter inte modell. Då är det fördel om man satsar på genomtänkt kvalité från första början. Tyvärr är det så att kvalitén hänger på objektivet och bra optiker är dyra.
självklart ska man välja hög kvalité från början, vilket jag naturligtvis gjort!
Erik Schalin skrev:

Det spelar ingen roll vilken digital kamera du tar idag för imorgon är den omodern. taskig datakraft, för liten sensor, för slö.
Men en 20 år gammal bra optik är fortfarande bra idag.
klart det spelar roll vilken kamera du köper idag!
köper du en som du är nöjd med så behöver du inte byta, mycket enkelt!
i övrigt håller jag så klart med om att man ska köpa bra optik.
 
Erik Schalin skrev:

Det spelar ingen roll vilken digital kamera du tar idag för imorgon är den omodern. taskig datakraft, för liten sensor, för slö.
Men en 20 år gammal bra optik är fortfarande bra idag.
Ja, men bara nästan. Optiken är inte lika bra som den bästa optiken idag, och utan AF.
Canons D30 är 'gammal' redan men ganska svår att hitta begagnad. Det är stort sug efter den. Det är inte riktigt som i datorbranschen. En D60 kommer inte att vara värd noll kronor ens om tio år. Canons nästa generation kommer nog att göra många ägare nöjda många, många år...
 
japp, jag tvivlar starkt på att det finns så många som skulle ha någon större glädje av fler pixlar än vad det finns i dagens D-SLR.
 
Bra ni har helt rätt.
Men en 7i räcker inte för mig, jag vill ner till 20-24 mm ngnstans.

Alltså är vi tillbaka till det första valet. Objektivet är a och o.

Det är också detta som gör att jag fasar för att Nikon skall skapa en ny objektivserie för den mindre sensorn. men men Fuji's 14 megapixel är väl 24*36 mm och då kan jag behålla mitt 80-200/2,8.
 
Erik Schalin skrev:
Bra ni har helt rätt.
Men en 7i räcker inte för mig, jag vill ner till 20-24 mm ngnstans.
Det kan lösas med konverter, inga problem :)
men skärpedjupsproblemet kommer man inte ifrån.

Erik Schalin skrev:

Det är också detta som gör att jag fasar för att Nikon skall skapa en ny objektivserie för den mindre sensorn.

förstår inte varför du skulle fasa för det, blir sannolikt billigare att byta objektiv än att köpa full-size-sensor kamera.

och självklart kan du behålla objektivet iaf...
 
Senast ändrad:
Det är ju för hemskt...

... att dom tusentals som köpt kameror ur D1 serien och D100:an slutligen ska få en vidvinkel... ;)

/Foo
 
jimh skrev:
Både Terje och Kim har ju rätt i det eftersom de bibehåller avbildningsskalan i sitt resonemang.

Grejen är ju den att det är när man byter format som som skärpedjupet förändras. Eftersom man då också byter avbildningsskala för samma utsnitt.
Jo, det var nog så jag menade. Med samma avstånd, samma objektiv, samma avbildningsskala och en större sensor så förändras utsnittet men skärpedjupet är detsamma. Vill jag ha samma utsnitt så måste ju avbildningsskalan förändras.
Har jag förstått det hela rätt nu? :)
 
Kim7i skrev:
japp, jag tvivlar starkt på att det finns så många som skulle ha någon större glädje av fler pixlar än vad det finns i dagens D-SLR.

*fnissa*.. jag tänkte inte lägga mig i den här diskussionen.. men jag måste bara få kommentera det här inlägget med lite glimt i ögat.
(du får ursäkta, kim).

bill gates sa, för flera år sen, nåt i stil med att "man kommer aldrig behöva/vilja ha mer än 640 kb..." (eller vad det nu var för siffror...)
känner du igen den? *ler busigt*
det tyckte man då.. det tycker man inte idag..
gissar att det nog kan "översättas" på den digitala kameramarknaden oxå..
;o)
det finns ju redan DSLR's med 16 megapixlar och det lär nog bli mer med tiden..

tjillevipp!
 
jo, jag känner till det där, jag anser inte att det är jämförtbart.
jag har en "gammal" 2mp kamera som ger kanonfina bilder även i storlek A3 (med interpolering), så jag ser inte att hur mer än några få skulle ha någon större glädje av mer än låt säga 6mp.

det är ju inte så att du behöver fler pixlar för att verkligheten får fler detaljer i framtiden ;-)
när det gäller datorer är det ju för att mjukvaran kräver snabbare och snabbare datorer.

någon D-SLR på mer än knappa 14mp känner jag inte till. (Kodak)
fast sen finns ju mellanformat med digitalbakstycke på betydligt fler mp.

därimot så är just datakraften i kameran mer intressant att utveckla..snabbare lagring o.s.v

OCH självklaret så komer det bli fler och fler mp i kamerorna..ett försäljningsargument, men om så många kommer ha någon större glädje av det...
 
Senast ändrad:
Pixelantalet kommer inte att öka i all oändlighet. Små kompaktkameror har redan slagit i taket med 3-4Mpix pga. fysikens lagar. De som köper en 5Mpix(eller mer) idag är i princip lurade. Det enda 'svensson' vet om digitalkameror är att ju fler pixlar desto 'bättre'. Att det bl.a. också betyder lägre ljuskänslighet. längre processtid, större minneskrav etc. är få medvetna om.
Det ska bli intressant att se hur tillverkarna kommer att tackla det. Sannolikt dör pixeldiskussionen ut helt om något år och det blir i princip standard med ca. 4Mpix.
Med DSLR-kamerorna är det en annan historia.
 
Kim7i skrev:
någon D-SLR på mer än knappa 14mp känner jag inte till. (Kodak)
fast sen finns ju mellanformat med digitalbakstycke på betydligt fler mp.

jag minns inte vilken kamera det var.. men min karl och hans kollegor, som jobbar på en digitalfotofirma, blev alldeles lyriska över den kameran. min man använde den till att plåta stadiums nya reklamkatalog. vet inte riktigt när den kommer ut.. hmm.. den kanske redan är ute? måste fråga honom...
samma bilder skulle även blåsas upp väldigt stora men fortfarande med enormt hög upplösning. blev sketabra, men riktigt så stora bilder i den upplösningen hade aldrig tex. vår D100 klarat av (men upp till 50x75 med interpolering går alldeles finemang).
dom har "tapetserat" en vägg på firman med en av bilderna. ;o)

men det är klart, en privatperson lär nog inte behöva mer än en 4-5 MP, men nog tror jag det allt kommer tillverkas kameror med mer än så ändå. om inte annat så för proffsen som är teknikbögar. *ler*...
;o)
 
Estethia skrev:
jag minns inte vilken kamera det var.. men min karl och hans kollegor, som jobbar på en digitalfotofirma, blev alldeles lyriska över den kameran. min man använde den till att plåta stadiums nya reklamkatalog. vet inte riktigt när den kommer ut.. hmm.. den kanske redan är ute? måste fråga honom...
samma bilder skulle även blåsas upp väldigt stora men fortfarande med enormt hög upplösning. blev sketabra, men riktigt så stora bilder i den upplösningen hade aldrig tex. vår D100 klarat av (men upp till 50x75 med interpolering går alldeles finemang).
dom har "tapetserat" en vägg på firman med en av bilderna. ;o)
gissar på att det är en mellanformat med digitalbakstycke.

Estethia skrev:

men det är klart, en privatperson lär nog inte behöva mer än en 4-5 MP, men nog tror jag det allt kommer tillverkas kameror med mer än så ändå. om inte annat så för proffsen som är teknikbögar. *ler*...
;o)

Absolut, har inte sagt något annat heller ;-)
 
jovisst, och? den är ju på 5mp, vilket visar att det kan löna sig med 5mp även på kompaktkamera, vilket var poängen.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.