Annons

Korniga fotografier

Produkter
(logga in för att koppla)

SMÅLAND

Aktiv medlem
Hej.

Jag har fortfarande inte förstått det där med korniga bilder, alltså hur man får dom. Jag tycker det kan bli riktigt bra, i alla fall det jag sett, med korniga svartvita bilder.

Finns det riktigt kornig film? Eller blir det kornigt om man kör med högt ISO? Hur högt då i så fall?

/Kalle!
 
Eller pressa Tri-x och framkalla i Rodinal. Ju högre pressad ju mera korn och ju starkare blandning rodinal dess då mer korn..
 
Måste till min besvikelse säga att Tri-x är mesigt kornig. Känns som en tmax, som är lite mörkare i partierna. Sedan hjälper det inte om du kör den i rodinal.

Skall du ha korn så kör hellre Tmax eller Ilford 3200 och framkalla hårdare, dvs genom att agitera 20-30 sekunder per minut.

Om du envisas med tri-x, så kör den som 1600 och agitera hårdare.

Ett annat bra alternativ, och kanske det bästa är att använda Agfa 400 och pressa den till 1600 och framkalla i Rodinal. Då får du härligt fina korn, men ändå skarpa bilder.Har gjort det flera gånger, med underbara resultat.

Lycka till och om du har fler frågor så är du välkommen att kontakta mig.

Niklas, agiterad konstant här i livet
www.niklaswibom.com
(varning, nakenbilder kan förekomma)
 
Om du vill ha korn vet jag inget som slår HIE (Kodak High Speed Infrared) framkallad i Rodinal. Mer makadam än korn...

/Anders
 
littos skrev:
Om du vill ha korn vet jag inget som slår HIE (Kodak High Speed Infrared) framkallad i Rodinal. Mer makadam än korn...

En sån har jag exempel på. Dock försvann en del effekt i skanningen men inte kornet iaf. Pressad Tri-x i Rodinal är dock min favorit för korn när jag inte vill ha IR-effekten.
 
Vill du få riktigt stora korn kan du göra som så att du pressar din film, fotar av filmen med pressad film och fotar sedan av filmen igen med pressad film. En klar fördel är ifall du kör första filmen väldigt kort stund i fixen.
 
om man agiterar för mkt blir det ju bara oskarp

Nej inte om du agiterar. Däremot om du skakar den som en EPELEPTIKER så blir de oskarpa.
Du bör testa dig fram till lämplig agitering,
genom en testrulle. Kom ihåg, agitera, inte skaka.


Niklas, på G efter en Red Bull tilL Frukost
 
Det är inte så att hårt agiterande även kan leda till sämre toner eller fräta ut vissa partier också? Jag har inte riktigt vågat mig på att testa av rädsla för sånt..

Olika filmer reagerar olika på agiteringen.
Det enda sättet att testa är att testa olika sorters filmer i kombo med olika sorters hård agitering.

Niklas,med hår på ryggen
 
Överexponera Tri-X, överframkalla i Rodinal och delförstora så har du snygga, synliga korn i dina bilder. Om du tycker kontrasten blir för hög kan du skippa överframkallningen.
 
Fixa korn i efterhand?

Kanske en avvikelse från ämnet, men går det att fixa till korn i efterhand (och då menar jag i mörkrummet, inte PS)?
 
Det har i alla fall varit möjligt. 3M hade (har??) ett stort antal raster -flera hundra olika - som man kan/kunde lägga på fotopappret eller negativet (grövre effekt då). Detta var på 70-talet då det laborerades friskt med olika metoder.
Jag höll på en hel del med detta men tröttnade så småningom på effekterna och "went back to basics". Rastren är nog kastade nu, har inte sett dem på länge därhemma.
En fördel var att man inte "förstörde" några negativ.
Somliga av dessa raster var mycket illusoriska, kornighet bl. a.
3M finns ju kvar, du får höra med dem.
Us
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.