Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Kontrastproblem D200

Produkter
(logga in för att koppla)

Goldmann

Ny medlem
Använder en D200 med 18-200 zoom som standartuppsättning. Men har tidigare tyckt att bilderna saknar lite kontrast och är lite mjuka. Det klarades av att ställa upp kameran 1-2 steg i egna inställningar.
Skaffade för ngn v sedan ett 24-70 2.8 som verkar vara ett fantastiskt objektiv, kanske inte till denna kamera utan till en D800 som snart kommer. Nu är problemet det motsatta. Jag tycker att bilderna har lite för mkt kontrast samt att de blir lite mörka. Nu har jag inte vant mig än men tycker att det borde vara bättre. Är detr så att D200 inte klarar av objektivet? Ngt annat tips?

Nej, ett objektiv kan inte vara för bra för en kamera. Det är för övrigt inte kameran som står för dina kontrastproblem utan optiken.

Det är väl snarare så att 24-70 har såpass mycket högre kontrast än 18-200 att en inställning som gav lagom med kontrast med 18-200 ger för mycket kontrast med 24-70. Har du testat att ställa ned kontrasten med 24-70?

Fast ändå är mitt bästa tips att fota i RAW och sedan justera kontrasten som du vill ha den i efterbehandlingen, i Lightroom eller något liknande program. Det ger helt andra möjligheter än Jpeg direkt ur kameran.

Är som sagt inte riktigt hemma med objektivet än. Hade inte riktigt väntat mig så exeptionell skilnad. (till det bättre) Har ställt ner kontrasten lite och kanske är det lite bättre. Men varför blir bilderna lite för mörka även med neutralinställning på kameran?
Visst borde man ta RAW men blir det inte ett jättejobb med efterbehandlingen? Men jag får väl ge mig in i det en dag.

Å andra sidan kan man köra JPEG och lagra olika inställningar för kontrast i minnesbankarna (finns fyra olika).

Fyra egna inställningsbankar i D200? Är det inte bara en som man kan ställa själv? De andra är väl förvalda.

Nej!
Det finns fyra minnesbankar med custominställningar för kameran ("analoga funktioner") och fyra "digitala" minnesbankar för t ex kontrast, JPEG/raw osv. En av dessa heter "shooting banks" och den andra kommer jag inte ihåg.

Är som sagt inte riktigt hemma med objektivet än. Hade inte riktigt väntat mig så exeptionell skilnad. (till det bättre) Har ställt ner kontrasten lite och kanske är det lite bättre.
Ok, hur mycket ställde du ned? Ibland är det bra att testa ytterligheterna för att se om ett visst problem beror på en inställning, om du testar att ställa ned kontrasten så mycket det går och sedan ett läge mellan det och det värdet du har nu så får du se om det är kontrastinställningen som behöver ändras. Sedan när du vet vad problemet är kan du testa dig fram till rätt värde.

Men varför blir bilderna lite för mörka även med neutralinställning på kameran?

Det är svårt att säga, för mycket kontrast kan göra bilder lite mörkare eller ljusare. Är det ett stort problem?

Har du provat att överexponera lite för att se om det blir bättre?

Visst borde man ta RAW men blir det inte ett jättejobb med efterbehandlingen? Men jag får väl ge mig in i det en dag.
Nej definitivt inte! Med ett program som Lightroom finjusterar du exponering, skugga, högdagrar, beskärning, kontrast och färgmättnad på 10 sekunder, enskilda färger, skärpa, brusreducering och lokala justeringar på 30 sekunder till. Sedan går det såklart att dra ut mer på tiden om man är väldigt noggrann med en särskild bild eller om man gjort ett misstag när man tagit bilden, men generellt sett går det väldigt fort. Dessutom blir resultatet minst lika bra som med Jpeg. Man behöver inte heller redigera alla bilder, RAW-filerna får en liknande behandling som Jpeg ur kameran när man importerar dem. Dessutom kan man skapa egna förinställningar och klistra in dem på bilderna om man generellt sett alltid gör en viss justering på alla bilder.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar