Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Kontorsbilder?

Produkter
(logga in för att koppla)

MickeS

Aktiv medlem
Hej,

Jag har nu fått i uppdrag att fotografera en person i kontorsmiljö. Ska ta bilder på personen med lite folk i bakgrunden.

Då undrar jag hur man gör det bäst.. Jag har en blixt som jag helst vill undvika. Jag har ingen studioutrustning. Finns det något smart knep att använda det befintliga ljuset på kontoret. Och finns det någon film som speciellt kan rekomenderas för ändamålet. Det ska vara färgfilm.

TACK!
micke

Fuji Reala är mycket bra till blandljus. Sedan behöver antagligen färgerna justeras en del vid kopieringen.

Du kan kanske prova med att förstärka takbelysningen något med slå en blixt i taket.

Inte ett helt lätt uppdrag.

Kontorsljuset är inte känt för att vara det roligaste. Vill du absolut undvika blixt så placera personen i fråga vid ett fönster och med en reflektor vid skuggsidan.

Använd en lite vidvinkligare glugg och ganska kort skärpedjup.

Filmvalet hade för mig varit enkelt: kodak porta 160 NC men många tycker nog att Fuji reala är ett likvärdigt alternativ.

gbjerne skrev:

Filmvalet hade för mig varit enkelt: kodak porta 160 NC men många tycker nog att Fuji reala är ett likvärdigt alternativ.

OK.. hur är det med portra 160 VC? Sitter på några sånna rullar nu. Provar den för första ggn, men har inte fått dom bilderna än så jag vet inte hur den blir.. Det är iofs bilder tagna utomhus.

Sen så kan det vara svårt att placera personen vid ett fönster. Eftersom hjag ska ta situationsbilder på honom. T.ex när han sitter vid sitt skrivbord, i ett möte osv..

VC filmen är underbar men enligt mig passar den bättre till renodlade porträtt i bra ljus.

Men visst skulle duen också fungera.

Gäller det situationsbilder tycker jag nog du skall överväga att använda blixt som Magnus skrev.
Slå den i taket eller väggen eller använd åtminstonde en bouncer.

En hyfsad vidvinkel ca 25-35 tror jag hade fungerat kalas.

Lycka till

Tack för tipsen.. Jag har ju en 28mm vidvinkel som jag kan använda. Och en bouncer till min blixt har jag också.

Anledningen till att jag är skeptisk till blixt är att jag så sällan har använt den och är väldigt osäker på vilka inställningar jag ska ha.

Min kamera är en gammal Konica FT1 och blixten heter LUXON 280AZ..
Kan nån säga om det finns generella regler för slutare/bländare inställning vid blixt foto?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar