Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Konstigt med filtret

Produkter
(logga in för att koppla)

Saarikko

Aktiv medlem
Är det mening att ett CPL filter ska se "oljig" ut när man tittar igenom sökaren?

Det är av märket Zomei (kinakopia?) som jag köpte billigt på FotoImport.se bara för att testa mig fram med innan jag går över till Pro osv..

Njaaa det ska det nog inte. Hur blir bilderna?

Du kanske skulle testa att tvätta av filtret om du inte har gjort det? Det är bara att ta lite vatten och diskmedel på en ren trasa eller något och torka av det försiktigt, spola med varmt vatten och dutta bort vattendropparna som blir kvar, torka inte ut dem.

Just reflexbehandlingen och ytan brukar vara det bästa kännetecknet på att ett filter varit billigt, smuts och vatten fastnar mycket värre.

Njaaa det ska det nog inte. Hur blir bilderna?

Du kanske skulle testa att tvätta av filtret om du inte har gjort det? Det är bara att ta lite vatten och diskmedel på en ren trasa eller något och torka av det försiktigt, spola med varmt vatten och dutta bort vattendropparna som blir kvar, torka inte ut dem.

Just reflexbehandlingen och ytan brukar vara det bästa kännetecknet på att ett filter varit billigt, smuts och vatten fastnar mycket värre.

Kan man ens tvätta Polariseringsfilter med tanke på att de är 2-delade?

När jag testkörde så tyckte jag inte att bilderna fick någon förbättring alls. Det blåa var lika ljust som innan hur jag än vände på filtret.

Är det något särskilt märke som rekommenderas och hur pass kostar de, när det gäller polariseringsfilter? Och behövs det såna filter ens när man är ute och fotograferar?
Vad är de absolut vanligaste filtren och varför behövs det? Till vilken nytta?

Läste lite hastigt om de olika, men jag ser ingen "funktion" med t.ex Soft/Fantasy, Starlight, ND osv filter. ND kan man få genom att använda längre slutartid helt enkelt, behövs inget filter för det. Starlight ger bara för mycket förvirring och trassel, enligt mitt tycke, samt Soft/Fantasy kan man göra med Photoshop i efterhand osv...

Läste lite hastigt om de olika, men jag ser ingen "funktion" med t.ex Soft/Fantasy, Starlight, ND osv filter. ND kan man få genom att använda längre slutartid helt enkelt, behövs inget filter för det.

ND-filter är ju mörkare och hindrar ljus från att komma in i kameran. Längre slutartid gör motsatsen - det kommer in mer ljus. Det blir användbart när man vill ha långa slutartider, trots att det är för ljust där man vill ta bilden, t.ex när jag fotat vatten med långa tider.
Skulle jag försöka med det mitt på dagen utan ND så skulle det inte funka för att allting skulle bli överexponerat även på minsta bländaren. (Sen gillar jag bilderna mer där man överdrivit slutartiden ordentligt också :p )
Så dom finns det användning för iaf.

Är det något särskilt märke som rekommenderas och hur pass kostar de, när det gäller polariseringsfilter? Och behövs det såna filter ens när man är ute och fotograferar?

Köpte ett dörr cpl på cyberphoto, fungerade mkt bra. Dock ej till för mkt vidvinkel, gäller väl alla cpl som jag förstått.

ND kan vara bra för att förlänga slutartiden. Men det används inte bara för effekter med lång slutartid(vatten tex) utan även för att kunna använda full öppning i dagsljus tex om man vill fota porträtt med kort skärpedjup.

När jag testkörde så tyckte jag inte att bilderna fick någon förbättring alls. Det blåa var lika ljust som innan hur jag än vände på filtret.

Hej, effekten varierar dramatiskt med vinkeln mot solen. Med solen rakt i ryggen blir effekten liten/ingen. Med solen i 90 graders vinkel kan man (åtminstone med mitt filter) få himlen löjligt mörkblå - lagom är bäst.

Kan man ens tvätta Polariseringsfilter med tanke på att de är 2-delade?

Läste lite hastigt om de olika, men jag ser ingen "funktion" med t.ex Soft/Fantasy, Starlight, ND osv filter. ND kan man få genom att använda längre slutartid helt enkelt, behövs inget filter för det. Starlight ger bara för mycket förvirring och trassel, enligt mitt tycke, samt Soft/Fantasy kan man göra med Photoshop i efterhand osv...

Klart man kan tvätta filtret, det har bara ett glas!

Har du läst om när ett polfilter ger störst effekt och när det inte ger någon effekt alls? Jag skulle väl säga att kvalitetsfilter kostar 600-1000 kr för 77 mm, billigare för mindre diametrar.

Mer än polfilter behöver man sällan till digitalt. Funktionen hos ND verkar du dock ha missförstått, de ska användas när man vill ha så lång slutartid att bilden blir överexponerad utan filtret eller när man vill använda så stora bländare i starkt ljus att kamerans kortaste slutartid inte räcker till. Soft/fantasy skulle aldrig falla mig in att förorena en bild med ;-)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar