Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Konstigt fel på OM-1

Produkter
(logga in för att koppla)

exp

Aktiv medlem
Hej

Jag har en Olympus OM-1 som jag användt ett tag men nu verkar det som om det är något fel på ljusmätare, eller ja det har alltid kännts som om den har slagit lite fel även fast jag har helt nya batterier. Fast bilderna har alltid blivit rätt exponerade.

Det var först när jag gemförde med min kompis OM-1 med precis samma objektiv som jag märkte att det skilde ungefär 2-3 bländarsteg eller 2-3 steg i tiden när vi riktade kamerorna mot samma punkt.

Tex om vi riktar kamerorna mot en vit väg och ställer in bländaren på 2.8 så får jag tiden 1/60sec och han får 1/250 del.

Kan det verkligen skilja så mycket med samma kamera och samma optik?

Det låter ju som om det är något fel med min kamera, och jag har alltid märkt att det har varit svårt att få bra tider även fast det är bra ljusförhållanden. Men jag har nästan aldrig fått dåligt exponerade bilder.

Någon som har en anning om vad det kan vara?
 
Vad har ni för batterier? Är nån av kamerorna modifierade för icke-kvicksilverbatterier?

OM-1 är konstruerad för 1.35V kvicksilverbatterier som inte längre får säljas. Sätter man i ett modernt alkaliskt batteri ger det 1.5V vilket leder till att ljusmätaren visar fel. Antingen kan man då modifiera kameran för den typen av batterier eller använda nån slags zink-luftbatteriet som ger samma spänning som kvicksilverbatterierna.
 
Ja något sånt skulle det ju kunna vara, jag har för mig att det var något speciellt med batteriet när vi skulle byta det, tror det var någon fotohandlare som fixade,

Men det låter ju som om det skulle kunna vara felet.

Tack så mycket för det snabba svaret!
 
Och det är HANS som är fel! Du har antagligen rätt spänning medans han har för hög i sin!

/ Johan
 
okej då skulle det alltså vara min kamera som är fel. Har inte riktigt koll på vad jag har för batteri i, men jag brukar inte få underexponerade bilder och när vi jämförde med några EOS 3000 så exponerade min kamera ungefär likadant, medan olles låg ungefär två steg under hela tiden.
 
Jag hade en OM-1:a med dåliga batterier på en semester (på stenåldern) bilderna blev då överexponerade.
 
Det är som petter säger att vi har gemfört med andra kameror också, men jag tycker att det har varit svårt att få bra tider även fast det är bra förhållanden. Men jag har provat en film med den nu och ska se om det blir fel exponerat..!
 
Det var skumt att mätaren visar fel :/

Jag har själv en OM-1n och kör den med alkaliska 1,5V, men ställer in ISO-mätaren på 2/3 stegs underexponering (d.v.s. iso 160 vid iso 100-film osv). Jag har även jämfört med andra lite mer pålitliga ljusmätare och det verkar stämma bra.

Så har alltid fungerat kanon för mig, men jag har läst någonstans att exponeringsmätaren kan börja krångla om man har kameran liggande med påslagen ljusmätare under längre tider.
 
Hej!

När jag hade en OM 1n så körde jag också på en underexponering på 2/3 dels steg och det funkade utmärkt.


MVH Uffe
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.