Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Konstigt beteende Noise reduction ACR 6.5.0.216

Produkter
(logga in för att koppla)

Mas71

Aktiv medlem
Jag vet inte om jag totalt förbisett detta förr eller om det är ett problem i min Adobe Camera RAW.

Jag redigerar för tillfället nattbilder tagna med D7000 i ca ISO 1600.

1.) Deatail fliken: Drar Luminance (Noise reduction) till ungefär mitten (runt 50) så i princip allt noise försvinner, set jättebra ut

2.) Basic fliken: Går till Drar Recovery upp mot 10-20...då slås Noise reduction ut helt...i min Camera RAW...precis nör jag passerar 20 på recover slidern. Pang, allt noise är tillbaka.

Har också noterat att allt som mörkar ner, Exposure, Recovery, minskad Brightness...alla omedelbart slår ut den noise reduction jag gjort.

Har jag totalt missat något grundläggande här?

Jag känner inte igen detta. Jag kör Lightroom och har Canon men jag kan inte få fram något liknande.

Tyckte det här lät intressant nog för att testa själv men kan inte återskapa beteendet här. En del brus blir mer tydligt ju längre jag drar upp Recovery, framför allt färgbruset, men det finns ingen tydlig tröskel så som du beskriver. Använder Lightroom 3.5 och bilderna är från Canon 5D Mark II.

Tack för att ni testade. Jag kan återskapa detta på varje bild, det är dock så att olika bilder verkar ha olika tröskelvärde då bruset kommer tillbaka. Vissa kan jag dra till 30 på recovery andra kan jag inte ens dra till 1 innan det smäller. Och samma gäller då jag försöker mörka bilden med Brightness eller Exposure.

Använder inte Lightroom utan Camera Raw under Bridge/PS Cs5 i Windows 7.

Jag uppdaterade precis till ACR 6.6 och nu är detta problem borta.

Jag har irriterat mig på detta problem hela hösten.

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto