Annons

Konstiga färger vid fotografering - Hjälp en stackars nybörjare!

Produkter
(logga in för att koppla)

Lewinsky

Medlem
Hej på er!

Köpte för ett par månader sedan min första systemkamera och jobbar så sakteliga på att bli bättre på det här! Nu har det dock plötsligt dykt upp ett problem som jag hoppas någon här kan hjälpa mig att lösa. Plötsligt har vissa färger börjat bli helt off när jag fotar. Framförallt är det blåa nyanser som i princip helt tappar färgen och blir grå. Även andra nyanser är galna, men inte i samma utsträckning.

Hjälp mig! Vad kan problemet bero på? Kameran? Minneskortet (har testat att formatera om)?

Tackar på förhand!

Har du ändrat på någon "picture style"?

Fotograferar du JPEG i kameran?

Fotograferar du JPEG med aRGB i kameran och tittar på en skärm som endast klarar sRGB?

Är du osäker så gör en återställning av kameran till fabriksinställningarna.

Vill du få fler bra råd lägger du upp en exempelbild ;)

Har du ändrat på någon "picture style"?

Fotograferar du JPEG i kameran?

Fotograferar du JPEG med aRGB i kameran och tittar på en skärm som endast klarar sRGB?

Är du osäker så gör en återställning av kameran till fabriksinställningarna.

Vill du få fler bra råd lägger du upp en exempelbild ;)

Hmm, ja JPEG är det som gäller, men det är inget jag ändrat och det har fungerat finfint fram till nyss.

Jag har testat att återställa kameran och det hjälper inte.

Kameran jag har är en Canon EOS 1100D.

Laddar upp två bilder här o ser om det kan va till hjälp

Den första ska se ut så här:
http://www.designonline.se/Products/sek1/Trademark/Marimekko/4014/Kaiku+tyg

Den andra ska va en klarblå t-shirt

Bilagor

• IMG_1838.JPG
    IMG_1838.JPG
    59.2 KB · Visningar: 552
  • IMG_1839.JPG
    IMG_1839.JPG
    51.1 KB · Visningar: 567
Har du återställt kameran enligt "Reverting the Camera to the Default Settings" i manualen, inkl "Clearing all camera settings"? (Sidan 164 i den engelska...)

Om problemet kvarstår då så skulle jag säga att kameran är trasig, men detta känns verkligen som någon "kreativ" inställning.

Har du återställt kameran enligt "Reverting the Camera to the Default Settings" i manualen, inkl "Clearing all camera settings"? (Sidan 164 i den engelska...)

Om problemet kvarstår då så skulle jag säga att kameran är trasig, men detta känns verkligen som någon "kreativ" inställning.

Som sagt, jag har testat att återställa kameran. Det hjälpte inte. Lutar att det blir reklamation då helt enkelt...

Har bilderna horisontella ränder i större storlek eller är det något som har dykt upp i mindre storlek här på forumet? Isåfall tyder på att det inte är en inställningsfråga och att du gör alldeles rätt iatt reklamera....

Har bilderna horisontella ränder i större storlek eller är det något som har dykt upp i mindre storlek här på forumet? Isåfall tyder på att det inte är en inställningsfråga och att du gör alldeles rätt iatt reklamera....

Ränderna har tillkommit i efterhand. Reklamering it is.

Tackar trots allt för alla råd och förslag!

Ser märkligt ut.

Har du möjlighet att prova med ett annat minneskort så gör det innan du lämnar iväg kameran.

Kan du lägga upp ett par RAW-filer från kameran så vi kan analysera åt dig? Lite svårt att gissa från beskurna och bearbetade bilder.
Gärna på vardagliga välkända motiv på saker alla känner till färgerna på, tex bregott/fil -paket, en veckotidning, vägskylt i dagsljus.

Hmm, ja JPEG är det som gäller, men det är inget jag ändrat och det har fungerat finfint fram till nyss.

Jag har testat att återställa kameran och det hjälper inte.

Kameran jag har är en Canon EOS 1100D.

Laddar upp två bilder här o ser om det kan va till hjälp

Den första ska se ut så här:
http://www.designonline.se/Products/sek1/Trademark/Marimekko/4014/Kaiku+tyg

Den andra ska va en klarblå t-shirt

Hej !

Vilken ljuskälla ?
Ta en utomhusbild och ladda upp.

//MW

Oj, vilka ränder. Håller helt med Rickard, har du garanti kvar är det bara att lämna in kamera och minneskort. Det där är inte några kamerainställningar som blivit fel utan skrivfel från kamerans avläsning av bilden.

Har för mig att vi hade en tråd för nåt år sedan där skrivningen till minneskortet blev korrupt, med ränder och färgfel. Dina bilder påminner om detta.

Att färgerna blir konstiga finns det väldigt många skäl till. Svårt att säga utan att titta på raw-filen.
Ränderna däremot ser konstiga ut. Ser inte ut som när kortet ger upp.
Verkar mer vara att något i utläsningen från sensorn som är fel.
Du bör nog lämna kameran till en Canon verkstad.
Lär tyvärr ta lite tid innan du får tillbaka den.
2-3 veckor kan du nog räkna med.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar