Annons

Konstig rand vid scanning

Produkter
(logga in för att koppla)

Kodiak

Aktiv medlem
Hej!

Har inte scannat på ett tag...

Idag när jag skulla scanna in några dior så kommer det en konstig rand på bilden jag får ut. Se den bifogade bilden...

Linjen är i samma riktning som hållaren rör sig. Kollar man på de lite noga så är det lite regnbågsfärger i den... Vet inte om det syns på den här bilden. Inget som syns på diat eller någon repa som blir eller något sådant.

Använder Windows XP, Minolta Dual Scan III med den medföljande programvaran.

Vad har hänt och vad gör jag för att åtgärda???

Tack på förhand!
Svante
 

Bilagor

  • dual 201.jpg
    dual 201.jpg
    46.8 KB · Visningar: 1,036
Kodiak skrev:
Ett utsnitt/förstoring

Detta ser ut som ett brytningsfel, har du kollat att det inte ligger smuts på sensorn.
Vänd diat upp och ner och scanna in på nytt, se efter om felet ligger på samma plats i bilden. dvs denna gång bland granarna
Vacker vinterbild

mikael
 
Hej!

Vänder jag på diat så blir det en rand på motsvarande plats i scanningen. Lika om jag provar någon annan bild...

Hur gör jag ren sensorn?? Jag blåste lite men det hjälpte ju inte nämvärt...

Mvh
Svante
 
hej,

jag har samma problem med min minolta scan IV. jag har inte lyckats lösa problemet helt, men följande hjälper kortsiktigt:

- starta om skannern ger ett tillfälligt uppskov som gör att jag kan skanna 2-4 bilder utan rand.

- randen dyker upp mycket mer sällan om jag skannar oramade diaremsor.

Nic
 
Det finns ett avlångt hål i filmhållaren i den ände som går först in i scannern. Detta hål används för Kallibrering av sensorn. Ligger det damm där eller ett hårstrå över den så blir kallibreringen fel och när du sedan skannar bilden får du en längsgående rand längs bilden. Pröva igen efter att ha blåst rent hålet (oavsett om dammet är synligt eller ej). Hade lortet varit på sensorn had kallibreringen sannolikt minskat effekten av det och det hade inte framgått lika tydligt. Samma fenomen dyker upp På epsons flatbäddscanrar (säkert andra också) med filmdel om det ligger damm närmast locket där det även där finns en ruta urtaget ur hållaren just för kallibrering.

Har för mig man tryckte ctrl-i för att köra kalibreringen på nytt med Minolta filmscannrarna (jag har Minolta Dimage Elite II och det är samma mjukvara som till Dual III men det var ett tag sedan jag använde den)
 
Senast ändrad:
Skulle tro att det är datorn som ger randen, programmet har problem med minneshanteringen eller överföringen till datorn.
Prova uppdatera programvaran, se till att inga konflikter finns med övrig hårdvara.
Prova att skanna när du satt ner bilskärmens upplösning.
Frigör så mycket minne du kan och se om det gör skillnad.
Mer minne i datorn.

Lycka till.
 
Jag tror inte på att det är minnes/hårdvaruproblem. Prova att göra ren hållaren innan du börjar fippla med hårdvara/mjukvaruupdateringar.

Testa enklaste "lösningen" först ;-)
 
Jag har haft samma problem och tror inte att det är hållaren. Det är antingen sensorn, smuts eller annat eller mjukvaruproblem.
Jan
 
Hej!

Har 3,2 Ghz processor, 40 Gb ledig hårddisk och 1 Gb internminne. Det borde väl räcka för att köra scannern och Photoshop CS???? Så minne tror inte jag på men jag kan ju inte sånt där...

Är på jobbet nu så jag kan inte kolla om det är nåt vaj (typ hårstrå, damm el dyl i det avlånga hålet) på hållaren.

Det som talar för programstrul är i så fall att jag sedan sist jag använde DS 3 har installerat min gamla flatbäddsscanner för att läsa in någon text i ngn tidning eller vad det var...

Om det är skräp på sensorn, hur gör jag ren den?

Mvh
Svante
 
Är det smuts så prova att blås bort smutsen.
Jag vet inte hur just din scanner är uppbyggd, däremot har jag ägt och använt ett antal scannarar från andra märken genom åren.
Mina Nikon scannrar kan jag öppna, i scannern sitter ljuskälla,objektiv , spegel och avläsare.

På alla dessa ytor kan det komma damm.
Just detta avgränsade streck tyder på att något kan ligga i vägen mycket nära sensorn.

Det kan också vara som någon nämner ett störningsfel, jag har på tidiga scannrar Polaroid 35, 35+ fått liknande streck, då var det fel på en scssi kontakt.

Förslag, ta scannern till en annan dator och testa .
Kolla att du inte får en signalstörning, dålig kontakt/kabel.

Mikael
 
OK, provade att blåsa men det fungerade inte men får väl blåsa hårdare. Kan man använda tryckluft eller blir det för våldsamt??

Sen ska jag kolla hålet på hållaren.

Har inte möjlighet att testa på en annan dator (den har fungerat tidigare på den här datorn).

Vad jag vet så går den inte att öppna men det ska jag kolla också.

Prova en annan kabel kan jag också göra (och kolla så att den befintliga är riktigt isatt).

Sen är det väl att prova att ominstallera mjukvaran som är kvar....

Fler förslag??

Mvh
Svante
 
Kodiak skrev:
OK, provade att blåsa men det fungerade inte men får väl blåsa hårdare. Kan man använda tryckluft eller blir det för våldsamt??

Sen ska jag kolla hålet på hållaren.

Har inte möjlighet att testa på en annan dator (den har fungerat tidigare på den här datorn).

Vad jag vet så går den inte att öppna men det ska jag kolla också.

Prova en annan kabel kan jag också göra (och kolla så att den befintliga är riktigt isatt).

Sen är det väl att prova att ominstallera mjukvaran som är kvar....

Fler förslag??

Tryckluft är inte bra, om du använder luft på burk skall flaskan hållas rak , ha stått stilla ett par timmar (får ej omskakas)så inget drivmedel eller annat kan hänga med ut.

mikael

Mvh
Svante
 
Har för mig att jag läste om ett liknande problem med streck på inscannade bilder på en Minolta scanner och det berodde på kabeln, tydligen kunde det bli störningar i signalen om kabeln var dålig eller av dålig kvalité.

/Jonas
 
Uppgradera till vad? Vuescan?

Eller menar du uppdatera den vanliga, gamla programvaran?

Svante
 
Kodiak skrev:
Uppgradera till vad? Vuescan?

Eller menar du uppdatera den vanliga, gamla programvaran?

Svante

Jag uppgraderade inte hela programvaran. Bara drivrutinen för scannern. Det fanns då en ny sådan på minoltas site. Om samma fel kvarstår/har återuppkommit i Dual Scan III så förvånar det mig, men effekten är exakt samma. Linjen ligger på samma plats i bilden.
 
Kodiak skrev:
Uppgradera till vad? Vuescan?

Eller menar du uppdatera den vanliga, gamla programvaran?

Svante

3an använder egen drivrutin för kommunikationen, som vuescan också använder.
Du kan t ex inte BARA installera vuescan, och skippa "vanliga programvaran".

Det finns uppgradering för drivrutinen på minoltas sida.

/Henri
 
Att Minolta i en senare version (Dual Scan III) "glömmer bort" att i installationen se till att man får senaste drivrutin med förvånar mig inte. Minolta är som jag ser det lite sånna, man måste jobba själv för att få det rätt. Det gäller både programvaror och support.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.