Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Konstaterad bildstöld

Produkter
(logga in för att koppla)
Summering

OK många turer var det under sommaren som gick.

Jag fakturerade drygt 30.000 enligt SFF:s prislista, fakuran gick i vanlig ordning via Frilansfinans.
FF återkom till mig och sade att pga av att kunden inte var kreditvärdig så kunde de inte betala ut fakturan som de normalt gör direkt, utan först då kunden betalade. De i sin tur bestred fakturan och efter många turer och påtryckningar kontaktade deras frilandsskribent mig. De (VD:n, ekonomiansvarig och Frilansskribenten) tyckte fakturan var hutlös och saknade grund. De menade på att de normalt betalar 500 kr per bild för jobb de beställt. Jag gick med på att ändra användningsrätten till 1 år istället för 3 och en upplaga på 550.000 plus websidan http://www.villatidningen.se/exterior/grilla-med-johan-drevhage Denna faktura på 10.000 har de också bestridit och vill betala 2 x 500 kr. De påstår att de köpt en artikel och att frilansskribenten tagit bilderna från Facebook som äger upphovsrätten. För att visa att de ändå är seriösa vill de betala 1000 kr. Just att de inte är seriösa är enligt mig ställt utom allt rimligt tvivel.

Summering

1. De tar bilder från nätet
2. De publicerar detta en miljonupplaga av ett magasin plus sin websida utan referens till fotografen
3. Skyller på varandra hit och dit
4. Erbjuder ingen för båda parter vettig uppgörelse
5. Fortfarande efter över 2 månader inte publicerat fotografens namn
6. En hel del tidigare skulder hos kronofogden, bla något så trivialt som en p-bot…

De är ännu ett exempel på ett företag som tror de bara kan ta bilder och använda, jag å andra sidan har kameror, datorer och studio för en kvarts miljon och lägger tusentals timmar på efterbearbetning, men ska inte ha någon ersättning. 500 kr per bild är ett skämt.

Nu återstår enbart en rättsprocess som jag ser det, men med sådana fula fiskar känns det som att den blir långdragen

Synpunkter/tips/råd ?

OK många turer var det under sommaren som gick.

Jag fakturerade drygt 30.000 enligt SFF:s prislista, fakuran gick i vanlig ordning via Frilansfinans.
FF återkom till mig och sade att pga av att kunden inte var kreditvärdig så kunde de inte betala ut fakturan som de normalt gör direkt, utan först då kunden betalade. De i sin tur bestred fakturan och efter många turer och påtryckningar kontaktade deras frilandsskribent mig. De (VD:n, ekonomiansvarig och Frilansskribenten) tyckte fakturan var hutlös och saknade grund. De menade på att de normalt betalar 500 kr per bild för jobb de beställt. Jag gick med på att ändra användningsrätten till 1 år istället för 3 och en upplaga på 550.000 plus websidan http://www.villatidningen.se/exterior/grilla-med-johan-drevhage Denna faktura på 10.000 har de också bestridit och vill betala 2 x 500 kr. De påstår att de tagit bilderna från Facebook som äger upphovsrätten men för att visa att de är seriösa vill de ändå betala 1000 kr. Just att de inte är seriösa är därmed ställt utom allt rimligt tvivel.

Summering

1. De tar bilder från nätet
2. De publicerar detta en miljonupplaga av ett magasin plus sin websida utan referens till fotografen
3. Skyller på varandra hit och dit
4. Erbjuder ingen för båda parter vettig uppgörelse
5. En hel del tidigare skulder hos kronofogden, bla något så trivialt som en p-bot…

De är ännu ett exempel på att företag tror de bara kan ta bilder och använda, jag å andra sidan har kameror, datorer och studio för en kvarts miljon och lägger tusentals timmar på efterbearbetning, men ska inte ha någon ersättning på 500 kr per bild är ett skämt.

Nu återstår enbart en rättsprocess som jag ser det, men med sådana fula fiskar känns det som att den blir långdragen

Synpunkter/tips/råd ?

Så där ska det förstås absolut inte få gå till.

Kontakta BO på en gång, eventuella sympatier för tidning / frilansare är ju förbrukade.

Det är tidningen som ska kontrollera att bilderna är ok att publicera och att i detta fall "frilansaren" har tillstånd eller äger bilderna.
Klart du ska gå vidare!
Vad de brukar betala för en bild har inte ett dugg med detta att göra!
Gå in hos din handlare stoppa en oxfilé innanför jackan, du blir upptäckt erbjud att betala 199 kr, kilot för det är vad du högst betalar när du handlar i vanliga fall, tror du kommer att bli åtalad för stöld även om du betalar fullt pris.

Det är tidningen som ska kontrollera att bilderna är ok att publicera och att i detta fall "frilansaren" har tillstånd eller äger bilderna.
Klart du ska gå vidare!
Vad de brukar betala för en bild har inte ett dugg med detta att göra!
Gå in hos din handlare stoppa en oxfilé innanför jackan, du blir upptäckt erbjud att betala 199 kr, kilot för det är vad du högst betalar när du handlar i vanliga fall, tror du kommer att bli åtalad för stöld även om du betalar fullt pris.

Bra input!

Jag kommer anlita BO (se ovan) och detta är ju ett klockrent fall av bildstöld så jag ser goda möjligheter framöver :)

Bra input!

Jag kommer anlita BO (se ovan) och detta är ju ett klockrent fall av bildstöld så jag ser goda möjligheter framöver :)

Jo det trodde jag hade retts ut ovan, du ska inte ha någon diskussion med frilansaren, bara tidningen, det är de som har det juridiska ansvaret mot dig.

Tidningen kommer antagligen i sin tur vältra över en del av eller hela beloppet på frilansaren. men det behöver du inte tänka på.

I vilket fall, det är tidningens ansvar att se till att de har tillåtelse att publicera bilderna.

Jo det trodde jag hade retts ut ovan, du ska inte ha någon diskussion med frilansaren, bara tidningen, det är de som har det juridiska ansvaret mot dig.

Tidningen kommer antagligen i sin tur vältra över en del av eller hela beloppet på frilansaren. men det behöver du inte tänka på.

I vilket fall, det är tidningens ansvar att se till att de har tillåtelse att publicera bilderna.

Precis, läs Ansvarig Utgivare´s ansvar

Mänskligheten alltså... att de inte har någon som helst förståelse för allt jobb som en bild faktiskt innebär är givetvis ingen som helst anledning till att tro att de har rätt att sätta pris på stulen bild själva. De har gjort bort sig, dags att bita i det sura äpplet och betala. Stå på dig, känns som ett solklart fall av bildstöld.

Mänskligheten alltså... att de inte har någon som helst förståelse för allt jobb som en bild faktiskt innebär är givetvis ingen som helst anledning till att tro att de har rätt att sätta pris på stulen bild själva. De har gjort bort sig, dags att bita i det sura äpplet och betala. Stå på dig, känns som ett solklart fall av bildstöld.

Tyvärr finns det en del som faktiskt förstår att det ligger mycket med jobb bakom men helt enkelt vill försöka slippa betala för det.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar