Annons

Konica

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej alla fotovänner, ge mig ett svar nu!

Som nybörjare har jag ärvt en system kamera Konica T-cx med diverse gluggar och annat som går att använda. Men nu funderar jag på att köpa något annat Konica hus till mina gluggs. Men då kommer det hela, mina gluggar passar ju bara på detta hus samt efterföljarna till Konicas T-CX. Men frågan lyder som följer;
Vilker konica hus kom efter TC-X? Ge mig nu svaret på, vilket var det kamera hus i Konica serien som kom efter detta nämnda hus eller vilka var dom efter följande husen? Vill behålla gluggarna som jag har nu då jag fått höra att dom är väl värda att köra vidare på i nybörjar stadiet.
 
Jag misstänker att det inte finns några efterföljande hus eftersom TC-X kom 1985.
Mvh/Gunte..
 
TC-x är en instegskamera i Konicasortimenetet som kom i mitten av 80-talet. Efter detta har det inte kommit några nya konstruktioner. Konica valde att inte tillverka autofokuskameror och föll därefter bort ur konkurensen.

Om systemkamerahuset fungera fint tycker jag du fortsätter att använda det. Det finns flera modeller ur Konicas dåvarande sortiment till vilka dina objektiv passar. Det jag minns från de andra modellerna är att de gärna vill ha kvicksilverbatterier med spänning 1,35 V, vilka är svåra att få tag på idag. Visserligen kan de ersättas av 1,5 V batterier men kräver kalibrering av ljusmätaren med hjälp av en annan kamera.

Nåväl när jag köpte min Konica TC-x 1988 valde jag mellan den och två andra modeller. Som sagt minns jag inte vad de hette, men de hade mer elektromekanik och lysdioder i sökaren för indikering av slutartider. TC-X är helt mekanisk och fungerar utan batteri.

Bilder tagna med TC-X:

Bild 1

Bild 2
 
Konica TC-X

Tyvärr misstänker jag att bländar mätaren visar lite fel. Bilderna blir lite mörka och det är jobbigt att ställa in så jag funderar på att gå vidare med annat hus.
 
Re: Konica TC-X

suzukisamurai skrev:
Tyvärr misstänker jag att bländar mätaren visar lite fel. Bilderna blir lite mörka och det är jobbigt att ställa in så jag funderar på att gå vidare med annat hus.

Mät med en referenskamera och gör justeringarna genom att justera ISO-talet om mätaren visar fel. Nu är inte ljusmätaren av 35-zonstyp utan av 1-zonstyp. Alla ljusmätare anser att världen i genomsnitt har 18% reflexion och ger därför värden för detta.

På vilket sätt har du konstaterat att kameran mäter fel?

Med diafilm?

Hur mäter du ljuset?
 
Fel batterier

Att exponeringsmätaren visar fel, beror på att du har 1,5v batterier i kameran istället för 1,35V. Köp batterier med rätt spänning, alternativt kompensera med att sänka ASA-inställningen. Om du kompenserar måste du köra med 1,5V silveroxidbatterier och aldrig alkaliska.

Sök i forumet, så hittar du flera tips angående batterier och Konica.

/Anders
 
Re: Fel batterier

Pingo skrev:
Att exponeringsmätaren visar fel, beror på att du har 1,5v batterier i kameran istället för 1,35V. Köp batterier med rätt spänning, alternativt kompensera med att sänka ASA-inställningen. Om du kompenserar måste du köra med 1,5V silveroxidbatterier och aldrig alkaliska.

Sök i forumet, så hittar du flera tips angående batterier och Konica.

/Anders

Min Konica TC-X tyckte om vanliga brunstensbatterier 1,5 V av AAA-typ.

Bild på hur min kamera såg ut (innan jag dumpande den i soprna efter att slutaren givit upp)
http://cybernetdenis.net/tcx-pix.htm
 
Du har rätt:.:

Jag blandade ihop modellerna. Min gamla TC kör knappceller med 1,35V i orginal.

/Anders
 
mäter fel

Jag kör med vanligt AAA batteri i kameran köpt på macken där jag bor, jag mäter bländaren med mätaren i kameran. Har för övrigt den ställd på bländar automatik och ändrar bara tiden. Framkalla filmen har en kompis gjort åt mig och vi har märkt att filmen blir mörk, den har således fått dåligt med ljus på sig antingen genom förliten bländare eller för snabb tid. Kompisen sa att detta kan bero på att bländaren visar fel värde.
 
Svartvit film = mörka negativ = mycket ljus.

Bländarlammelerna kan vara ett problem att de inte bländar ned.

Slutaren kan vara öppen för länge.

Felinställd kamera.

Har filmen DX-kodning och fungerar avläsningen. Har du provat att manuellt ratta in rätt filmkänslighet på kameran?

Om du kör med automatiken, ska objektivets bländarring vara inställd på "AE", så plockar objektivet bländarvärdet från kameran med hjälp av metallspröt i fattningen.

Vill även minnas att det ljusmätaren har en nål visar bländarvärdet som optiken ska vara inställd på vid given slutartid.

Har du en annan kamera tillgänglig kan du göra följande test av ljusmätaren.

- Ställ in samma filmkänslighet på båda kamerorna t ex ISO 100.

- Hitta en jämnt belyst yta, t ex skrivbordet.

- Ställ in kamerorna på största gemensamma bländare t ex 5,6.

Om mätarna går rätt ska båda kamerorna ge er samma tid. Om inte kolla hur mycket din avviker. Fördubblingar och halveringar av tiden motsvarar hela steg. Se sedan om det är genomgående.

Sedan finns ju grundkontroller att göra det är att titta genom optiken om det beter sig som det ska vid de olika bländarvärderna om det blir skillnad i storleken på hålet och om slutaren beter sig som den ska.

Ljusmätning är i sig en konst och kamerans ljusmätare är ingen exakt vetenskap.

Några tips vid ljusmätning.

- Snö öka exponeringen 2 steg
- Kolsvart, minska exponeringen 2 steg
- Insidan av handen, öka exponeringen 1 steg (perfekt ljusmätarreferens ca 32 % reflexion)
- Frisk grön gräs matta, lita på ljusmätaren (ca 18% reflexion)


Det skulle vara intressant och se vad en annan kamera får för bilder med en kamera på samma motiv, identiskt inställd.
 
Det är inte så att din kompis framkallar så att negativen blir konstiga?
För att testa exponeringen kan det vara lämpligare att fota en rulle diafilm. Den är ju känslig för felexponering, men framkallningen är standardiserad. (För svartvit film är det ju tvärtom. Den klarar felexponering, men framkallningen kan variera beroende på vem som utför den.)
 
Konica TC-X

Jag och min foto kompis har samkört våra kameror, ISO 100 på båda samt tid 60 samt bländar automatik. Då visade min två steg fel. Jag fick ställa min ISO på 800 för att vi skulle få samma bländar värde.
 
Konica problem

Jepp så kan det heta ja, men nu har jag iaf inköpt mig en Canon EOS 1000 FN med glugg för 600 bagisar. Jag lämnar således konica problemet åt sidan och fortsätter med denna mycket fina kamera. Tack för era svar...
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.