Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Kompressor för renblåsning...

Produkter
(logga in för att koppla)

quarc

Aktiv medlem
Tyckte detta borde diskuterats redan, men jag kunde inte hitta något inlägg.

Snart blir jag färdig med mitt nya fotolabb (digitalt). Där skall byggas ljusbord och installeras datorer, scannrar och skrivare. Och till allt detta så behöver man ju ren fin tryckluft...

Nu är frågan om någon har ett tips på en bra (och billig) kompressor. Den skall ju generera ren luft (räcker det med en s.k. oljefri, eller kan det finnas 'gammal' olja i en sådan?), och vara tyst.

Det tystaste är ju om den har så pass stor tank så att man nästan aldrig behöver köra kompressorn, men typ 10-20 liter borde väl räcka länge för bara renblåsning. Problemet med dessa är att de är på över en hk, och nog lär bullra en äldig massa NÄR de går igång. Funderade på att köpa en liten för airbrush, fixa en lämplig tank och tryckregulator själv (kanske ett batteri av PET-flaskor som jag har hört skall tåla ett par BAR, eller ett gammal expansionskärl, eller varför inte en gammal gasolflaska... Men något färdigt vore ju smidigast. Alla ni med smarta lösningar redan installerade, hur har ni gjort?

/Peter A

Jag har ännu inte gjort men jag planerar. Till att börja med så kommer en kompressor för eller senare skicka med oljefilm i luften om den inte är byggd för att inte göra det. Många kompressorer gör det dessutom medveten för att smörja sig själv så att säga. En oljefri kompressor kostar ganska mycket...

Ett annat alternativ är att köpa luft på burk, oxå det det ganska dyrt. 150:- för en halv liter. Där är det dessutom problem med att munstyckena är för trånga så det bildas kondensfukt vid utblås när luften expanderar, inte så bra.

Det tredje alternativet som jag har, och som jag själv ska genomföra, är dykflaskor. Det är inte så billigt i inköp. Flaskan kostar väl ett par tusen iaf även som begagnad. Till detta krävs en regulator, och jag har inte hittat några andra regulatorer som passar annat än dykregulatorer. Där kostar den billigaste regulatorn drygt 1200:-. Till denna regulator kan du sedan fästa slang och utblåsmunstycke, finns hos dykhandlaren. När man väl har denna utrustning så finns det en del fördelar.

Till att börja med så är luften helt torr och oljefri, inga dykare vill ha vare sig fukt eller olja i andningsluften. Det första för att flaskan i så fall skulle rosta då de flesta är byggda i stål och det andra för att man inte har lust att somna på 20m. Sedan är det ganska billigt att fylla en dykflaska, högt räknat 50:-. Men då får du nästan tre kubikmeter luft vilket borde räcka hela vintern i mörkrummet utan vidare.

Denna lösning är inte bara för dykare. Det krävs nämligen inte något certifikat för att köpa flaska, förstareg och fylla luft. Det är tydligen så pass vanligt att olika företag använder dessa flaskor för tryckluftsdrivna verktyg av olika slag. Jag har själv sett stallen i STCC använda sig av dessa. Är man dykare så gör man ju två flugor på smällen genom att dels ha luft till mörkrummet och dels tills man ska ner under ytan.

Mvh
Maverick

Jag upplever inte damm som något större problem och anser nog att tryckluft i "labbet" är bara ett sätt att flytta runt dom små partiklarna.Överväg gärna en dammsugarlösning istället ev,med en burk luft för dia och sprit för allmän avtorkning.
Har tidigare använt en handdammsugare med smalt,10 mm,plaströr som munstycke för finputsning och kan säkert även utrustas med fin borste från en "gummiblåsa"
mvh/gunte..

Det är sant att man igentligen inte ska ha tryckluften i mörkrummet utan snarare utanför...

Fast man har ju inte alltför mycket utrymme. Gummiblåsa fungerar men inte så bra tycker jag. Däremot har jag en antistatduk som jag torkar av negget med först. Annars kan man nog blåsa bäst man vill utan att det hjälper. Tryckluften tycker jag annars är ovärderlig.

Mvh
Maverick

Varför inte köpa en Minikompressor för Airbrushmålning,
Kostar från strax under Tusenlappen, Finns hos Clas Ohlson eller närmaste hobbyaffär.
En enkel Airbrush kostar inte så mycket och duger bra till renblåsning.
Fördelen är att du alltid har luft då du behöver, inget påfyllande av tryckflaskor, och jämfört med luft på burk så är det en engångskostnad som snabbt betalat tillbaka sej

Jag kör med en permanentsmord (= oljefri och oljefri luft) kompressor från Biltema med en tank på 24 liter. Dessa är billiga. Även om luften inte innehåller olja, är den inte kliniskt ren. Rengör alltså inget alltför dyrt. :) Dessutom innehåller luften vatten som kondenseras på det du blåser rent. Skaffa en vattenavskiljare för några hundralappar till, om det är ett problem.
Visst, de här kompressorerna låter MYCKET illa, men även en liten rackare för oväsen, och fördelen med en med tank är att du kan låta den gå när du är i ett annat rum, sedan stänga av kompressorn när du blåser rent och då ha det tyst.

Vad du än gör, bygg inte egen "tank" av PET-flaskor, expansionskärl eller liknande. När den exploderar, inser du varför (struntar du i denna varning, se i allafall till att provtrycka den med vatten först).

Kompressorn från ett gammalt kylskåp fungerar bra, ger inga höga tryck eller flöden men är tillräckligt för renblåsning.
MEN, hänta den från ett skåp som har tömts på kylmedium av en miljöstation.

Jag får tacka för svaren. Det låter som att en oljefri skulle kunna fungera. Får väl ställa den en bit bort och dra en lång slang för att minska bullret.

/Peter Atterfjäll

Jag måste få oponera mig lite mot användandet av kompressorer från Biltema, ledsen Q.

Dels så är dessa kompressorer troligen smorde vid tillverkningen. Sedan tillkommer problemet med att en kompressor drar in luft nånstans ifrån, vilket utan regelbunden service av filter garanterat kommer att ge diverse kemikalier i utluften med tiden. Ännu snabbare fukt. Dessa små mängder som vi pratar om kanske inte ger en synbar påverkan direkt. Men det kommer garanterat att påverka hållbarheten på negativen.

Men alla gör ju som man vill, men den absolut renaste luften hittar du hos dykbutiker eller andra stationer som fyller andningsluft.

Mvh
Maverick

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar