Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Komplettera min Nikonutrustning F90x förslag på objektiv behövs

Produkter
(logga in för att koppla)

kimra

Medlem
Hej alla Nikonister !
Jag funderar på att kompletter min kameraväska med något så modernt som en autofokus system kamera och ett objektiv till den, jag funderar på F90x.
Jag har i Nikon väg:
F3 HP och en DW-3 sökare
MD-4
135mm 2.8 Nikon objektiv
50mm 1.8 Nikon objektiv
28mm 2.8 sigma med motljusskydd
Till blixten har jag en AS-4, blixten är av märket Braun tror jag.
Jag har några frågor till er.
Först naturligtvis om själva huset, är det något speciellt för F90x och andra af man behöver se på ett begagnat hus?
Vad behöver man tänka på? Finns det något alternativ till F90, kanske F80?

Jag behöver också ett objektiv antar jag, vilket? Jag antar att ett zoomobjektiv vore praktiskt, jag har undvikit zoomobjektiv förut. Jag har en Canon As-1 som har 32mm lins som jag gillar att använda till porträtt i miljö och jag har funderat på att köpa ett 35mm till F3an.
Så jag behöver förslag på billigt och ljusstarkt af objektiv som kompletterar mina andra objektiv, det behöver inte vara Nikon men helst ska det vara 52mm gänga.

Motor/batteripak. beteckningar vore trevligt.

Jag väntar med min digitala komp. tills digitala system kameror blir bättre och billigare, men jag kommer alltid att behålla min F3.
Jag har bara haft manuella kameror förut, jag har en Rolleicord också som jag använder och kommer att behålla.
Tack i förhand till alla kloka Nikonister och andra människor.
 
Hej Marianne,
vet inte om det har betydelse för dig men F90x klarar inte de nya G-objektiven (utan bländarring) så där är F80 bättre. Inga funderingar på D70(s) ? ;-). Kanhända klarar kanske inte de kamerorna dina objektiv.

mvh/Kalle (med D2x som klarar alla objektiv men är dyr,klumpig och alldeles fantastisk :)
 
F90x är en fin och robust kamera som finns till vrakpriser, kanske skulle ett nikkor AF 35-70 2,8 passa bra, det är skarpt och praktiskt, och byggt i metall. Annars finns Tamron 28-75 som också är väldigt bra optiskt, och dessutom billigt nytt.
 
Hej på er.
Om objektiv och objektiv serier vet jag absolut ingenting om, jag fick med mina objektiv när jag köpte min första F3 som jag skickade tillbaka, nikon objektiven låg i sina orginal askar och såg oanvända ut, jag funderade på att skicka tillbaka sigma objektivet men det var det inte värt. Begagnade 1997, 900kr kostade min tre objektiv, vad jag gav för kameran kommer jag inte ihåg längre.
Det är klart att det vore trevligt med nåt objektiv som skulle passa till digitalt, men får man tag i det begagnat och billigt ?
 
Nikons 35-70 f2,8 är en trevlig promenad/allroundoptik som är billig begagnad.

Nikons 28-105 f3,5-4,5 är även den ett förvånansvärt bra alternativ, med tanke på dess nypris. I min mening är den nog Nikons bästa bland konsumentzoomarna till deras 135-system.
 
Tamron 28-75 2.8 och nikon 35-70 2.8 ser trevliga ut. hur vet man om de funkar till digitalkameror och ev. till min F3a ?
 
De billigare digitalkamerorna verkar kräva AF-optik för att du ska få ljusmätning i kameran. De dyrare har genomgående låtit dig använda dina gamla goda manuella gluggar som du vill.

Däremot kan du ju alltid stoppa på i princip vilken Nikonoptik så länge bajonetten passar och köra med handhållen mätare.

PÅ en manuell kamera kan du använda AF-optik.
Däremot är fokuseringen ganska sladdrig (jämfört med Manuella gluggar) på de flesta AF-linserna.
 
Köp av digital systemkamera ligger 5-10år framåt, jag ska ju hinna bli frisk (är sjukpensionär sen 5år tillbaka och så ska jag förhoppningsvis vara klar med fotohögskolan också). Sen blir det dags för de dyra kamerorna.Innan dess kommer min pojkvän, som är ganska ointresserad av foto, köpa en digitalkompakt, just nu lutar det mot Canon A95.
Det gäller att planera....
 
hjälp med batteripck och bakstycke beteckningar

Objektiv frågan gick snabbt att få besvarad hur är det med bakstycken (?) och andra tillbehör ?
 
Med tanke på att du redan har en F3 så tycker jag att du ska köpa ett objektiv som går bra att fokusera manuellt. Sunt att behålla den!

Med tanke på att du så småningom säkert går över till digitalt bör du köpa ett autofokusobjektiv.
Alltså något av de mer proffsiga objektivmodellerna. Gärna ett som går åt vidvinkelhållet, eftersom objektiven ger mera teleffekt när de monteras på digitala hus.

Det finns så många objektiv till Nikon, och så många generationer så jag kan inte hålla reda på dem. Det är inte så lätt i praktiken att välja objektiv, om man är ambivalent. Själv har jag både manuellt fokuserade hus, och ett med autofokus. (F70)

Men det är uppriktigt sagt inte så kul, för min normalzoom 35-80/4-5.6 AF-D har en fokuseringsring som är rena skämtet. Går i praktiken bara att använda på min F70.

Jag kan använda min gamla manuellt fokuserade Nikonobjektiv på min F70 men många finesser faller i från då. T ex programautomatiken och matrixmätningen. Köper du en F80 så tror jag begränsningarna är ännu större. Min son har en 401-x och på den funkar inte ens ljusmätaren med manuellt fokuserade Nikongluggar!

Kanske inte så dumt att tänka sig ett paketköp när du jagar din F90x. (Det bör vara en med x). Troligen får du ett bra pris då, antagligen med en normalzoom som nyttjar kamerans elektronik till max.

Ett alternativ - om än lite fräckt är kanske att föreslå att du köper ännu en F3, en FA eller en Fe.Alltså ännu ett hus med manuell fokus.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.