Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Kompatibilitetsfråga LR/PS (CS)

Produkter
(logga in för att koppla)

gatosi

Aktiv medlem
Hej!
Jag har CS5 och när jag köpte det så skaffade jag också LR3. LR har jag sedan dess uppgraderat till LR 5.7.1.
För det mesta funkar det fortfarande fint när jag öppnar en fil i PS via LR. Men när man öppnar den som Smart Object och sedan vill gå in i ACR för raw-justeringar så står ju inte allt till förfogande längre, eftersom det är olika processversioner.
Nu funderar jag över att köpa CS6 bara för att prgrammen ska matcha igen. Men gör de det då? Hur vet jag att processversionerna är lika då? Vill inte köpa nåt om det ändå inte funkar sen.

P.S. Snälla, föreslå inte CC. Det är inte det min tråd handlar om. Det är ändå inget alternativ för mig av precis de anledningar som diskuteras i en annan tråd just nu.
 
Det kommer inte att vara samma processversioner. PS CS6 uppdaterades fram till i somras. Senaste ACR för PS CS6 är ver 9.1.1 motsvarande LR 6.1.1. Däremot skulle jag gissa att om du öppnar ett Smart object från LR 5.7.1 i en senare ACR version som 9.1.1 så kommer det att fungera eftersom det borde vara bakåtkompatibelt. Kan dock inte testa åt dig eftersom jag inte längre kör LR 5, så det får någon annan bistå med.
 
Förlåt, jag hänger inte riktigt med. Får jag sammanfatta:

CS6 = ACR 9.1.1. = LR6.1.1.
Rätt?

Lr 5.7 är ju tidigare än LR 6 och därmed tidigare än ACR 9.1.1.. Varför skulle LR 5.7 då funka med en senare version än ACR 9.1.1.? Skillnaden mellan processversionerna lär ju vara ännu större?
Förvirrande...
 
Rätt.

Nu försöker du öppna ett Smart Object från LR 5.7.1 i PS CS5 som är en tidigare version. Alltså fungerar det då inte eftersom du försöker öppna något nyare i något äldre. Om du köper PS CS6, så är ACR 9.1.1 istället nyare än LR 5.7.1 och då borde det fungera. Men som sagt, jag kan inte testa det åt dig, men kanske någon annan kan.
 
Jaha, nu hänger jag med. Tror att jag läste ditt tidigare inlägg med liksom fel betoning på fel ord.
Ja, hoppas någon annan har ett säkert svar.
Tack så här långt i alla fall!
 
Jag är säker på att det kommer att fungera, däremot vet jag inte om du kan uppgradera till CS6 fortfarande eller om det är försent nu. Då återstår bara CC. Fördelen är ju att du då får din LR uppgraderad också... ;)
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.