Annons

Kompaktkamera utan optisk sökare?

Produkter
(logga in för att koppla)

MagArne

Medlem
Min Nikon D70 börjar kännas gammal nu och jag ser mig om efter något nyare men även smidigare. Vist är det kul med en systemkamera men allt för ofta är den för klumpig och får stanna hemma.

Då jag har en SB400 blixt så går tankarna åt en Coolpix P7700 vilken tycks vara en avancerad kompaktkamera som min blixt passar på. Men denna kamera saknar ju optisk sökare och jag blir nu fundersam på om det bara är en vanesak att fotografera med display eller om en optisk sökare är en viktig funktion? P7100 har ju optisk sökare och även den är en tänkbar ersättare till min D70 men vet inte riktigt hur stort lyft det kan bli? 2000kr för en P7100 är ju inte mycket pengar och skulle ju kunna vara en trevlig resekamrat och allroundkamera och D70 bytes mot en säg begagnad D90 framöver?

Sen är jag ju inte främmande för att byta märke helt.

Kan även nämna att jag har glasögon om det ställer till det med val av kamera med sökare?
 
jag blir nu fundersam på om det bara är en vanesak att fotografera med display eller om en optisk sökare är en viktig funktion?

Det är nog väldigt individuellt. För egen del gillar jag inte att fota med displayen. Det känns som jag förlorar all kontroll då. Har försökt vänja mig men inte lyckats.
 
Räcker sökarens diopterjusteringen till att använda kameran utan glasögon så är det ju att föredra. Funkar för mig, vet inte hur det är för dig.
Du är nog inte gammal nog att ha problem med närseende i förhållande till avståndseende så att se på displayen såpass nära ögonen fungerar antagligen för dig. Jag behöver andra glasögon alt. progressiva för att få till det. Det blir ett hinder.
Displayen kan bli i stort sett oanvändbar i starkt omgivande ljus, t.ex. på sjön, stranden, fjället. Då blir det svårt. Jag har varit med om det.

Jag har en Nex5 sedan ett par månader och det blir mer point & shoot än med optisk sökare. För mig. Föredrar den optiska utan tvekan men den mindre kameran är oftare med. (Rätt mycket nyhetens behag iofs.)

Det finns fler för och emot i valet optisk mot display. EVF kan vara en gyllene medelväg. Finns många långa diskussioner om olika sökare och vilken man ska ha. Vad som blir bäst för dig, tja, det blir att prova och med de tankar om för- och nackdelar du kan läsa dig till, i bakhuvudet.
 
De optiska sökarna på småkamerorna verkar inte vara de bästa så kanske inte hela världen om det inte finns någon alls.

Lite beroende på vad det finns i lönekuvertet på torsdag så får jag se vad jag köper för kamera.
Men det mesta lutar väl åt en Nikon P7100 då jag tror att den är ganska mycket bättre än min gamla Nikon D70 och det blir pengar över till extra batteri, minneskort och väska.

Någon som har erfarenhet av P7100 och vill dela med sig? Eller bör jag helt klart se mig om efter någon annan kamera? Canon G15, Nikon P7700, mer alternativ?
 
Kolla på Fuji X20 också. Snygg, manuell zoom, riktigt bra optisk sökare och väldigt bra bilder direkt ur kameran.
 
Ja, X20 är riktigt fin men lite dyr då jag även vill ha en blixt till när jag ska fotografera mina akvariefiskar eller inomhus.

Jag får väl försöka sälja min D70, 50mm f/1:8, 18-55 VR och SB400. Vad kan man få för dem? 1500kr?
 
Jag vet inget om X20 men den kanske presterar bra även utan blixt inomhus. Kan ju vara skönt att slippa blixt av flera anledningar.
Det ligger f.ö. en X20 ute på FS köp&sälj
 
Jag besökte byns lokala fotobutik och de hade en X20 hemma samt några testbilder. Den hade riktigt imponerande mörkeregenskaper. Man blir ju riktigt sugen på en nu.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.