Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Kompaktkamera till 4-åring

Produkter
(logga in för att koppla)

tryggare

Medlem
Min son ska få en kompaktkamera i julklapp eftersom han älskar att låna min systemkamera och fota med den, men jag är lite för rädd om min kamera för att han ska kunna använda den fritt.

Har funderat på en Canon IXUS 105, den tycker jag verkar vettig till de priset. Clas Ohlson har en Olympus FE- 47 (för 799:) som också verkar intressant men jag har inte hittat några recensioner på den. Någon som har erfarenhet av dessa eller förslag på någon bättre max 1500:-

Ser framemot att ge oss ut på gemensamma fotoäventyr.

Kanske är för klurigt att använda, men kan du inte försöka hitta en beggad 1000d eller något så han får använda en "riktig" kamera. Kanske blir för dyrt förresten.

Stöttåligt och vattentätt är mina två första tankar :)

Det finns ju en hel del stöttåliga kameror som kan hamna i din budget, speciellt om du letar begagnat eller töjer budgeten med ett par hundra.

De är ju ofta färgglada dessutom, det kanske gör det ännu roligare!

Räkna dock med att det blir totalhaveri förr eller senare.
14-åringen tappade sin kompaktkamera SONY DSC-W120 med linsen utfälld. Knappast värt att reparera om ens möjligt.
Det är förstås lite sent att leta begagnat nu för att kunna leverera till jul. Jag har ingen specifik modell att rekommendera men en sikta och skjumodell med stor och tydlig display. En utskjuten zoom är mycket känslig (vet jag nu, bara tunn plast trots metallutseende) så en utan utstickande zoom skulle nog vara att föredra.

Min fyraåring fick då min egna beg kompakt som förmodligen tack vare metallskalet höll i 2 år. Den gick gradvis sönder kvartal för kvartal (blixt, ljud, fästen, andra metalldelar, spricka i skärmen) och till slut gav huvudskärmen upp. Då skulle han snart fylla 6. Då höll jag koll på prisjakts kompaktkameror under några veckor och klickade för Canon och Nikon (för att få ett "märke"). Strax dök en vinröd Nikon kompakt upp, nedsatt till 499 från typ 900 el nåt. Dessutom ingick en inbunden fotobok han kunde göra själv. Den blev det. Kameran är "skräp", men den tar bilder, kan filma och har div effekter i menyerna.

Trots att han nu är närmare 7 får den sig en stöt då och då, men inte i närheten av vad en 4-åring utsätter kameran för.

Mitt tips är alltså att ta det enklaste, men gärna av ett märke du känner igen. Den kommer säkert gå sönder, men håller förhoppningsvis ett tag. Du kan förmodligen öka livslängden med ett fodral, något jag själv inte brydde mig om. Färgglatt är bra och viktigare än såväl IS, MP, osv. Hittar du en du redan har ett minneskort för är det ett sätt att spara några hundralappar också.

Stöttåligt och vattentätt är mina två första tankar :)

Det finns ju en hel del stöttåliga kameror som kan hamna i din budget, speciellt om du letar begagnat eller töjer budgeten med ett par hundra.

De är ju ofta färgglada dessutom, det kanske gör det ännu roligare!

Om man har våtdräkt och metalldetektor så kan man få köpa min Olympus Mju 1030 riktigt billigt.
Jag har vinterlagrat den 1½ år i Arbogaån. :(

Vi har köpt en liten vattentät groda från Fuji XP-1 till vårt barnbarn Sahara som är drygt tre, den kostade i demoutförande drygt en tusenlapp.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar