Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Kompaktkamera med video...

Produkter
(logga in för att koppla)

floyd

Aktiv medlem
Hej!

Tänkte köpa mig en begagnad digital kompaktkamera med bra videoinspelningsfunktion. 640x480 i 30bps med ljud...

Någon som har tips på någon billig och bra kamera. Stillbildskvaliteten är inte så viktigt... Till det har jag min systemkamera.. :)

Märke spelar ingen större roll...

Vore tacksam för tips.
 
Min Mor har en Canon Ixus40 som ger väldigt bra videokvalitet i 640X480 30fps, jag blev väldigt förvånad av hur bra den var faktiskt.

Kameran i sig är också bra, (4mp) rejält byggd och tillräckligt liten för att gå ner i byxfickan.

/kent.
 
IS

Jag har en canon ixus400 och en Canon Powershot S3.

Nu är upplösningen bättre på Canon Powershot S3 men förutom det så märks det väldigt tydligt hur mycket IS:en gör för filmkvalitén. Om man filmar på frihand så blir det skakigt utan IS.

Enda kompaktkameran med IS som jag vet är canon Ixus 800 men det finns säkert fler.

mvh
Pär
 
Jag skulle rekomendera en panasonic, t.ex. en lumix fx9. Jag är riktigt nöjd med den. Den tar filmer i 640x480 pixlar, 30 bilder i sekunden och har bildstabilisator. Enda nackdelen är ljudkvaliteten som kan vara sådär.. Den borde du kunna hitta relativt billigt på begagnatmarknaden.

Det har släppts åtminstone en eftergöljare till den kameran: Lumix fx01. Denna kamera kan filma i widescreen (848x480 pixlar) och har dessutom vidvinkelobjektiv motsvarande 28mm. Men då kostar det ju lite mer dock...
 
Glömde skriva att panasonickameran är väldigt ljusstark vid filmning då den uttnyttjar alla pixlar i ccd:n. Man kan filma i svag belysning inomhus med riktigt bra resultat. Det tillsammans med bildstabilisatorn gör att det blir en konkurrent till billigare dv-kameror enligt mitt tycke, som kan vara väldigt ljussvaga.
 
Pentax optio w10 (begagnad, ny heter den nu w20) är en stillbildskamera, liten, som man kan spela in under vatten med, ljudet under vatten var inte så bra dock. Kvalitén är ganska bra, går väl inte att jämföra med en videokamera förstås, Det enda irriterande med kameran är att den är så trög att trycka av när man tar stillbilder så det är lätt att man skakar till den. Den har , typ, macro också eller ivarje fall 1 cm närgräns.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.