Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Kompaktblixtar-förvirrad är jag

Produkter
(logga in för att koppla)

MWPhoto

Aktiv medlem
Fråga.
Om jag väljer att köpa ett kit med Bowens Gemini Esprit med synktid på 1/700 sec, kan jag senare skaffa en Gemini GM750 med 1/2380 sec och köra dessa tillsammans?
Mitt syfte är alltså att kunna fånga snabba rörelser utan rörelseoskärpa.
Hur fugerar det med blixtar med olika sybktider?

Jag är intreserad av detta kit eftersom de har ett trevligt TravelPack (portable power) till dessa blixtar.

roinek skrev:
Hej

Ofta så har du begränsningen i kameran, ofta 1/200 eller långsammare.

Roine
Nej nu får du förklara detta. Vilken kamera kan då klara en synktid på 1/2850 som Elin har?
Min kamera ska klara 1/250, men har detta verkligen med saken att göra?

är det inte brinntiden som du hänvisar till?? synctiden brukar inte anges på blixtarna utan på kameran.

1/700 sek är en typisk brinntid på en kompktblixt.

Hej

Lite begrepp

1. Om kameran tittar på din bild i 1/200 dels sekund så hinner ju blixten lysa o även slockna

Enig?

2. Att kameran tittar så kort tid har med slutaren att göra, få digitala systemkamror klarar att ha slutaren helt öppen över hela bilden på tider snabbare än ca 1/200 - 1/300, vid snabbare tid sveper den över bilden. DVS du får då ränder i bilden om ljuset försvan, delar av bilden blir mörk.
Tex Canon har ett HS läge på sina EX blixtar som skjuter flera blixtar som ser till att de är i synk med svepet, men glöm det nu.

Så om vi är eniga om punkt 1, dvs att kameran har längre tid öppen än vad det finns ljus!
Så kan vi dra den slutsatsen att vid studiofoto med studioblixat så har enbart bändaren betydelse i det tidsintervallet som heter x synktid på kameran, dvs snabbast tid hela slutaren är öppen, varierar i regel från 1/60 till 1/250 dels sekund eftersom ljuset ändå lyser kortare tid, beydligt kortare tid.

Så man mäter enbart f talet (bländare) vid studio så länge du inte vill blanda in omgivningen också, det brukar kallas upplättningsblixt då.

Så kör du ren studio, utan omgivande ljus (tex fönster som inte skall bli utbränt) så fokusera på att mäta bländare med en blixtmätare.

Roine

Roine, jag är med. Sorry, jag syftade på brinntid som Janne just påtalade. Nu är vi på spåret igen. Så tillbaka till min grundfråga då. ;)

det funkar ju bra så länge tiden e tilräcklig för din synktid, dvs de ca 1/200
skall du ha snabbare tider gäller ditt kameramärkes HS (High spedd) blixtar som ag ser det, dvs de som ger en skur av blixtar
på 1/200 sek (typvärde) så hinner ju extremt snabba motiv röra sig = du e rökt!

roine

roinek skrev:
det funkar ju bra så länge tiden e tilräcklig för din synktid, dvs de ca 1/200
skall du ha snabbare tider gäller ditt kameramärkes HS (High spedd) blixtar som ag ser det, dvs de som ger en skur av blixtar
på 1/200 sek (typvärde) så hinner ju extremt snabba motiv röra sig = du e rökt!

roine

njae ...

om man har kortare brinntid kan man fånga även snabba saker. är det tillräckligt mörkt alt. man har tillräckligt liten bländare så kan man fånga mycket med den kortare brinntiden...
problemet då är att, man skall hinna med att trycka av när objektet är i bild.

roinek skrev:
1:0 till dig

blir ännu bättre då med andra ridån!

Roine

jupp, andra ridån är kul, men tror det är svårt med en studio/kompakt blixt. Man får nog ha något som kommunicerar med kameran lite mer. men det kanske finns sätt. jag är inget proffs på detta med studio blixtar

roinek skrev:
hej

o jag fotar ju bara modeller o produkter, dvs saker som ogärna flyttar sig så snabbt att 1/60 ens e ett problem.

roine

om du vill testa snabb fotografening är ett billigt sätt att skaffa sig en kattunge, då får du vara snabb ....

för att kalla dig amatörfotograf så har du en stygg kameraväska i alla fall.. jag e impad

hej

men har ingen katt ju ;-)

Har två inrikningar:
1. fotar resor = lätt o smidig utrustning (suger i värmen o flygbolagen e inte o leka med idag gällande handbagage)

2. Fotar hemmavid (naur o modeller), kan vräka på ju

Alla är vi ju pryltokiga, bara mer eller mindre ju

Roine

Alltså, jag tycker det börjar bli lite halft offtopic här. Frågan var:
Fråga.
Om jag väljer att köpa ett kit med Bowens Gemini Esprit med BRINNtid på 1/700 sec, kan jag senare skaffa en Gemini GM750 med 1/2380 sec BRINNTID och köra dessa tillsammans?
Mitt syfte är alltså att kunna fånga snabba rörelser utan rörelseoskärpa.
Hur fugerar det med blixtar med olika sybktider?

sorry, det blev nog helt offtopic,

så länge inte dina snabba rörelser kräver kortarebrinntid än den med längst brinntid klara skall det nog inte vara något problem.

hade kanske vart lite lättare att hjälpa dig om du kunde beskriva lite närmare vad du tänkte fota..

det funkar bra

Ett exempel
är åt andra sidan

man pratar om måla med ljus.

Tänk du är i en kyrka med nästan inget ljus.

du ställer kameran på stativ, går sen runt (med slutaren öppen) o fyrar av en bärbar blixt, flera gånger i olika delar. Alla blixtar som kommer medan kamerna har slutaren öppen adderas ju

Så under den tid du har binntid av den snabbaste blixten så fryser du ju den del av bilden som den täcker, o den långsammare täcker resten, men den är ju också relativt snabb.

Roine

Roine, det var ett exempel som heter duga. :)
Janne, jo, om jag ska ha en "hoppande modell" elle en som släpper ett föremål eller låt oss säga att jag ska frysa en fallande vattendroppe. I dessa fall vill jag tes använda den blixten med kortaste brinntid på objektet och de anda två med längre brinntid på bakgrunden. Det är hur jag tänker mig det hela.

Hej

I ditt exempel med vattnet kvittar de tidskillnaderna

Där bör du ha et mörkt rum o en mikrofon
ställ kamerna i B läge (öppen slutare) o låt micken trigga blixten

roine

hmmm skulle tro att du inte behööver snabbare än 1/700 sek i brinntid för det..

när man behöver dom riktigt snabba tiderna är när man ex, skall fånga en gevärskula, alternativ en pilbågspil mm. finns bra ex i bland fotona här på fotosidan har jag sett för ett tag sedan.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar