ANNONS
Annons

kompakt kamera 10x optisk

Produkter
(logga in för att koppla)

jonas.s

Medlem
Jag är på jakt efter en ny kompalt kamera.jag fotar skotrar som åker snabbt i fjälls och enduro mc i skogen.jag har tittat på dessa Casio Exilim EX-FH100 svart och Nikon CoolPix S8000 svart kan det vara bra kamera för mig eller är det någon som har något annat tipps? är den någon av dom som har snabbare Sekvenstagning eller som sagt kom gärna med tipps till mig på vad jag ska köpa för kamera.

Skulle välja Casio i detta fallet...

Raw läget (som Nikon oxå har) är ett stort plus, likaså batteritiden som är helt outstanding.

Fin fin vidvinkel, grym skärm och grymt fin bildkvalitet redan på jpeg bilderna, känns som dom är väldigt sparsamt komprimerade vilket gör att vanliga familjebilder inte behöver plåtas i raw.

Dra ner kvaliten på bilderna (3MP) så kan man ta uppimot 30fps och sen plocka ut den/dom man vill spara. Sämre kvalite, men chansen att få just den bilden man vill ha ökar... Och för vanliga hemma bilder funkar dom till A4 förstoringar.

Filmfunktionerna, med Highspeed (240fps och uppåt), kan jag inte jämföra mot Nikonen, men men dom tar MYCKET plats på minneskortet. Skulle tippa på att Nikon komprimerar något vassare utan att tappa nämnvärt i kvalitet på filmen. Men likväl finns det mycket kul med filmfunktionen på Casion som du saknar på Nikonen.

Säkert massa jag missat, men lite kött på benen kanske det ger :)

Tack Johan för tippset, men nu har jag fått ett tipps om att Canon IXUS 210 IS skulle vara toppen vad säger ni som har lite mer kött på benen ,hihi

Tack Johan för tippset, men nu har jag fått ett tipps om att Canon IXUS 210 IS skulle vara toppen vad säger ni som har lite mer kött på benen ,hihi
Jag skulle vilja säga att Johans råd gäller fortfarande!
Framförallt möjligheten till 30 fps är helt enorm. Jag har testat en annan Casiokamera och det var skitskoj rent ut sagt...

Panasonic Lumix DMC-FZ38

Finns ingen bättre långzoomare på marknaden. Om inte kompaktheten är allt för viktig så skulle jag utan att tveka välja denna. Den är billig på CyberPhoto nu också. ;)

Köpte just FZ38'n + minneskort på Mediamarkt i göteborg för under 3 papp! =) De har alla superzoomar där, så man kan testa. Själv gick jag främst på recensioner, användares kommentarer och youtubefilmer. =) Verkar ge vettiga bilder med - om man inte börjar jämföra superzoomar och systemare, såklart.

Tror jag lär bli nöjd.

/Fredrik

Skulle över lag akta mig för Ixusmodellerna, i alla fall tycker jag att allt jag läst om dem varit totalt överdrivet. Lämnade tillbaks en Ixus 95 (ok..lägre modellsegmentet), men har även provat de i 3000 kr klassen. Bara trams, tycker jag... =) Fast allt beror ju på vad man jämför med - vad man kräver - och vad man behöver.

Smaken som klassiska baken. ;-)

/Fredrik

Sorry. Ruggigt flummigt skrivet. Jag menar att Ixus-serien känns mest som...fashion, looks... (dvs "trams" i mina ögon men säkert inte i många andras). Sista "bra" IXUS kameran var väl en Ixus 400 för herrans många år sedan. De jag provat sedan dess har varit mer eller mindre pinsamma i bildkvalitet, men kanske desto vettigare i storlek, ;-)

Tipset är att köpa på Elgiganten kanske...då får man lämna igen varan om man inte är nöjd. Även om det bara rör sig om en vek tusing så är det ju tråkigt om man inte blir nöjd...

Men det är bara vad jag tycker. Men än så länge är jag inte imponerad.

/Fredrik

Allt beror på vad man ska ha bilderna till, men det är ju i alla fall skönt att kunna få "okej" eller "bra" bilder inomhus ex. Där skrämde ixusserien mig rejält. Hehe.. =P Ljusmätning och blixtanvändningen som kameran valde kändes slumpmässig, och när jag vid något tillfälle testade det "autosmarta" (eller vad det heter) så blev bilderna sämre än hos en bra mobilkamera. Men åter igen...tycke och smak varierar...tack och lov. =)

/Fredrik

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto