Annons

Kommunicera med modellen

Produkter
(logga in för att koppla)

Smurfbyn

Avslutat medlemskap
Hur kommunicerar man bäst med modellen medan man fotar henne eller honom? Det jag märkt är att ofta när jag fumlar med kamerans inställningar och fokuserar på annat än modellen så är det just då dom blir som pratgladast och ska ställa 1000 frågor och jag mumlar tillbaka. Samtidigt är det inte alltid lätt förklara för modellen vad man vill den ska göra, "titta mot takets högra sida men vrid inte huvudet" och modellen tittar åt vänster, deras höger. Har även hört att det är viktigt att modellen tar 5 minuters paus var 15:e minut. Samt att modellen ofta frågar tekniska frågor om kameran och vill veta varför man gör si eller så.

Hoppas på lite tips från er erfarna hur ni hanterar era situationer och om ni har egna bra lösningar på vanliga situationer.

Mitt tips
Skissa några bilder som visar poserna du vill ta. Utgå från dem o var spontan.
Ställ in blixtar INNAN modellen kommer.
Vill du flytta dem senare så gör det.
Prata du med modellen istället för kameran. Vem påverkar mest om bilderna blir bra? - modellen givetvis.
O kameran, jag vet inte riktigt vad du ställer in.
Men att använda studioblixtar är inte speciellt krångligt med blixtfotografering. Sätt kameran i manuellt läge, välj blixtsynktiden.
Styr ljuset med bländaren.
Men det kanske inte är studioblixtar du använder?

Det som tar tid är att sätta ljuset.

En modell blir sällan irriterad för att man regisserar dem. Vågar man inte ta i modellen för olika anledningar så får man allt handfast gå fram o visa poser och vad man vill ha.

- "titta mot takets högra sida men vrid inte huvudet" och modellen tittar åt vänster, deras höger.
Det finns bara ETT sätt att fixa.
DU får anpassa dig till vad modellen anser är höger och vänster.

Gör det snyggt!
Testa ett höger o blir det fel, så tar du bilden i alla fall o bara: -Och nu tar vi vänster.
Då är det ingen som har gjort fel.

Det jag menar är t.ex. att jag har dålig simultanförmåga och blir lätt distraherad när jag fotar modellen och pratar med modellen samtidigt. Det kanske har att göra med att jag är relativt ovan vid det och har många tankar i huvudet "vilken vinkel blir bäst?" "är ljuset lagom starkt?" "ska jag säga åt henne vrida sig mer till höger eller vänster?" "ska jag ändra slutartiden för att få med rörelserna?" osv... Det har även blivit mycket experimenterande när vi fotat som t.ex. nu senast när vi oplanerat började fota hemma hos henne i rum efter rum. Kamerans ISO värde, slutartid och bländare fick ändras ofta för att passa in beroende på ljuset i rummen osv. Samtidigt klättrade jag på soffor och bord m.m. för att få bra vinklar. Det var helt enkelt många saker att hålla i huvudet och många tankar som snurrade medan jag fotade och själva fotandet gick lite mer på rutin än att jag faktiskt var här och nu just då.

Det jag menar är om det finns några standardkommandon att ge modellen. Typ "pose 7 höger arm" för att underlätta kommunikationen istället för att stå där och försöka förklara "så vill jag att du vrider höften mot kameran, tittar mot dörren lite ovanför listen, peka med handen på golvet 2 dm framför vänster fot osv...". Samtidigt kanske det även finns andra bra standarduttryck istället för jag säger "se arg ut" "skratta" och sen säger "se normal ut" och modellen blir lite ställd "vad är normal?". Det är inte alltid så smidigt att gå ner från fönsterbrädan för att korrigera modellens pose för att sedan klättra upp igen. Måste ju finnas förenklad och redan bearbetade användbara standardord och fraser.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar